Józef Sarnecki ubolewa jednak, że w Polsce przedsiębiorczość akademicka nie jest tak rozwinięta, jak w innych krajach i także prawo nie zawsze jej służy: - Próbowałem współpracować z bydgoską uczelnią, która miała przygotowywać parafinę do wykorzystania w mojej firmie. Skończyło się tak, że państwo podniosło akcyzę na ten produkt i współpraca przestała mi się opłacać. Jednak warto promować takie formy przedsiębiorczości. Młodzi ludzie, a zwłaszcza studenci, mają w sobie duży potencjał, który warto wykorzystać w biznesie. I trzeba pokazywać takie przedsięwzięcia - uważa dyrektor bydgoskiego Uni-Techu.
31 uczelni, 31 baz naukowych
Stąd też pomysł, by "Gazeta Pomorska" zajęła się projektem "Kujawsko-Pomorskie Spotkania Nauki i Biznesu". Przedsiębiorczość akademicka jest w naszym regionie ciągle zbyt mało znana. Tymczasem mamy 31 rozwijających się uczelni, stanowią one świetną bazę naukową. Wierzymy, że za kilka miesięcy pojęcia i mechanizmy, które dziś brzmią obco, staną się początkiem wielu interesujących pomysłów na działalność gospodarczą.
Firmy odpryskowe
Chcemy oswoić naszych Czytelników z pewnymi określeniami. I tak: najbardziej powszechnymi formami przedsiębiorczości akademickiej są tzw. firmy "odpryskowe" - spin off, których nazwa pochodzi z języka angielskiego, a w tłumaczeniu na polski oznacza "efekt uboczny". W tym przypadku efektem ubocznym prowadzenia badań naukowych przez uczelnie może być ich dodatkowe komercyjne wykorzystanie i czerpanie z tego zysków.
Drugą formą jest działalność typu spin-out. Oznacza nowe przedsiębiorstwo, które założył pracownik - np. laboratorium badawczego, szkoły wyższej - wykorzystując w tym celu m.in. ich zaplecze techniczne. Firmy tego typu pozostają kapitałowo lub operacyjnie związane z uczelnią.
Przedsiębiorczość akademicka jest bardzo istotnym elementem rynku. Dlatego priorytetem powinien być wzrost nakładów na badania i rozwój, zatrzymanie w placówkach naukowych młodej kadry oraz sprzyjanie przemianom w rozumieniu roli pracowników nauki i instytucji naukowych, jako przyjaznych biznesowi i wspierających ducha przedsiębiorczości wśród młodych naukowców.
