MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stres przed maturą? To normalne. Sprawdź, jak opanować niepokój przed i w trakcie egzaminu. Kiedy należy skorzystać z pomocy psychologa?

Jak sobie poradzić ze stresem przed maturą, a także w jej trakcie?
Jak sobie poradzić ze stresem przed maturą, a także w jej trakcie? freepik.com
Matura to egzamin, który uczniowie kończący szkołę średnią muszą zdać, aby móc kontynuować naukę na poziomie uniwersyteckim. Odczuwanie stresu i przytłoczenia przed maturą na pewnym poziomie jest zupełnie zrozumiałe i naturalne. Istnieją sposoby, dzięki którym można regulować poziom stresu, aby nie wpływał destrukcyjnie na zdrowie i efektywność podczas pisania matury. Przedstawimy praktyczne wskazówki i strategie, które pomogą maturzystom zachować spokój i skupienie w czasie egzaminów.

Spis treści

Stres przed egzaminem? Normalna rzecz

Ponieważ egzamin maturalny jest tak ważny w obecnym systemie edukacji, wiele osób czuje duży poziom stresu podczas przygotowań do matury i w samym dniu egzaminu.

Pewny rodzaj napięcia przed egzaminem może działać mobilizująco, pojawia się stres, ponieważ pojawiło się wyzwanie, któremu chcemy sprostać, jednak kiedy jego poziom jest zbyt wysoki, powoduje to trudności w codziennym funkcjonowaniu.

Kiedy stres przed maturą paraliżuje. Jak sobie z tym poradzić?

Wysoki poziom stresu, który przekracza możliwości danej osoby, może działać destrukcyjnie, szkodzi zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, co w sytuacji egzaminu może oznaczać, że uczeń będzie miał gorsze wyniki na maturze.

Objawy stresu można zaobserwować w ciele. Objawy to m.in.:

  • przyspieszone tętno,
  • pocenie się,
  • płytki oddech,
  • biegunka,
  • nudności,
  • wymioty,
  • ból głowy,
  • suchość w ustach,
  • drżenie kończyn.

Jak wyjaśnia psycholog Emilia Gawrysiak z poradni psychologicznej Mojra, stres to także trudności z koncentracją, pamięcią, negatywne myśli, które powodują brak wiary w siebie i obniżają poczucie skuteczności, wiarę w to, że uczeń poradzi sobie z zadaniami egzaminacyjnymi.

Kiedy matury powodują u młodego człowieka opisany wyżej stan, warto udać się na konsultację do psychologa. Specjalista może pomoc w zmianie myślenia o sytuacji egzaminu, poradzić sobie z nadmiernym stresem.

Jak radzić sobie ze stresem przed maturą? Ważne jest nastawienie

O nastawienie warto zadbać już wcześniej. Pomocne może być stworzenie przestrzeni na naukę i myślenie o maturach, ale także na relaks. Jak wyjaśnia ekspertka, w trakcie nauki warto ustalić stały plan dnia, w którym wyodrębniony jest czas na odpoczynek.

Im bliżej egzaminu, tym mocniej możemy doświadczać objawów stresu. Pojawia się lęk, który utrudnia nasze funkcjonowanie. Lęk wpływa na nasze myśli, emocje, ale także zachowanie i samopoczucie. Pojawiają się różne zniekształcenia poznawcze i myśli np.

  • „Niczego nie pamiętam”,
  • „Nie poradzę sobie”,
  • „Tylko ja nie zdam tego egzaminu”.

Warto je zamienić np. na:

  • „Dobrze znam...”(tu podać wybrany zakres, w którym czujemy się mocni np. czasy na język angielski, problematykę „Lalki”, wzory skróconego mnożenia itp.),
  • „Poradzę sobie”,
  • „Jestem w grupie maturzystów, która zda egzamin”.

Nastawienie ma duży wpływ na to, jak poradzimy sobie z sytuacją stresującą. Podczas egzaminów maturalnych ważne jest, aby mieć pozytywny stosunek do samego siebie. Warto pamiętać, że matura to tylko jeden z wielu etapów w życiu.

Jak się uspokoić przed maturą?

Warto zająć swoje myśli czymś innym. Po zaobserwowaniu negatywnej i stresującej myśli od razu przenieść skupienie na coś niezwiązanego z egzaminem np. pochwalić fryzurę koleżanki, wyjrzeć przez okno i skupić się na obserwacji pogody.

Pomocna może być nauka technik relaksacyjnych np. wyobrażenie sobie przyjemnego miejsca, wspomnienie wakacji, ulubionej piosenki.

Panika na sali? Stosuj techniki oddechowe

Aby poradzić sobie z lękiem egzaminacyjnym, który już w trakcie egzaminu może urosnąć, warto zapoznać się z różnymi technikami uspokajającymi. Podczas matury przede wszystkim warto skupić się jedynie na tym, co się aktualnie robi, a nie myśleć o tym, co jeszcze trzeba zrobić.

Kontrola tego, ile zostało czasu, czy poprawnie nanosimy odpowiedź na kartę odpowiedzi itp., jest oczywiście ważna, ale ustal ze sobą, że sprawdzasz to po to, aby spokojnie kontynuować rozwiązywanie zadań.

Kiedy poczujesz paniczne myśli np. „nie zdążę!”, od razu przekieruj uwagę na inne, pozornie nieistotne rzeczy. W ten sposób mózg skupi się na czymś innym i niepokojące myśli miną.

– Na sali, kiedy słyszysz szybsze bicie serca, oznaki stresu możesz zastosować technikę oddechową. Zamknij oczy. Zrób kilka głębokich oddechów, za każdym razem powoli wypuszczaj powietrze, a wraz z nim z twojego ciała uchodzi napięcie – podpowiada psycholog Emilia Gawrysiak.

Jednym ze sposobów na opanowanie silnego stresu lub ataku paniki już na sali jest skoncentrowanie się na zmysłach. Zamknij oczy i pomyśl o 5 przedmiotach, które znajdują się dookoła (zegar, ławka, butelka wody itp.). Kolejno wymień kilka dźwięków lub ich źródeł z aktualnego otoczenia (np. szuranie butów, własny oddech, ptaki za oknem). Stymuluj też zmysł dotyku i postaraj się znaleźć 3 różne faktury, np. wytrzyj spocone lub zimne dłonie o koszulę, popraw kosmyk włosów, dotknij chłodnej butelki z wodą.

To technika, która działa niczym polecenia dla mózgu. A tym samym odciąga uwagę od niepokojących myśli.

Jak przetrwać maturalny maraton?

Matury to kilka dni egzaminów, dla wielu uczniów dzień po dniu. Wielu z nich może się zastanawiać, jak spędzać czas między egzaminami? O co zadbać, aby ten maturalny maraton nie był zbyt dużym obciążeniem dla zdrowia i samopoczucia? Jak podkreśla ekspertka, egzamin wymaga dużych nakładów energetycznych i jest wysiłkiem poznawczym. Dlatego należy wyznaczyć czas na regenerację.

– Czas pomiędzy egzaminami warto wykorzystać na regenerację i odpoczynek. Oczywiście warto zadbać o zdrowe posiłki, picie wody, regularny sen, ale także warto pamiętać o ruchu, np. wybierz się na spacer po lesie i obserwuj przyrodę, co działa również relaksująco. Sport czy słuchanie ulubionej muzyki powoduje wytwarzanie hormonu szczęścia, który dobrze wpływa na samopoczucie i pozytywnie nastraja do dalszych wyzwań – podsumowuje ekspertka.

Godzina 0, czyli o co zadbać w dniu egzaminu maturalnego?

W dniu egzaminu warto zadbać o swoje podstawowe potrzeby. Według psychologa dobrze jest być wyspanym, wstać odpowiednio wcześnie, aby na spokojnie zjeść pożywne i zdrowe śniadanie.

Najlepiej jest przygotować wszystkie potrzebne rzeczy (ubranie, legitymacja, bilet na autobus i przedmioty, które trzeba wnieść na egzamin) dzień wcześniej, a rano sprawdzić, czy wszystko jest zapakowane.

Wyjście odpowiednio wcześnie na maturę może zmniejszyć poziom stresu, bo nie dokładamy sobie zmartwień tym, czy się spóźnimy, a dodatkowo możemy wcześniej oswoić się z sytuacją.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kosmiczny poziom matur rozszerzonych - uczniowie załamani

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Stres przed maturą? To normalne. Sprawdź, jak opanować niepokój przed i w trakcie egzaminu. Kiedy należy skorzystać z pomocy psychologa? - Strefa Edukacji

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska