Zobacz wideo: Pfizer dla uczniów. Od września szczepienia w szkołach.
Pandemia COVID-19 spowodowała, że przez wiele miesięcy poprzedniego roku szkolnego nie było możliwości zorganizowania klasowych spotkań czy też wycieczek. Sytuacja ta zmieniła się na przełomie maja i czerwca, gdy nauka zdalna się skończyła, a uczniowie wrócili do stacjonarnych lekcji. Wtedy też część szkół postanowiła wykorzystać nadarzającą się okazję do integracji dzieci i młodzieży, pod warunkiem przestrzegania wytycznych sanitarnych. Obecnie również można organizować wycieczki szkolne, stosując się do obostrzeń wynikających z aktualnej sytuacji epidemicznej. Zalecane są przede wszystkim wyjścia na zewnątrz.
To też może Cię zainteresować
Pierwsze klasy będą się integrować podczas rajdu
– W naszej szkole wyjścia i rajdy integracyjne odbywały się pod koniec ubiegłego roku szkolnego, w czerwcu – mówi Marlena Rogoziewicz, wicedyrektor II LO w Grudziądzu. – Teraz skupiamy się na nauce, ale chcemy, aby pierwszoklasiści mieli okazję lepiej się poznać. Dlatego też 23 września odbędzie się rajd klas pierwszych, których jest w tym roku 4. Będzie to rajd na trasie Grudziądz – Białochowo, gdzie kończy się ścieżka edukacyjna. Gdy młodzież dotrze na miejsce, na polanie odbędzie się ognisko, a każda klasa będzie mogła się zaprezentować. Przygotowanie takiej krótkiej prezentacji to pierwsze wspólne zadanie, które uczniowie mają razem przygotować, a to sprzyja integracji.
Polecieli do Irlandii na staż zawodowy
Niedawno rozpoczęty nowy rok szkolny i poluzowanie covidowych restrykcji sprawia też, że młodzież nadrabia zaległości w wyjazdach zagranicznych. Uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych w Bydgoszczy wyjechali, a raczej polecieli do Irlandii. – Jest to wyjazd w ramach programu Erasmus+ – wyjaśnia Magdalena Popielewska, dyrektor bydgoskiej „budowlanki”. – Wcześniej nie mógł się odbyć z powodu pandemii. Wyjechało kilkanaście osób ze starszych klas. Nasi uczniowie spędzą w Irlandii dwa tygodnie i odbędą staż zawodowy w zagranicznych firmach.
Magdalena Popielewska dodaje, że klasy często wychodzą na zewnątrz z wychowawcami. W plenerze odbywają się zajęcia wuefu, a czasem także inne lekcje.
Dzieci korzystają ze słońca i wychodzą w plener
Na świeżym powietrzu spędza również czas większość uczniów podstawówek w regionie.
– Mamy zaplanowane wyjścia plenerowe klas I-III – informuje Ireneusz Woźniak, dyrektor SP nr 14 w Toruniu. – Dzieci wybiorą się m.in. na Barbarkę (Szkoła Leśna – przyp. red.), a także w okolice Torunia. Chcemy, aby uczniowie spędzali jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, dlatego często wychodzą również do pobliskiego parku. Dłuższych wycieczek, kilkudniowych, na razie nie ma w planie.
– Korzystamy z pięknej pogody i tego, że jest możliwość organizowania wycieczek szkolnych – wyjaśnia też Iwona Szaro, dyrektor SP nr 4 w Inowrocławiu. – Dzieci wychodzą w plener, do lasu, wyjeżdżają m.in. na warsztaty edukacyjne do Tuczna, odbywające się oczywiście w reżimie sanitarnym. Chcemy wykorzystać maksymalnie czas, zwłaszcza że uczniowie w ubiegłym roku szkolnym, a także częściowo w jeszcze poprzednim nie mieli możliwości uczestniczenia w takich wyjazdach i wyjściach. Rodzice uczniów także sami podpowiadają, gdzie dzieci mogłyby się wybrać. Mamy do dyspozycji „orlika”, więc nie ma problemu z przeprowadzaniem na dworze lekcji wuefu i zajęć sportowych.
Chcą wnioskować o dofinansowanie z MEiN
Iwona Szaro dodaje, że szkoła ma w planach wystąpienie o dofinansowanie z ministerialnego programu „Poznaj Polskę”. W ramach tego projektu szkoły mogą otrzymać środki na dofinansowanie wyjazdów do muzeów, miejsc pamięci, obiektów kultury czy instytucji popularyzujących osiągnięcia nauki. Nabór wniosków rozpoczął się 6 września 2021.
– Ponadto patronem naszej szkoły jest Janusz Kusociński i przed pandemią odbywały się wycieczki szlakiem miejsc związanych z życiem tego wybitnego sportowca. Mam nadzieję, że będziemy mogli do tego wrócić – dodaje Iwona Szaro.
