62 proc. nowych emerytów w regionie chce dostawać pieniądze na konto w banku, a nie przez listonosza. To dobrze o nas świadczy, biorąc pod uwagę, że w kraju proporcje są odwrotne.
Seniorzy coraz lepiej radzą sobie z nowymi technologiami.
Nic dziwnego - w wiek emerytalny wchodzą roczniki, dla których komputer, tablet, smartfon nie jest już niczym nowym ani nieosiągalnym. Najczęściej wcześniej oswoili się z tymi urządzeniami, a starsi podstaw obsługi nauczyli się podczas zajęć na uniwersytetach trzeciego wieku, w klubach seniora, w bibliotekach.
Prawdopodobnie korzystaliby z elektronicznych technologii znacznie częściej i w szerszym stopniu, gdyby twórcy aplikacji, witryn sklepów internetowych zastanowili się, jak zrobić je bardziej przyjaznymi dla starszych osób.
Za dużo klikania
Okazuje się, że seniorzy często nie kończą zakupów w sklepie on-line.
- Moja siostrzenica, nastolatka, zażyczyła sobie pościel, którą znalazła w sklepie w internecie - opowiada 60-letnia pani Małgorzata. - Zadeklarowałam się, że kupię jej w prezencie. Sądziłam, że dostanę komplet w tradycyjnym sklepie.
Nic z tego. Trzeba było wrócić do internetu.
- Nie można było kupić „za pobraniem”, a ja nie lubię płacić z góry - nie ukrywa pani Małgorzata. - Na stronie trudno było znaleźć interesujące mnie informacje, sklep chciał, żebym założyła konto i koniecznie zgodziła się na przysyłanie newslettera, a jak się później okazało, ani jedno, ani drugie nie było konieczne. Pościel w końcu kupiłam, nawet zapłaciłam przez PayU, ale za dużo klikania, małych lub źle widocznych liter. Przetarłam szlak, jednak tego sklepu będę unikać.
>> Najświeższe informacje z regionu, zdjęcia, wideo tylko na www.pomorska.pl <<
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia, jedna czwarta użytkowników internetu w wieku 57+ kupuje on-line, a jedna trzecia planuje zwiększyć wydatki na zakupy w internecie, bo kupowanie w ten sposób uważa za wygodniejsze.
Ta grupa jest też zainteresowana nowoczesnymi formami płatności. Co prawda obecnie tylko 9 proc. badanych w wieku 57+ płaci komórką za zakupy, ale w przyszłości chce to robić kolejne 14 proc. ankietowanych.
Seniorzy nie przekonali się też jeszcze do elektronicznych książek. Dziś korzystają z nich przede wszystkim młodzi, mobilni.
Klienci do zdobycia
Marek Safiejko z firmy CEO 9bits wskazuje, że właśnie w grupie wiekowej 65+ będzie najbardziej dynamicznie przyrastać grupa użytkowników internetowego handlu, e-książek, bankowości elektronicznej itp. Wejdą w to pod warunkiem, że strony internetowe, mobilne aplikacje, których odbiorcami są osoby z grupy wiekowej 55+, będą dla nich przyjazne.
Pytanie, czy rynek firm, oferujących usługi i towary w internecie, jest gotowy na przyciągnięcie większej grupy starszych klientów?
Okazuje się, że niekoniecznie.
Firma Nielsen Norman Group zrobiła testy witryn internetowych i zaprosiła do tego dwie grupy użytkowników: seniorów oraz osoby w wieku 21-55 lat. O ile średnio wykonanie danej czynności zajęło seniorom prawie 8 minut, to młodym ponad 2 minuty mniej.
Starsi robili więcej błędów, często nie kończyli zadania, jeśli napotykali trudności. W młodszej grupie prawie 75 proc. wejść na stronę kończyło się pomyślnym finałem, czyli przeprowadzeniem całego procesu zakupów. W grupie seniorów było to tylko 55 proc.
Co jest ważne?
Przejrzysty sposób prezentowania treści, wielkość czcionek, kontrast, wyraźne oddzielenie aktywnych hiperłączy, by zapobiegać kliknięciu w niewłaściwy link, rezygnacja z niepotrzebnych kroków.
- Zadbanie o odpowiednią wielkość i czytelność czcionek docenią też użytkownicy z grupy 40+, którzy często używają okularów do czytania i korzystania z komputera - zauważa Marek Safiejko z firmy 9bits.
