Tęczowy Piątek – do udziału w akcji szkoły zgłaszają m.in. rodzice
Do udziału w akcji „Tęczowy Piątek” poszczególne szkoły mogą zgł**aszać:
- rodzice,
- uczniowie,
- ciało pedagogiczne placówki.
To, w jaki sposób będą wyglądały lekcje, jest zależne od decyzji nauczycieli. Szkoły same mogą wybrać, w jakiej formie dzieci dowiedzą się o ideałach LGBT. Zadaniem organizacji Kampania Przeciw Homofobii jest dostarczenie odpowiednich materiałów, które można wykorzystać podczas lekcji.
„Tęczowy piątek” - do akcji zgłosiło się już 211 szkół
W akcji „Tęczowy piątek” w tym roku weźmie udział 211 szkół. Placówki otrzymały od organizatorów broszury edukacyjne, w tym:
- „My rodzice. Pytania i odpowiedzi rodziców lesbijek, gejów i osób biseksualnych”,
- „Ramię w ramię po równość. Jak być sojusznikiem i sojuszniczką osób LGBT”,
- „Młodzież LGBTQ w mojej szkole możesz na mnie liczyć! Przwodnik dla nauczycieli i nauczycielek”.
Scenariusze zajęć będą przygotowane przez nauczycieli. Organizatorzy podpowiadają jednak, co na lekcji powinno się pojawić. Sugerują np. wybór filmów, które warto pokazać młodzieży.
Szkoły otrzymają też plakaty w kolorach tęczy, które można powiesić np. na korytarzach: „Jestem wspierającą nauczycielką”, „Jestem wspierającym nauczycielem”, „Nasza szkoła jest przyjazna wszystkim uczniom i uczennicom”.
Ostateczna decyzja o tym, które z materiałów zostaną pokazane uczniom, pozostaje w rękach pedagogów szkoły.
„Tęczowy piątek” już po raz trzeci
Akcja „Tęczowy piątek” jest organizowana po raz trzeci. Jak zapowiada Kampania Przeciw Homofobii głównym tematem lekcji ma być w tym roku akceptacja i otwartość na uczniów i uczennice LGBTQI:
KPH: „Wszystko po to, żeby młode lesbijki, geje, osoby biseksualne, transpłciowe, queer i interpłciowe poczuły, że w szkole jest miejsce też dla nich.”
Organizacja mówi o konieczności przeprowadzania lekcji o równości – powołuje się przy tym na badania dotyczące obecności uczniów LGBT w szkołach. Wynika z nich, że w każdej klasie znajduje się przynajmniej jedna uczennica lub uczeń LGBT.
KPH: „Szkoła ma szansę stać się dla nich drugim domem – miejscem, do którego będą chodzić z przyjemnością i w pełni się realizować. Niestety obecnie często jest koszmarem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez KPH aż 70% LGBTQ doświadczyło w swoim młodym życiu przemocy, a w 30% przypadków doszło do niej właśnie w szkole.”