Usprawnienie ruchu na pl. Rapackiego, a zwłaszcza w pobliżu jedynej toruńskiej przeprawy drogowej, było jednym z głównych haseł SLD w kampanii samorządowej. Z propozycją wyszedł obecny szef rady miasta Marian Frąckiewicz. Inwestycja została zapisana w umowie koalicyjnej zawartej na początku stycznia między SLD a prezydentem Michałem Zaleskim i jego klubem Czas gospodarzy.
Analizy zlecą za rok
W tegorocznym budżecie nie zaplanowano jednak ani złotówki na to przedsięwzięcie. - Chciałbym, by ta pozycja pojawiła się w budżecie na 2012 r. - zapowiada Frąckiewicz. - Wówczas można by zlecić wykonanie analiz wariantów: czy pod pl. Rapackiego wybudować przejście dla pieszych, czy tunel dla pojazdów.
Opracowania mają być gotowe przed remontem przeprawy im. Piłsudskiego. Tak, aby prace były realizowane równolegle. - Będzie to dobry moment na budowę tunelu na pl. Rapackiego - mówi szef rady.
Kiedy mogą rozpocząć się prace na przeprawie? Wszystko wskazuje, że drogowcy wejdą na tę konstrukcję wiosną 2014 r. tak, żeby roboty skończyły w ciągu jednego sezonu budowlanego. - Wszystko przez to, że nowa przeprawa ma być gotowa w połowie 2013 r. - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. Podkreśla jednocześnie, że nie ma przeszkód, żeby powstał tunel na pl. Rapackiego. - Przy dzisiejszej technice nie powinno być problemów z przełożeniem Strugi Toruńskiej - mówi Kalinowski. Drogowcy nie wskazują, która z opcji - tunel dla aut czy przejście podziemne dla pieszych - jest lepsza. Więcej kłopotów może być jednak z realizację pierwszej z opcji. - Tunel musiałby się zaczynać tuż za przeprawą - mówi wicedyrektor toruńskich drogowców. - Nie byłoby również zjazdów z ul. Chopina czy na Ślimak Getyński.
Zerwą nawierzchnię z mostu
Już wiadomo, na czym będzie polegać remont przeprawy, która jest częścią trasy staromostowej. Obejmie odcinek od pl. Armii Krajowej do pl. Niepodległości. Drogowcy zerwą całą nawierzchnię z konstrukcji aż do płyty betonowej. Zostanie ona odnowiona. W planach jest również wykonanie izolacji oraz odwodnienia. Jeszcze nie wiadomo, czy cała przeprawa zostanie zamknięta dla ruchu.
- Na pewno ułatwiłoby to prowadzenie robót - mówi Kalinowski. Drogowcy biorą więc też pod uwagę podczas remontu wzniesienie zastępczej przeprawy tak, jak na początku lat 90., gdy był odnawiany most im. Piłsudskiego. Według szacunków pochodzących z wieloletniej prognozy finansowej miasta, którą rajcy przyjęli w styczniu br., remont konstrukcji i budowa tunelu na pl. Rapackiego może pochłonąć 60 mln zł. Inwestycja znalazła się wśród projektów rezerwowych. A to oznacza, że będzie realizowana wtedy, gdy znajdą się oszczędności w miejskim planie np. po przetargach.
Czytaj e-wydanie »