https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Zejdziemy pod ziemię na pl. Rapackiego?

(WG)
Toruń. Remont mostu im. Józefa Piłsudskiego może się rozpocząć wiosną 2014 r.
Toruń. Remont mostu im. Józefa Piłsudskiego może się rozpocząć wiosną 2014 r. fot. Lech Kamiński
Tunel dla aut lub przejście dla pieszych na al. Jana Pawła II - w 2012 r. zostanie zlecona analiza tych wariantów. Kiedy może ruszyć budowa?

Usprawnienie ruchu na pl. Rapackiego, a zwłaszcza w pobliżu jedynej toruńskiej przeprawy drogowej, było jednym z głównych haseł SLD w kampanii samorządowej. Z propozycją wyszedł obecny szef rady miasta Marian Frąckiewicz. Inwestycja została zapisana w umowie koalicyjnej zawartej na początku stycznia między SLD a prezydentem Michałem Zaleskim i jego klubem Czas gospodarzy.

Analizy zlecą za rok

W tegorocznym budżecie nie zaplanowano jednak ani złotówki na to przedsięwzięcie. - Chciałbym, by ta pozycja pojawiła się w budżecie na 2012 r. - zapowiada Frąckiewicz. - Wówczas można by zlecić wykonanie analiz wariantów: czy pod pl. Rapackiego wybudować przejście dla pieszych, czy tunel dla pojazdów.

Opracowania mają być gotowe przed remontem przeprawy im. Piłsudskiego. Tak, aby prace były realizowane równolegle. - Będzie to dobry moment na budowę tunelu na pl. Rapackiego - mówi szef rady.

Kiedy mogą rozpocząć się prace na przeprawie? Wszystko wskazuje, że drogowcy wejdą na tę konstrukcję wiosną 2014 r. tak, żeby roboty skończyły w ciągu jednego sezonu budowlanego. - Wszystko przez to, że nowa przeprawa ma być gotowa w połowie 2013 r. - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. Podkreśla jednocześnie, że nie ma przeszkód, żeby powstał tunel na pl. Rapackiego. - Przy dzisiejszej technice nie powinno być problemów z przełożeniem Strugi Toruńskiej - mówi Kalinowski. Drogowcy nie wskazują, która z opcji - tunel dla aut czy przejście podziemne dla pieszych - jest lepsza. Więcej kłopotów może być jednak z realizację pierwszej z opcji. - Tunel musiałby się zaczynać tuż za przeprawą - mówi wicedyrektor toruńskich drogowców. - Nie byłoby również zjazdów z ul. Chopina czy na Ślimak Getyński.

Zerwą nawierzchnię z mostu

Już wiadomo, na czym będzie polegać remont przeprawy, która jest częścią trasy staromostowej. Obejmie odcinek od pl. Armii Krajowej do pl. Niepodległości. Drogowcy zerwą całą nawierzchnię z konstrukcji aż do płyty betonowej. Zostanie ona odnowiona. W planach jest również wykonanie izolacji oraz odwodnienia. Jeszcze nie wiadomo, czy cała przeprawa zostanie zamknięta dla ruchu.

- Na pewno ułatwiłoby to prowadzenie robót - mówi Kalinowski. Drogowcy biorą więc też pod uwagę podczas remontu wzniesienie zastępczej przeprawy tak, jak na początku lat 90., gdy był odnawiany most im. Piłsudskiego. Według szacunków pochodzących z wieloletniej prognozy finansowej miasta, którą rajcy przyjęli w styczniu br., remont konstrukcji i budowa tunelu na pl. Rapackiego może pochłonąć 60 mln zł. Inwestycja znalazła się wśród projektów rezerwowych. A to oznacza, że będzie realizowana wtedy, gdy znajdą się oszczędności w miejskim planie np. po przetargach.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
MAM
Dawno już pisałem , że rozwiązaniem jest budowa na Rapaka kładki dla pieszych . Windy dla niepełnosprawnych i po kłopocie. Konstrukcję można postawić w kilka dni i nie trzeba znowu ryć pod ziemią. Jak zwykle nasi lokalni prominenci szukają rozwiązań na których można chyba zarobić na przetargach...
s
siutek
Ciekawe...
o podziemnym przejsciu dla pieszych na rapaka mowi sie od dawna. i za każdym razem spece mówili "NIE DA SIE, BO STRUGA". a teraz nagle technika nam umozliwia nawet przesuniecie strugi?? REWELACJA!!! w ciagu roku zrobilismy ogromny postęp!!! gratulacje panowie. po co robicie tyle szumu, skoro i tak nic z tego nie wyjdzie? niepotrzebnie ludziom nadzieje robicie.
l
loco
U NAS SA DALEKO ZA MUSZYNAMI , PREZYDENT GŁOWE NOSI WYOSKO W CHMURACH A NIE WIDZI PROSTYCH ROZWIAZAŃ TYLKO WOLI BARDZIEJ ZAKRECONE, SMIESZNE JEST KIEDY SIE TŁUMACZY NA TEMAT MOSTU TYMCZASOWEGO

JAK NIE DADZA PRZEGUBOWCA NA DWORZEC GŁÓWNY TO NIECH BEDZIE TRAMWAJ

ELO
z
zgredmoherowy
bo jakiś idiota wymyślił że most bez tramwaju będzie miał lepsza przepustowość. a do dworca ludzi zawiozą autobusy!!zapomniał nieuk ,ze ludzie kupią sobie bryki i zakorkuja totalnie miasto.a zgrozą jest fakt że na nowym moście nie będzie linii tramwajowej. to sie nam szykuje cyrk!!!!
j
jopek
Z calym szacunkiem ale budowa lini tramwajowej za most powinna byc priorytetem. Przede wszystkim na dworzec glowny. Dodatkowo jesli bylaby taka mozliwosc gdzies na Podgorz w kierunku WEZLOW PRZESIADKOWYCH i parkingow PARK and RIDE!!!

Wtedy ludzie by mieli wybor. Stac w korku albo szybko pojechac tramwajem pod granice miasta i tak sie przesiac do auta.
d
duda
bo NIE DA SIĘ!
r
radzio
dlaczego nie planują wydłużyć lini tramwajowej do dworca PKP ? to przecież jedyna okazja aby to zrobić!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska