https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Śródmieściu może dojść do rewolucji komunikacyjnej, Dworcowa zmieni się nie do poznania [POBIERZ MAPĘ]

(bog)
Ulica Dworcowa
Ulica Dworcowa Fot. Archiwum
Dworcowa, najbardziej zaniedbana ulica w centrum Bydgoszczy, zmieni się nie do poznania. Jej remont ruszy w drugiej połowie przyszłego roku.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił właśnie przetarg na wykonanie projektu przebudowy Dworcowej.

Ulica albo deptak
- Całość trzeba będzie poprzedzić dokładnymi analizami natężeń ruchu na sporym kwartale Śródmieścia. Dopiero na podstawie wyników badań projektanci ustalą, czy Dworcowa wciąż będzie ulicą jednokierunkową, czy deptakiem bez możliwości ruchu kołowego - mówi Jan Siuda, dyrektor ZDMiKP.
Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie najpóźniej do końca stycznia 2010 roku. Sześć miesięcy później gotowy będzie kosztorys, a we wrześniu dokładna dokumentacja projektowa i pozwolenie na budowę. - Jeśli nie natrafimy na żadne kłopoty to od razu będziemy mogli ogłosić przetarg na wykonanie robót - mówi Siuda.

Już teraz wiadomo na pewno, że prace obejmą 700-metrowy odcinek Dworcowej od ulicy Matejki do Gdańskiej. Dodatkowo na całym, objętym analizą obszarze Śródmieścia projektanci wyznaczą nowe strefy wyłączone z ruchu pojazdów i strefy o ograniczonej dostępności. Określą też docelowy układ tras komunikacji miejskiej, nowe lokalizacje przystanków, układ dróg rowerowych, lokalizację postojów taxi, a nawet parkingów wielopoziomowych, które jednak na razie pozostaną w sferze marzeń. Pieniędzy wystarczy bowiem tylko na rewitalizację Dworcowej. Co ciekawe, pod uwagę brane będą również sugestie mieszkańców miasta.

- To bardzo dobry pomysł - mówi Artur Gotowski, wiceprezes Bydgoskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej i od razu podaje oficjalne stanowisko klubu. - Naszym zdaniem, Dworcowa od Matejki do Gdańskiej powinna być pieszojezdnią, ale z cichym torowiskiem dla normalnego ruchu tramwajów i ograniczonym ruchem samochodów, na przykład tylko w określonych godzinach - mówi.

Tramwaj wraca do dworca
Najprawdopodobniej w tym samym czasie, jeśli tylko harmonogramu drogowców nie zburzy jakiś kataklizm, trwać już będą prace przy budowie linii tramwajowej do Dworca Głównego PKP. W poniedziałek Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydać ma w tej sprawie decyzję środowiskową, a w ciągu miesiąca poznamy wstępny kosztorys inwestycji. - Pozwolenie na budowę planujemy zdobyć na początku stycznia, a w lutym chcemy ogłosić przetarg - zdradza Siuda.

O ile w przypadku ostatecznego wyglądu Dworcowej możemy na razie tylko spekulować, to w przypadku linii tramwajowej wszystko jest już jasne. Tory tramwajowe pobiegną od Focha, wzdłuż ulicy Naruszewicza, nową przeprawą nad Brdą, która stanie obok Mostu Królowej Jadwigi i dalej do Dworcowej, gdzie obok budynku przychodni kolejowej skręcać będą w lewo w kierunku dworca PKP. Tam torowisko skręci w prawo i wzdłuż Zygmunta Augusta dojdzie do pętli w okolicy ulicy Rycerskiej.

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bozena
Jestem zdecydowanie za deptakiem na ul. Dworcowej, sugeruję umożliwienie powstania kawiarenek, restauracji umiejscowionych na deptaku, z zielenią, kwiatami i drzewami, może jakieś ciekawe fontanny. I wreszcie mam nadzieję zniknie upiorna hurtownia drobiu na Dworcowej - skąd śmierdzi i dokucza nocny hałas. Oczywiście urząd ochrony środowiska chroni tę firmę i nikt inny nie ma racji, tylko drobimax.
G
Gość
szkoda że sikora położył łapę na tej linii tramwajowej, niestety miastem rządzą te dwa ptaszki sikora z sową
k
korpi
Jak już jest wybrany ten śmieszny wariant przez Naruszewicza, to na Dworcowej musi być choć jednotor z mijanką w razie objazdów i awarii.

A na co dzień używana dla pojazdów technicznych i zabytkowych takich jak Herbrand GE-18 #100, Konstal N #68 (niech dadzą tą doczepe #135).
Później zaś Konstal 803N #201 (dawn.#222, stary przegub) i Lilpop #154
z
zmotoryzowany
W naszym mieście najważniejsze są tramwaje potem rowerzyści i piesi . Dróg dla pojazdów lepiej nie budować bo drogie i trzeba odśnieżać ,sypać solą a czasem kleić dziury. Proponowane rozwiązania reaktywują Kobrę i Romet ponieważ więcej butów i rowerów kupimy, a PESA da nam zatrudnienie budując tramwaje. Jeden tylko problem czy ktoś zechce przyjechać lub przylecieć do tego miasta. Nie dojedzie bo po czym, nie przyleci bo z lotniska do Rometu nie dojedzie by kupić rower. Wypada pogratulować kolejnych genialnych pomysłów a pomysłodawcom zabronić używania samochodów.
m
milośnik komunik. Michal G
Zastanawiam się komu tak na prawdę zależało aby tramwaj już nigdy nie pojawił się na Dworcowej między Gdańską a Matejki.Od lat interesuję się komunikacją tramwajową w Polsce i na świecie.Mamy XXI wiek ale myślenie naszych władz z początku XX wieku.W Europie robi się wszystko (np.Niemcy,Szwajcaria,Czechy)aby tramwaj jeździł możliwie w jak najściślejszym Centrum dużych miast a nie bokami.Po za tym proszę zauważyć,że jedyna nitka tramwajowa w Centrum to ul.Jagiellońska i Focha.Tramwaje odgałęziają się od niej na R.Jagiellonów,w Gdańską i niebawem w Naruszewicza i w przyszłości w Kruszwicką.Nie ma więc żadnego wariantu objazdowego np w jedna stronę tor od Walów Jagiellońskich ul.Poznańską zaś powrót ul. Grudziądzką i dalej Kruszwicką do R.Grunwaldzkiego.Jakakolwiek awaria spowoduje paraliż tramwajowy w Centrum i o tym nikt nie pomyślał?Tramwaj powinien chociaż w jednym kierunku jeździć od Gdańskiej Dworcową.Tramwaje ,które obecnie kursują po Bydgoszczy jezdzily kiedyś po całej Dworcowej i od razu nie mogą?W niemieckich miastach takich jak Halle,Cottbus,Zittau czy Jena tramwaje jeżdżą po wąskich uliczkach takich jak Dworcowa z wyłączeniem jakiegokolwiek ruchu kołowego poza tramem i tam można.Myślę ,że wykreślenie tramwaju z części Dworcowej pachnie mi aspektem politycznym.W końcu pan Gotowski nie przepuści sobie okazji budowy mostu przez Brdę na którym to niezle zarobi...Dworcowa z tramwajem żyła a teraz nawet jej gruntowna metamorfoza nie wiele da.Przykład z Długą gdzie mało kto zagląda bo leży na uboczu komunikacyjnym.
~ktoś~
A most będzie tylko dla tramwaju?
m
marek bartodzieje
W dniu 16.10.2009 o 12:03, qba napisał:

Niech już będzie nowa trasa, ale może raz jeszcze warto przemyśleć temat i rozwazyć wpuszczenie na ul. Dworcową tramwaju, którego trasa biegłaby pomiędzy nową pętlą (Zygmunta Augusta) a skrzyżowaniem Dworcowa/Gdańska. Są przecież trawmawje dwukierunkowe (vide: Budapeszt). Nawet niech czas kursowania będzie ograniczony - dajmy na to w godzinach funkcjonowania placówek handlowych + 3, 4 godziny.Nie pozwólmy umierać śródmiejskim ulicom...



w pełni sie z toba zgadzam , wysoce prawdopodobne jest , ze lobby mostowe bedzie chcialo wybudowac most - nie wiem po co ten most, lae jak zwykle chodzi o kase. mam nadzieje ze WSG sie nie zgodzi chyba ze dombrowicz wyda nasze pieniadze na wykup dzialki. OPCJA LINII TRAMWAJOWEJ PRZEZ CALA DWORCOWA JEST NAJTANSZA - NIE MA WYKUPU DZIALEK!!!!!!!!!!!!!
q
qba
Niech już będzie nowa trasa, ale może raz jeszcze warto przemyśleć temat i rozwazyć wpuszczenie na ul. Dworcową tramwaju, którego trasa biegłaby pomiędzy nową pętlą (Zygmunta Augusta) a skrzyżowaniem Dworcowa/Gdańska. Są przecież trawmawje dwukierunkowe (vide: Budapeszt). Nawet niech czas kursowania będzie ograniczony - dajmy na to w godzinach funkcjonowania placówek handlowych + 3, 4 godziny.
Nie pozwólmy umierać śródmiejskim ulicom...
s
stach25
kwestia wyboru trasy linii tramwajowej do dworca jest już zamknięta i pewnie pozostanie niezmieniona. teraz najwżej możemy się zastanowić co zrobić, żeby pozostała część Dowrcowej - od matejki do gdańskiej - wygladała tak jak wyglądac powinna i żeby pasował do zaplanowanego juz wizerunku pozostałej części ulicy. Moim zdaniem deptak to rewelacyjny pomysł - w Poznaniu jest Półwiejska, a w Łodzi Piotrkowska. Czemu taką ulica nie miałaby być Dworcowa??
~bydgoszczanin~
Dworcowa nie zmieni się po zmianie z jezdni na pieszojezdnię czy deptak, tam potrzebna jest rewitalizacja /modne słowo/ zabudowy oraz funkcjonalności. Tramwaj od Nieruszewicza nie uzdrowi Dworcowej bo omija ważny jej fragment /od Marcinkowskiego do Matejki / to jest błąd.
Po co wyrzucać pieniądze na drogą i mało gustowną przeprawę przez Brdę / lobby mostowe chce sobie zarobić ?/ , tramwaj powinien być skierowany wzdłuż Marcinkowskiego wtedy faktycznie ożywimy Dworcową i odcinek do Gdańskiej może zostać deptakiem - tyle ludziom się będzie chciało spacerować a nie od Królowej Jadwigi. Znowu w naszym mieście zabrakło komuś wyobraźni ? Kiedy to się skończy ?
Tramwaj miał ożywić Dworcową a stanie się jedynie dojazdem do dworca.
f
frych47
Czyżby zbliżały się jakieś wybory bo tę śpiewkę to słyszymy zawsze przed wyborami, a po wyborach zawsze występują jakieś trudności obiektywne.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska