Korzyści odnoszą nie tylko zatrudnieni, ale również firma. Zadowoleni pracownicy są bardziej przywiązani do swojego pracodawcy, rzadziej chorują, rzadziej szukają innej pracy. Badania wskazują też na zbieżność między zadowoleniem a poziomem wykonywania zadań i motywacją do pracy. Zatem firma powinna starać się, by jej pracownicy byli usatysfakcjonowani. Co może zrobić?
Nie wszystko zależy od pracodawcy. Zadowolenie z pracy w dużej mierze zależy od samego pracownika - jego cech osobowości i wcześniejszych doświadczeń. Firma może pływać na zadowolenie poprzez właściwy dobór kadr o odpowiednich kwalifikacjach i predyspozycjach. Poza tym, poprzez zróżnicowanie zadań i obowiązków, odpowiedzialność, perspektywy rozwoju i awansu. W ten sposób najlepiej zmotywuje pracowników.
A co z warunkami i organizacją pracy? Relacjami z kolegami i przełożonymi? A co z wynagrodzeniem? Przecież o tym wspominamy często, komentując zdarzenia z pracy. Na to najczęściej narzekamy. Są to bardzo ważne czynniki, ale pływają przede wszystkim na poziom frustracji i zniechęcenia. W mniejszym stopniu pozytywnie motywują do pracy.