
Wątpliwości Czytelników rozwiewała również Alina Szałkowska, rzeczniczka ZUS Oddział Bydgoszcz
(fot. Andrzej Muszyński)
Zapisy do lekarza na podstawie numeru PESEL funkcjonują od początku roku. Z jakimi problemami podczas rejestracji zetknęli się w tym czasie pacjenci?
Podczas dyżuru na pytania dotyczące eWUŚ odpowiadała Alina Szałkowska, rzeczniczka prasowa ZUS-u Oddział w Bydgoszczy oraz Jan Raszeja, rzecznik prasowy Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ.
Oto relacja z dyżuru.
- Z uwagi na ciążę, od czerwca przebywam na zwolnieniu. Wczoraj chciałam zapisać się do lekarza. Z niewiadomych przyczyn eWUŚ wskazał, że jestem nieubezpieczona. Pani w rejestracji poleciła, bym wypełniła oświadczenie potwierdzające fakt mojego ubezpieczenia. Kto teraz zajmie się wyjaśnieniem tej nieścisłości?
Jan Raszeja: - Obowiązek taki spoczywa na Narodowym Funduszu Zdrowia, który w pierwszej kolejności skontaktuje się z pani pracodawcą, a następnie z ZUS-em.
- Moja córka skończyła 26 lat, ale nadal studiuje. Co z jej ubezpieczeniem zdrowotnym? Dotychczas była ubezpieczona przeze mnie. Czy podczas rejestracji do lekarza system pokaże ją jako osobę nieubezpieczoną?
Alina Szałkowska: - Rzeczywiście, z chwilą ukończenia 26 lat przez uczące się dziecko, ustaje możliwość kontynuacji ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny. Dlatego córka powinna być wyrejestrowana z ubezpieczenia jako członek rodziny, a następnie zgłoszona do ubezpieczenia przez uczelnię. Oczywiście, córka musi powiadomić uczelnię o konieczności zgłoszenia jej do ubezpieczenia.
- Mój pracodawca nie odprowadza składek w terminie. Co, jeśli w trakcie zapisów do lekarza system wyświetli moje nazwisko na czerwono?
Alina Szałkowska: - Jeżeli wcześniej została pani zgłoszona przez pracodawcę do ubezpieczenia, nie ponosi pani odpowiedzialności za opóźnienia w odprowadzaniu składek. Jako osoba ubezpieczona ma pani prawo do korzystania z bezpłatnej służby zdrowia.
Jan Raszeja: - Jeżeli eWUŚ wskaże, że jest pani nieubezpieczona, wystarczy przedstawić podbitą książeczkę ubezpieczeniową lub druk RMUA. A jeśli pracownik rejestracji uzna, że to za mało, poprosi panią o wypisanie oświadczenia.
- Kilka dni temu przyjechała do mnie koleżanka, która jest Niemką. Musi iść do lekarza, ponieważ złapała ciężkie przeziębienie. Zastanawiam się, jak zweryfikuje ją eWUŚ.
Jan Raszeja: - Pacjent, któremu mają być udzielone świadczenia, a który ma do nich prawo na podstawie przepisów unijnych, nie wymaga weryfikacji w systemie eWUŚ. Wystarczy, że okaże Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ - przyp. red.), certyfikat tymczasowo zastępujący EKUZ lub poświadczenie potwierdzające prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na terenie Polski.
- Skąd pochodzą dane w systemie eWUŚ?
Alina Szałkowska: - Płatnicy składek przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe zawierające informacje o zgłoszeniach do ubezpieczeń. Następnie ZUS przekazuje te informacje do NFZ, skąd trafiają one do systemu eWUŚ. Błędne lub nieaktualne dane w bazach ZUS i NFZ mogą więc skutkować komplikacjami podczas rejestracji do lekarza. Dlatego właśnie zarówno sami ubezpieczeni, jak i płatnicy składek, czyli pracodawcy lub przedsiębiorcy, powinni sprawdzić, czy do ZUS trafiają poprawne dane o okresach ubezpieczenia zdrowotnego oraz o członkach rodziny osób ubezpieczonych.