27 rocznica tragedii pod Otłoczynem

(Michał Gajewski)Zaktualizowano 
Na fotografii pomnik upamiętniający tragedię dziesiątek istnień ludzkich. "Jak to w Polsce niestety bywa, metalowe tabliczki imienne zostały skradzione" - ucina bardzo zdegustowany pan Michał z Ciechocinka. www.pelnyekran.com
W najbliższą niedzielę minie już 27 lat od największej w dziejach Polski katastrofy kolejowej pod Otłoczynem.
Widok na lokomotywy z prawej strony miejsca wypadku. Archiwa PKP

Widok na lokomotywy z prawej strony miejsca wypadku.
(fot. Archiwa PKP)

Tragedia pod Otłoczynem miała miejsce 19 sierpnia 1980 roku o godzinie 04:29, kiedy doszło do zderzenia 2 pociągów. W wyniku samowolnego wjazdu przy sygnale "stój" pociągu towarowego z Chojnic, prowadzonego przez Mieczysława Roscheka, doszło do zderzenia czołowego z pociągiem osobowym jadącym z Torunia do Łodzi Kaliskiej. W wyniku kolizji całkowicie został zniszczony pierwszy wagon pociągu pasażerskiego, a pozostałe uszkodzone. Śmierć poniosło 67 osób (w tym 65 na miejscu), ranne zostały 64 osoby. Katastrofę przeżył maszynista pociągu osobowego Gerard Przyjemski.

Na temat katastrofy zapytałem najlepszego specjalisty w dziedzinie kolejnictwa. Grzegorz Petka, onegdaj Bydgoszczanin, autor niezwykle interesującego serwisu KOLEJARZ, nie ma wątpliwości:

"Definitywne zakończenie tej sprawy jest już już od dawna... Ustalenia, których dokonały dwie komisje i prokuratura są spójne"

W postanowieniu o umorzeniu śledztwa z 20 października 1980 roku jest min. mowa o sprawstwie katastrofy. Winą obarczono maszynistę z pociągu towarowego:

(...) działanie Mieczysława Roscheka ocenić należy jako co najmniej lekkomyślne, a ponieważ pozostawało ono w bezpośrednim związku przyczynowym z zaistniałą w dniu 19 sierpnia 1980 roku w kilometrze 99,312 szlaku Toruń - Aleksandrów Kujawski katastrofą kolejową, w konsekwencji uznać go sprawcą tej katastrofy.

Maszynista pociągu towarowego w momencie katastrofy pozostawał na służbie bez przerwy przez 25 godzin!

Przyczyną sprzyjająca był brak radiołączności pociągowej a determinującą - przemęczenie maszynisty pociągu towarowego... System, który niedostatecznie kontrolował czas pracy maszynistów i nie eliminował takiego zagrożenia - dodaje pan Grzegorz, obecnie dyrektor d/s bezpieczeństwa ruchu kolejowego w pierwszej brytyjskiej firmie kolejowej w Polsce Freightliner

Siłę zderzenia owego dnia skumulowały dodatkowo ciężkie lokomotywy pociągu pasażerskiego SP45 i pociągu towarowego ST44. Pociągiem osobowym podróżowały osoby jadące z Kołobrzegu, które przesiadły się ze składu relacji Kołobrzeg-Toruń. Wśród ofiar było wiele dzieci i młodzieży wracających z wakacji.

Rodzi się pytanie, skąd zamiłowanie do tematyki kolejarskiej?

Korzenie tego zainteresowania są rodzinne... Mój dziadek pracował na kolei... moja matka... ojciec... mnie również we wrześniu stuknie 20 lat jak pracuję w branży. Jeśli chodzi o katastrofę w Otłoczynie - nie ma co szukać niezdrowych sensacji. Uczcijmy pamięć tragicznie zmarłych.- ucina na sam koniec pan Petka.

Polecam:

Serwis KOLEJARZ Grzegorza Petki

Kadry z filmu Tor - reportaż z cyklu Czarny serial

Szczególne podziękowania należą się dla pana Daniela Zdunczyka z firmy Virtual Magic, za udostępnienie symulacji komputerowej.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: 27 rocznica tragedii pod Otłoczynem - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Marian

Koniec powinien być początkiem: "nie ma co szukać niezdrowych sensacji".
Dobrze, że została przypomniana ta tragedia, ale sposób jej przypomnienia jest bliski tej właśnie niezdrowej sensacji.
Wprawdzie w artykule autor zaznaczył, że jest to właściwie wywiad z p. Pietką a co za tym idzie są to właściwie subiektywne odczucia owego rozmówcy, to można odnieść wrażenie, że jest to upozorowane na nautralną wiadomość.
A tak nie jest, bo:
1) "W wyniku samowolnego wjazdu" - wyraz "samowolnego" powinien być dookreślony, np. "samowolnego zdaniem prokuratury", "samowolnego zdaniem p. Pietki", itp.
O generale Sikorskim też przez lata wydawało nam się, że wszystko nt. śmierci wiemy, a tu nagle ekshumacja, wznowienie postępowania, bo podobno nic nie wiemy.
Bynajmniej w tragedii otłoczyńskiej tak samo nie wiemy, czy ten wyjazd oby na pewno był "samowolny".
2) "zapytałem najlepszego specjalisty w dziedzinie kolejnictwa". To samo. Powinno być np. "zapytałem najlepszego _znanego_mi_ specjalisty w dziedzinie kolejnictwa", itp.
W każdym razie ja znam _jeszcze lepszego od tego najlepszego specjalisty ds. kolejnictwa_, notabene nie tylko ds. wypadków kolejowych.
3) "pozostawał na służbie bez przerwy przez 25 godzin!"
Po co ten wykrzyknik? Tak wtedy jak i dzisiaj niczym nienormalnym jest praca w takich warunkach (czasowych), chociaż fakt, dzisiaj na PKP już tak się nie robi, ale wówczas nie było to nic dziwnego. Przypomnę, że za tamtych lat wiele z tych "set" godzin było często na papierze tylko.

Na przyszlość trochę więcej obiektywizmu i wyraźnego podawania źródeł faktów autorowi życzę.

Generalnie w sprawie tragedii otłoczyńskiej, pomijąc wszelkie teorie spiskowe, często bardzo łatwo dające się zdyskwalifikować (w tym z ingerencją osób trzecich), jest jeszcze parę kart do odkrycia.
Była jedna osoba z Górnego Śląska, która prowadziła wewnętrzne śledztwo, hobbystycznie, i - z podglądania publicznych wyników wiem - bynajmniej dużo dalej zaszła od ówczesnych wyników prokuratorskich w sprawie, jeśli o merytorykę hipotez chodzi. Nie wiem, czy jeszcze ta osoba zajmuje się tą sprawą.

Zasadniczo w świecie specjalistów (tych _jeszcze lepszych_ od w/w), czyli ludzi o podejściu bardzo ostrożnym i powiedzmy naukowym, którzy kiedyś zajmowali się tą sprawą, też wyklarowały się pewne teorie, zasadniczo zupełnie różne od oficjalnej wersji, do tego - zwłaszcza jedna - wskroś lakoniczna, czyli zupełnie prosta, nie sensacyjna.

Na chwilę obecną szanujmy wszystkich, których dotknęła ta tragedia , także poprzez nie wypuszczanie chlapsusów językowych w świat takich jak ten artykuł.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3