reklama

8,5 tys. zł wypłaty. Tak zarabiają kierowcy ciężarówek [podstawa, nadgodziny, dodatki]

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Zaktualizowano 
Anatol Chomicz
Od 5 do 8,5 tysiąca złotych na rękę może zarobić kierowca ciężarówki w polskim przedsiębiorstwie. Jak to możliwe, skoro będzie zatrudniony za najniższą krajową, która w 2019 roku wyniesie 2250 zł brutto?

Na wynagrodzenie truckera składa się jeszcze wiele innych elementów wynikających ze specyfiki zawodu. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając pracę „za kółkiem” oraz co może przynieść przyszłość, podpowiadają eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

- Analiza zatrudnienia kierowców w polskich firmach transportowych wskazuje, że osób młodych zatrudnionych na tym stanowisku z roku na rok przybywa – mówi Bartłomiej Zgudziak, ekspert OCRK. - Nadal największy odsetek stanowią doświadczeni czterdziestolatkowie, jednak pracowników w przedziale wiekowym 20-29 lat jest coraz więcej. To młodzi adepci zawodu, którzy przemierzają pierwsze kilometry zazwyczaj po kraju, w podwójnej obsadzie. Dopiero poznają tajniki codziennej pracy. Warto jednak, by już na początku tej drogi znali swoje prawa i możliwości dotyczące systemu pracy oraz płacy .

Flesz - takie są obecnie ceny paliw w naszym kraju.

Co młodych przyciąga i dlaczego?
Według ostrożnych szacunków w Polsce może brakować obecnie aż 100 tysięcy kierowców. A w najbliższych siedmiu latach ta wartość może zwiększyć się o kolejne 200 tysięcy. Obecnie przedsiębiorcy kuszą młodych dofinansowaniem lub finansowaniem w pełni zdobycia uprawnień do prowadzenia pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Kuszą również zarobki, bo wynagrodzenie niedoświadczonego kierowcy wykonującego trasy międzynarodowe zazwyczaj będzie się składać z niskiej podstawy, ale wysokich zwrotów kosztów z tytułu podróży służbowej.

– Przedsiębiorca winien wypłacić podstawę najpóźniej do 10 dnia kolejnego miesiąca. Aby dotrzymać terminu tej wypłaty, z uwagi na mobilny charakter pracy oraz konieczność dokładnych wyliczeń przysługującego wynagrodzenia, pracodawca ustala tzw. ryczałty za pracę w nocy oraz w godzinach nadliczbowych, a także zaliczkę za dyżur - wyjaśnia Zgudziak.

Tyle zarabiają kierowcy ciężarówek. Kwoty mogą zaskoczyć! [stawki]

Taka struktura rozliczenia ma na celu późniejsze sprawdzenie, czy stały dodatek pokrył pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych i dyżurach oraz wykazanie ewentualnego wyrównania do dodatku do pensji z tytułu pracy za granicą.

Na przykład w Niemczech, Francji czy Austrii obowiązują różne stawki płacy minimalnej. Przykładowa struktura wynagrodzenia młodego kierowcy w 2019 roku może wyglądać następująco: 2000 zł wynagrodzenie zasadnicze, 250 zł wynagrodzenie za dyżur, 200 zł ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych, 50 zł ryczałt za pracę w godzinach nocnych.

Łączne miesięczne wynagrodzenie przy takich założeniach to 2500 zł brutto, kwota na rękę wyniesie zatem około 1800 PLN. Do tego należy doliczyć należności z tytułu krajowej lub zagranicznej podróży służbowej. W tej pierwszej kierowcy przysługuje dieta w wysokości 30 zł oraz ryczałt za nocleg, w wysokości 45 zł. Łącznie z tytułu służbowej podróży krajowej młody kierowca mógłby więc zarobić 1485 zł, co z podstawą daje nieco ponad 3200 zł netto.

Za granicą można więcej?
W transporcie międzynarodowym pracodawca może wybrać stawkę diety zagranicznej. Minimalna kwota za dobę w takiej podróży to 30 zł, a maksymalna określona jest w załączniku do rozporządzenia w sprawie podróży służbowych.

Chcesz pensji prawnika? Zostań zawodowym kierowcą

Na przykład w Niemczech maksymalna dieta za dobę wyniesie 49 euro, we Francji 50 euro. Ważny jest też zwrot kosztów z tytułu noclegów, a ten najczęściej wypłacany jest w formie ryczałtu za nocleg. Według niemieckich stawek będzie to równowartość 37,5 euro, we Francji aż 45.

- Młode pokolenie kierowców chce zarabiać jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie – komentuje Bartłomiej Zgudziak. - Przedsiębiorca, wypłacający diety i ryczałty za nocleg, w całości zwraca koszty z tytułu podróży służbowej swojemu pracownikowi. Należności te są wolne od podatku i składek ZUS do limitów określonych w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 2013 roku. Taka struktura zarobków, tj. niska część opodatkowana i oskładkowana, a wysoka składowa pensji na rękę, jest najbardziej pożądana przez młodych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 grudnia, 13:07, Drwal:

A ja 9 dni za fajera i 5 dni w domu i znów 9 dni i mam 7000. Z 3500 wykazywane stała trasa PL-D-PL. Jeszcze się pracodawca Polak normalny trafia ale to mała firma i nie dziad trans

Chwała mu za to 👍

U
Uop

8.5 tyś ale za miesiąc w budzie!!!

u
uyrhf

zarabiają ale robią na 3 etaty w jednej dobie ;) to też musicie dodać. 15 godzin pracy z jazdą włącznie albo i więcej jak kryminalnie łamie prawo plus odpoczynek czyli praca polegająca na pilnowaniu zestawu z ładunkiem. tak więc zanim napiszesz sumę to podziel ją na trzy i odejmij wartość nadgodzin ;) wyjdzie stawka mniejsza niż sprzataczka ma w twojej firmie za godzinę :D ntyle że zarobione trzy razy szybciej.

D
Drwal

A ja 9 dni za fajera i 5 dni w domu i znów 9 dni i mam 7000. Z 3500 wykazywane stała trasa PL-D-PL. Jeszcze się pracodawca Polak normalny trafia ale to mała firma i nie dziad trans

G
Gość
13 maja, 06:36, Kierowca:

Kierowca ciężarówki zarabia trzy tysiące jeżdżąc po Kraju, to jest nie prawda że zarabia się od pięciu tysięcy.

To zmień firmę, zarabia oficjalnie a reszta pod stołem, znam kierowce który pracował w kilku firmach zawsze była ta sama forma wypłaty. I tak nie płaci od tej cześći podatku ani składki na ZUS, a później z naszych podatków PiS podnosi im emerytury bo mają mało

G
Gość

Piszą tu takie bzdury że aż muszę to skomentować! Gówniana praca w gównianych godzinach za gówniane pieniądze! Kiedyś kierowca to był ktoś!? A teraz to........!?

G
Gość
13 lutego, 19:58, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

10 października, 17:37, Były kierowca:

Drodzy czytelnicy wysttzegajcie się tego zawodu nikt dzisiaj nie szanuje kierowcy kiedyś to był Pan kierowca odradzam ten zawód żadnej stabilizacji dziś pracujesz jutro szukasz u kolejnego dziadtransa lepiej puisc do mundurowki w ciągu roku średnia płaca wyjdzie większa niż za kierownicą 8 godz. W domku spanie mniejszy stres i jest stabilizacja można coś zaplanować jest urlop i będzie emerytura dobra. Były kierowca

Twierdzisz że gliniarz zarabia 8 tys miesięcznie, jaka średnia, co masz na myśli, może masz pojęcie o kierowcy ale o policji stolec wiesz

G
Gość
13 lutego, 19:58, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

19 września, 20:55, Gość:

Moi znajomi są kierowcami tirów , żaden z nich nie dostaje mniej niż 8000 zł na rękę łącznie liczyliśmy wspólnie łącznie mają 6 miesięcy wolnego. Ja jestem nauczycielem z najwyższym awansem zawodowym i wieloletnim stażem i nie zarabiam nawet połowy, a zliczając wszystkie moje ferie i wakacje to i tak połowa mniej tego co mają oni dlatego kończę kurs i niebawem zostanę kierowcą TIRa i nie będę musiał przygotowywać zajęć i sprawdzać sprawdzianów w każdy weekend. Pozdrawiam

5 grudnia, 10:10, Gość:

Powodzenia

5 grudnia, 10:25, Gość:

Buahahaha

Ty głupi jesteś

G
Gość
2019-02-13T19:58:44 01:00, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

9 maja, 12:46, Tirowiec 2:

Mozna zarobic dobre pieniadze. Cos za cos. Jak ktos ciezko i duzo pracuje to wiadomo ze nie ma czasu na ryby, squosza i inne [wulgaryzm]y. Chyba ze chcesz ciezko pracowac 2g dziennie ale czy z takiej pracy bedzie majonez? Pracujesz duzo i na koniec miesiaca masz spora wyplate. Proste. A jak chcesz jeszcze wiecej to idziesz pracowac do np niemieckiej firmy. I masz kolejne 30% wiecej.

Od 5 do 8tys gdzie płacą te 8 chętnie zmienie robotę. Jakby tak dobrze płacili to i kierowcy by się znalezli

G
Gość
13 lutego, 19:58, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

19 września, 20:55, Gość:

Moi znajomi są kierowcami tirów , żaden z nich nie dostaje mniej niż 8000 zł na rękę łącznie liczyliśmy wspólnie łącznie mają 6 miesięcy wolnego. Ja jestem nauczycielem z najwyższym awansem zawodowym i wieloletnim stażem i nie zarabiam nawet połowy, a zliczając wszystkie moje ferie i wakacje to i tak połowa mniej tego co mają oni dlatego kończę kurs i niebawem zostanę kierowcą TIRa i nie będę musiał przygotowywać zajęć i sprawdzać sprawdzianów w każdy weekend. Pozdrawiam

5 grudnia, 10:10, Gość:

Powodzenia

Buahahaha

G
Gość
13 lutego, 19:58, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

Dajcie namiar na firme ktora placi 8 tys.za miesiacto sie zatrudnie

G
Gość
13 lutego, 19:58, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

19 września, 20:55, Gość:

Moi znajomi są kierowcami tirów , żaden z nich nie dostaje mniej niż 8000 zł na rękę łącznie liczyliśmy wspólnie łącznie mają 6 miesięcy wolnego. Ja jestem nauczycielem z najwyższym awansem zawodowym i wieloletnim stażem i nie zarabiam nawet połowy, a zliczając wszystkie moje ferie i wakacje to i tak połowa mniej tego co mają oni dlatego kończę kurs i niebawem zostanę kierowcą TIRa i nie będę musiał przygotowywać zajęć i sprawdzać sprawdzianów w każdy weekend. Pozdrawiam

Powodzenia

g
gregor400
13 lutego, 19:58, Tirowiec:

Raczej nie sądzę by owy taki miód był w tym zawodzie i dużo chętnych do jego wykonywania, szkoda że nikt tu nie ujął że pracuje się 61 godzin w tygodniu czyli jazda i inne prace, oczywiście siedzenie w kabinie na weekendy sam daleko od domu, od znajomych i braku czasu dla rodziny nie mówiąc o podtrzymywania relacji z znajomymi, no i zapomnieć można o pasji jaka by nie była, bo trzeba się liczyć z rozdysponowaniem czasu między rodziną, dziećmi, domem, znajomymi a jest to przeważnie nie dłużej niż weekend jak jesteś w domu a w transporcie operuje się godzinami i tj 48 godzin czyli twoja pauza, i jeśli jesteś w stanie poświęcić to wszystko. Mnie kiedyś starej daty szofer były to czasu kiedy jeździło się jelczami i liazami tak takie auta ciężarowe były i kierowcy to byli Panowie Kierowcy to jedno zdanie mi utkwilo w głowie : Zastanów się co robisz bo jest to naprawdę ciężki kawałek chleba. Pozdrawiam wszystkich chętnych do tego zawodu.

19 września, 20:55, Gość:

Moi znajomi są kierowcami tirów , żaden z nich nie dostaje mniej niż 8000 zł na rękę łącznie liczyliśmy wspólnie łącznie mają 6 miesięcy wolnego. Ja jestem nauczycielem z najwyższym awansem zawodowym i wieloletnim stażem i nie zarabiam nawet połowy, a zliczając wszystkie moje ferie i wakacje to i tak połowa mniej tego co mają oni dlatego kończę kurs i niebawem zostanę kierowcą TIRa i nie będę musiał przygotowywać zajęć i sprawdzać sprawdzianów w każdy weekend. Pozdrawiam

Zaznacz wspólnie 6 miesięcy wolnego.Czyli 3 miesiące na każdego.I myślisz,że to jest taki luksus?Policz swoje wolne.2 miesiące wakacji,Wszystkie święta.Suma sumarum masz więcej wolnego niż oni.

R
Robi

Syn jeździ w Szwecji tylko od rana do siedemnastej przelewy na polskie pieniądze miesięcznie około 13 - 14 tys systemem 4/2

G
Gość
11 października, 19:07, Bienia:

jestem kierowca ciezarowki i prawda taka ze od od 5 do 10 tys ja zarabiam kolo maxa czyli 10 tys tylko co z tego jak od 2500 odprowadzany

Wszystko w temacie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3