8,5 tys. zł wypłaty. Tak zarabiają kierowcy ciężarówek [podstawa, nadgodziny, dodatki]

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Anatol Chomicz
Od 5 do 8,5 tysiąca złotych na rękę może zarobić kierowca ciężarówki w polskim przedsiębiorstwie. Jak to możliwe, skoro będzie zatrudniony za najniższą krajową? Zobaczcie

Na wynagrodzenie truckera składa się jeszcze wiele innych elementów wynikających ze specyfiki zawodu. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając pracę „za kółkiem” oraz co może przynieść przyszłość, podpowiadają eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

- Analiza zatrudnienia kierowców w polskich firmach transportowych wskazuje, że osób młodych zatrudnionych na tym stanowisku z roku na rok przybywa – mówi Bartłomiej Zgudziak, ekspert OCRK. - Nadal największy odsetek stanowią doświadczeni czterdziestolatkowie, jednak pracowników w przedziale wiekowym 20-29 lat jest coraz więcej. To młodzi adepci zawodu, którzy przemierzają pierwsze kilometry zazwyczaj po kraju, w podwójnej obsadzie. Dopiero poznają tajniki codziennej pracy. Warto jednak, by już na początku tej drogi znali swoje prawa i możliwości dotyczące systemu pracy oraz płacy .

Dokładniejsze dane dotyczące zarobków w poszczególnych województwach znajdziesz w galerii poniżej >>>

Tyle zarabiają kierowcy w Polsce i regionie. Niektóre stawki...

Co młodych przyciąga i dlaczego?
Według ostrożnych szacunków w Polsce może brakować obecnie aż 100 tysięcy kierowców. A w najbliższych siedmiu latach ta wartość może zwiększyć się o kolejne 200 tysięcy. Obecnie przedsiębiorcy kuszą młodych dofinansowaniem lub finansowaniem w pełni zdobycia uprawnień do prowadzenia pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Kuszą również zarobki, bo wynagrodzenie niedoświadczonego kierowcy wykonującego trasy międzynarodowe zazwyczaj będzie się składać z niskiej podstawy, ale wysokich zwrotów kosztów z tytułu podróży służbowej.

– Przedsiębiorca winien wypłacić podstawę najpóźniej do 10 dnia kolejnego miesiąca. Aby dotrzymać terminu tej wypłaty, z uwagi na mobilny charakter pracy oraz konieczność dokładnych wyliczeń przysługującego wynagrodzenia, pracodawca ustala tzw. ryczałty za pracę w nocy oraz w godzinach nadliczbowych, a także zaliczkę za dyżur - wyjaśnia Zgudziak.

Tyle zarabiają kierowcy ciężarówek. Kwoty mogą zaskoczyć! [stawki]

Taka struktura rozliczenia ma na celu późniejsze sprawdzenie, czy stały dodatek pokrył pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych i dyżurach oraz wykazanie ewentualnego wyrównania do dodatku do pensji z tytułu pracy za granicą.

Na przykład w Niemczech, Francji czy Austrii obowiązują różne stawki płacy minimalnej. Przykładowa struktura wynagrodzenia młodego kierowcy w 2019 roku może wyglądać następująco: 2000 zł wynagrodzenie zasadnicze, 250 zł wynagrodzenie za dyżur, 200 zł ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych, 50 zł ryczałt za pracę w godzinach nocnych.

Tyle zarabiają kierowcy ciężarówek. Kwoty mogą zaskoczyć! [stawki]

Łączne miesięczne wynagrodzenie przy takich założeniach to 2500 zł brutto, kwota na rękę wyniesie zatem około 1800 PLN. Do tego należy doliczyć należności z tytułu krajowej lub zagranicznej podróży służbowej. W tej pierwszej kierowcy przysługuje dieta w wysokości 30 zł oraz ryczałt za nocleg, w wysokości 45 zł. Łącznie z tytułu służbowej podróży krajowej młody kierowca mógłby więc zarobić 1485 zł, co z podstawą daje nieco ponad 3200 zł netto.

Za granicą można więcej?
W transporcie międzynarodowym pracodawca może wybrać stawkę diety zagranicznej. Minimalna kwota za dobę w takiej podróży to 30 zł, a maksymalna określona jest w załączniku do rozporządzenia w sprawie podróży służbowych.

Chcesz pensji prawnika? Zostań zawodowym kierowcą

Na przykład w Niemczech maksymalna dieta za dobę wyniesie 49 euro, we Francji 50 euro. Ważny jest też zwrot kosztów z tytułu noclegów, a ten najczęściej wypłacany jest w formie ryczałtu za nocleg. Według niemieckich stawek będzie to równowartość 37,5 euro, we Francji aż 45.

- Młode pokolenie kierowców chce zarabiać jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie – komentuje Bartłomiej Zgudziak. - Przedsiębiorca, wypłacający diety i ryczałty za nocleg, w całości zwraca koszty z tytułu podróży służbowej swojemu pracownikowi. Należności te są wolne od podatku i składek ZUS do limitów określonych w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 2013 roku. Taka struktura zarobków, tj. niska część opodatkowana i oskładkowana, a wysoka składowa pensji na rękę, jest najbardziej pożądana przez młodych.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 59

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aro

Pan redaktor napisał artykuł na zamówienie dla lobby transportu. Gdzie tylko mozna polskie firmy transportowe kombinują jak zabrać kierowcy część wynagrodzenia.

G
Gość

Jakozna zarabiać 8.5 tysi skoro jesteśmy ubezpieczeni od najniższej

G
Gość

Czego wy się boicie ja tam pisze to coi na język

G
Gość

Ja pracuje w firmie i mam 3000 do 3600 netto to mnie cieszy bo jak patrzę na firmy które płacą 3500 zł i resztę kierowcy oddają to dla mnie jest to katastrofa

G
Gość

Mój numer telefonu 517771147

G
Gość

Jak można zarabiać 8.5 tysiąca netto grubo jak znajdziesz taka firmę to się nawet przeprowadzę żeby tamtej pracować

G
Gość

Ten pismak dostanie więcej emerytury niż każdy z nas

G
Gość

Gdzie ty żyjesz widziałeś kiedyś żeby kierowca zarobił tyle pieniędzy

G
Gość

Ten Pan pismak powinien napisać teraz sprostowanie za wypisane brednie, może najpierw warto zaczerpnąć wiedzy na temat jaki się pisze! Większych bredni nie słyszałam od lat, to dowcip roku !

G
Gość

Witam!tak się składa, że ja jestem nauczycielką, a mój mąż kierowcą!W każdej pracy są plusy i minusy!Każdy musi znaleźć swoje miejsce na ziemi i pracę również!Mogę powiedzieć jedno, mimo wszystko, jako nauczyciel mam więcej wolnego niż mój mąż kierowca.Żeby spędzić trochę czasu razem jeżdżę w wakacje z mężem.On jako kierowca ma 5 dni łapanego urlopu, może trochę zimą więcej, wtedy dzieci w szkole i ja też. Jeżeli chodzi o pieniądze, to na nich nie śpimy😛.Brak kierowców, też o czymś świedczy, nie jest to łatwy kawałek chleba. Kiedyś nauczyciel był kimś i kierowca też.Teraz liczy się ten "kto jest przy korycie i ma pieniądze" i nieważne kim jest!!!

P
Polak

Do zawodu dochodzi duże ryzyko zawodowe oraz że dużo firm oszukuje kierowców na pieniądze. Gra nie warta świeczki. Jeszcze dodam, że nie każdy pracodawca przestrzega przepisy ruchu drogowego oraz różnego typu dodatki pieniężne

P
Polak

Niska podstawa jest wielkim minusem,bo zazwyczaj kierowcy za kółkiem umierają, lub trafiają prosto z auta na stół operacyjny, bo nie mogą wziąść L4, bo ile taki kierowca dostanie? Grosze

Ł
Łukasz

Autora artykułu zapraszam za kierownicę w systemie 3/1 przez pół roku Zobaczymy czy nadal będzie pisał artykuły sponsorowane

G
Gość

A kto się umawia na tak małe stawki za fracht? Kierowca czy Ty? Więc nie płacz i nie zrzucaj winy na system. Bierz mniej, ale za lepsze pieniądze. Ale Ty wolisz zaorać kierowcę i wejść w tyłek spedytorom.

K
Krissss

Brakuje kierowców, to i sponsorowane artykuły dają, aby młodzi szli jak w dym bo naprawdę super robota 😆😆😆

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3