Firma Mars Polska zapytała Polaków, jak często dzielą się uśmiechem. Wyniki wskazują, że nawet co piąty z nas uśmiecha się rzadziej, niż by chciał. Najbardziej szczere, szerokie uśmiechy towarzyszą nam w chwilach, kiedy słyszymy śmieszny żart albo spotkamy lubianą osobę.
Chcemy się uśmiechać, ale...
Ci, którzy często się uśmiechają, są postrzegani jako szczęśliwi i czerpiący radość z życia. Ośmiu na dziesięciu badanych mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego deklaruje, że uśmiecha się tak często, jak tego potrzebuje, a co ósma osoba nawet częściej!
Najbardziej lubianą formą wyrażania radości jest uśmiech, w którym odsłaniamy zęby. Preferuje go ponad 40 proc. badanych, a aż co trzeci mieszkaniec regionu w ten właśnie sposób najczęściej uśmiecha się na co dzień.
Czy uśmiech znika z twarzy Polaków, gdy stają się starsi? W ankietach przeprowadzonych na próbie ponad 1000 badanych, aż przeszło 30 proc. respondentów z całej Polski deklaruje, że z wiekiem zdarza im się uśmiechać coraz mniej. Dorośli śmieją się średnio aż 14 razy rzadziej niż dzieci.
Z kolei w Kujawsko-Pomorskim do rzadszego uśmiechu wraz z wiekiem przyznaje się co trzeci badany. Wśród respondentów w całej Polsce dla co trzeciej badanej osoby niechęć do szerokiego uśmiechu jest w jakiś sposób związana z zębami, a 13 proc. ankietowanych wskazuje wprost stan uzębienia jako główny powód.
Od najmłodszych lat
Stąd pomysł ogólnopolskiej akcji „Dziel się Uśmiechem”.
W ramach 8. edycji tego programu organizatorzy planują przeprowadzić bezpłatne lekcje na temat higieny jamy ustnej wśród około 100 000 uczniów ze szkół podstawowych w całej Polsce oraz dla dzieci w wieku od 6 lat do 13 lat w świetlicach środowiskowych.
Dzieci dowiedzą się, jak zapobiegać próchnicy zębów, która dotyczy ponad 80 proc. polskich 6- i 12-latków. Uczniowie szkół biorących udział w akcji otrzymają materiały edukacyjne oraz specjalne zestawy dentystyczne, składające się ze szczoteczki i pasty oraz bezcukrowej gumy do żucia. Specjalnie opracowane treści, pełne angażujących ćwiczeń, gier i quizów pokażą, jak w 4 prostych krokach zadbać o zdrowe, piękne zęby. Wszystko po to, by dobre nawyki utrwaliły się u najmłodszych i pozostały z nimi jak najdłużej, również w dorosłym życiu.
Ambasadorką tegorocznej akcji po raz drugi została aktorka — Magdalena Różczka, znana z aktywnego zaangażowania w akcje charytatywne i kampanie społeczne.
Program „Dziel się Uśmiechem” prowadzi od 2013 roku firma Mars Polska wraz z PCK . Wspierany jest przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej.
Akcji patronują: „Gazeta Pomorska”, „Express Bydgoski”, „Nowości Dziennik Toruński” oraz portal naszemiasto.pl.
