Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Amerykanin myśli o swojej emeryturze, Polak o dobrobycie bliskich

Zbigniew Biskupski AIP
Polacy kierują się opinią rodziny przy podejmowaniu decyzji finansowych, a gdy kupują ubezpieczenie to głównie, by zabezpieczyć bliskich na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Amerykanie bardziej skupiają się na swojej przyszłości i częściej myślą o swojej emeryturze.

Świadomość finansowa obywateli USA jest nieco wyższa niż polskich konsumentów. Między innymi takie wnioski płyną z raportu „Pramerica Insight: Polacy i Amerykanie o finansach osobistych”, opublikowanego przez Pramerica Życie TUiR SA.

Polacy mają inne priorytety

Badanie opracowane przez Pramerica Życie i zrealizowane przez IPSOS sprawdziło, jak 1000 zamożnych i średnio zamożnych Polaków zarządza swoimi finansami – czy czują się dobrze przygotowani do tej roli, skąd czerpią wiedzę, z jakich produktów finansowych korzystają i dlaczego się na nie decydują, oraz czego oczekują od instytucji finansowych. Wyniki z rynku polskiego porównane zostały do danych z analiz amerykańskich, przeprowadzonych przez Prudential Financial, Inc. (PFI).

– Rynek amerykański jest dojrzały i bardzo dobrze rozwinięty, więc daje nam doskonałą perspektywę porównawczą dla Polski. To także rynek, który z racji przynależności do amerykańskiej grupy Prudential Financial, Inc. (PFI) znamy bardzo dobrze. Jednak nasz rynek jest inny od amerykańskiego: kapitałowo, kulturowo, społecznie. Niektóre amerykańskie wzorce, jak osiągnięcia w zakresie edukacji finansowej czy kapitału zaufania do firm sektora ubezpieczeń, możemy kopiować. Ale jako Polacy mamy inne priorytety i wartości, jak chociażby duża rola rodziny w zarządzaniu finansami osobistymi – komentuje Aneta Podyma, prezes zarządu Pramerica Życie TUiR SA.

Amerykanin myśli o swojej emeryturze, Polak o dobrobycie bliskich
Pramerica

Polacy częściej niż Amerykanie chcą zapewnić sobie możliwość pokrycia niespodziewanych wydatków na leczenie (68 proc.), a także częściej myślą o bezpieczeństwie finansowym swoich bliskich (66 proc.). Amerykanie dążą do utrzymania swojego standardu życia na emeryturze (78 proc.) oraz liczą, że oszczędności wystarczą na cały czas spędzony na emeryturze (72 proc.). Wskazuje to na silną potrzebę ochrony rodziny w Polsce oraz koncentrację Amerykanów na swojej finansowej przyszłości.

Im prostsze narzędzie finansowe, tym lepiej

Polacy nie czują się najlepiej w operowaniu bardziej zaawansowanymi instrumentami finansowymi.

Swoje kompetencje w zakresie zarządzania własnymi pieniędzmi wysoko ocenia jedynie 43 proc. Polaków, przy 76 proc. Amerykanów.

Potwierdzeniem niskiej wiedzy ekonomicznej jest fakt, że nasi rodacy najchętniej wskazują lokatę bankową jako źródło finansowania swoich wydatków w przyszłości (64 proc. badanych), a swoje poczucie bezpieczeństwa opierają na składkach z ZUS (54 proc.) oraz kontach oszczędnościowych (48 proc.).
Co trzeci Polak (36 proc.) dostrzega wartość ubezpieczenia na życie i jego znaczenie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa finansowego na przyszłość. To rodzi przekonanie, że gdyby Polacy byli lepiej przygotowani pod względem finansowym, chętniej korzystaliby z dostępnych na rynku produktów ochronno-oszczędnościowych, które oferują wyższą rentowność w porównaniu z lokatami i kontami oszczędnościowymi, szczególnie w okresach niskich stóp procentowych.

Pełna zgoda co do ubezpieczenia na życie

Niemal połowa (47 proc.) Polaków uważa, że posiadanie ubezpieczenia na życie jest ważne. Podobne zdanie wyraża 63 proc. Amerykanów.

Badanie pokazuje, że aż 72 proc. Polaków posiadających indywidualne ubezpieczenie na życie jest pewnych lub bardzo pewnych, że w razie własnej choroby lub śmierci zapewni swoim bliskim podobny standard życia. Równocześnie 61 proc. osób, które nie posiadają polisy na życie, czuje w tym obszarze niepewność.

– Ponad połowa badanych Polaków kupiła swoje ubezpieczenie na życie u agenta w firmie ubezpieczeniowej. Gdyby zapytać o preferencje zakupu, to większość, bo aż 61 proc., klientów chce kupować ubezpieczenia u agentów. W Stanach Zjednoczonych także dominuje kanał zakupu przez agenta. Dane te pokazują, jak ogromną rolę na rynku ubezpieczeń odgrywają profesjonaliści oraz jak ich właściwe przygotowanie przez pracodawcę może wpłynąć na podniesienie standardów całej branży – dodaje Aneta Podyma.

Ponad połowa Amerykanów (56 proc.) i 39 proc. Polaków deklaruje, że realizuje swój plan oszczędnościowy z wyprzedzeniem lub jest na dobrej drodze do jego wykonania. Jednak działania podejmowane przez naszych rodaków rzadko wychodzą poza strefę planowania. Znacznie chętniej koncentrujemy się na szacowaniu wysokości składek, jakie otrzymamy z ZUS (50 proc.) lub potencjalnych miesięcznych wydatków na emeryturze (26 proc.). Jedynie co piąty Polak faktycznie opracowuje swój cel oszczędnościowy, a zaledwie 16 proc. ankietowanych rzeczywiście spotkało się z doradcą, aby taki plan przygotować i przejść z planowania do realizacji swoich celów finansowych. Ta rozbieżność pomiędzy 39 proc. Polaków deklarujących realizację planu oszczędnościowego, a 16 proc. faktycznie podejmujących aktywności w tym kierunku pokazuje, że w Polsce jest silna potrzeba zwiększenia świadomości wagi zabezpieczeń emerytalnych. Dla branży jest to okazja i odpowiedzialność, by pomagać Polakom podejmować działania i planować ich finansową przyszłość.

Powiedz mi jakiego masz agenta...

Z pewnością jednym z czynników decydujących o ocenie całego sektora finansowego są osobiste doświadczenia klientów z firmami, a tu kluczową rolę pełnią doradcy finansowi i agenci ubezpieczeniowi. Z ich pomocy skorzystała blisko połowa Amerykanów (48 proc.) i jedynie 27 proc. Polaków.

Jednocześnie tylko jeden na pięciu ankietowanych Polaków (22 proc.) jest zadowolony z tego, jak obsługują go instytucje finansowe. Badane osoby wskazały na kilka obszarów, których poprawa może wpłynąć pozytywnie na ocenę świadczonych usług. Przede wszystkim polscy klienci oczekują komunikowania się językiem pozbawionym fachowego żargonu (28 proc.), oferowania wysokiej jakości produktów i usług (27 proc.), dawania poczucia, że są otoczeni najwyższą troską (22 proc.) oraz przestrzegania przez wybraną przez nich firmę etyki w biznesie (14 proc.).

Czytaj też:
W końcu nastąpią długo oczekiwane zmiany w prawie spółdzielczym. Łatwiej będzie wykupić mieszkanie i...

– Nasza analiza rynku zamożnych i średnio zamożnych konsumentów usług finansowych dała nam bardzo ciekawą wiedzę. Na jej podstawie sformułowaliśmy mapę szans, jakie stoją dziś przed firmami z rynku finansowego, by odbudować zaufanie konsumentów i oferować lepsze usługi. Ich wykorzystanie wpłynie pozytywnie na finanse klientów i rozwój całego rynku. Są to: postawienie rodziny w centrum uwagi; skupienie się na potrzebie zapewnienia poczucia bezpieczeństwa; dopasowanie oferty do indywidualnego klienta; uwzględnienie specjalnych potrzeb młodych osób w konstruowaniu produktów finansowych; edukowanie konsumentów; podnoszenie profesjonalizmu doradców finansowych; stawianie etyki zawodowej na pierwszym miejscu; budowanie zaufania konsumentów do sektora usług finansowych oraz wykorzystanie możliwości, jakie daje powszechny dostęp do Internetu i nowe technologie – podsumowuje wnioski z badania Aneta Podyma.

Badanie rynku polskiego zostało zrealizowane przez IPSOS Sp. z o.o. na podstawie kwestionariusza opracowanego przez Pramerica Życie TUiR SA i Prudential Financial, Inc.

Obejrzyj wideo:

60 sekund biznesu: Bycie eko w biznesie opłaca się nie tylko konsumentom

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Amerykanin myśli o swojej emeryturze, Polak o dobrobycie bliskich - Strefa Biznesu

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska