https://pomorska.pl
reklama

Arkadiusz Brodziński: - Dość zadłużania Torunia. To szkodzi!

Rozmawiał Wojciech Giedrys [email protected] tel. 56 65 21 449
Brodziński: Toruń potrzebuje nowego spojrzenia
Brodziński: Toruń potrzebuje nowego spojrzenia Lech Kamiński/nadesłane
- Już czas, aby zwykli mieszkańcy Torunia mieli realny wpływ na kierunek rozwoju naszego miasta, a nie tylko "grupa wzajemnej adoracji i zależności" - mówi Arkadiusz Brodziński, koordynator Stowarzyszenia Dom Wszystkich Polska w Toruniu.

Rozmowa z Arkadiuszem Brodzińskim, koordynatorem Stowarzyszenia Dom Wszystkich Polska w Toruniu

- Ile osób w tej chwili działa w stowarzyszeniu w Toruniu?
- Wiosną 2013 r. na spotkanie inaugurujące działalność przybyło 40 osób. Do stowarzyszenia do tej pory zapisało się ok. 30 osób. To głównie społecznicy, którzy nie mieli nic wspólnego z polityką. Interesuje nas merytoryczna działalność na rzecz Torunia, któremu potrzebne jest nowe spojrzenie. Chcemy pobudzić do działania wszystkich tych, którzy mają sensowne pomysły, chcą je realizować i brać za nie odpowiedzialność.

- Początki twojego Ruchu były podobne. Wstępowali do niego ludzie spoza polityki. Co was odróżnia?
- Lewicowe wartości, które wyznajemy, są bardzo zbieżne. Twój Ruch jest jednak ugrupowaniem znacznie bardziej radykalnym niż Dom Wszystkich Polska np. w stosunku do tego, co dzieje się na linii państwo - Kościół. Tym kwestiom nie poświęcamy tyle uwagi. Nie walczymy z Kościołem. Chcemy tylko, aby podobnie jak np. we Francji wszyscy wierzący i wszyscy ateiści mieli swoją przestrzeń i nic sobie wzajemnie nie narzucali. Większy nacisk stawiamy jednak na kwestie społeczne i gospodarcze. Pod tym względem jest wiele do zrobienia. Poczynając od kwestii braku pracy dla absolwentów uczelni, a kończąc na getcie, które zafundowały nam władze Torunia przy ul. Olsztyńskiej.

- Jakie ambicje polityczne DWP ma w Toruniu?
- Oczywiście, bardzo byśmy chcieli wystawić listy do wyborów samorządowych lub kandydatów do Europarlamentu. Zdajemy sobie doskonale sprawę, w jakim punkcie się znajdujemy. To początek drogi. Bardziej zależy nam, aby wpływać już teraz na to, co się dzieje w mieście, np. inicjując szerokie dyskusje czy pobudzać zwykłych ludzi do działania. Chcemy współpracować z wszystkimi obywatelami gotowymi na duże zmiany.

Czytaj także: Jest budżet Torunia na 2014 r. Zadłużenie o 24 mln zł mniejsze

- O czym trzeba rozmawiać?
- Trzeba mówić głośno przede wszystkim o prawie miliardowym długu miasta. Dzięki obecnym władzom Toruń jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce. Budowanie na kredyt to nie rozwój, ale brak rozwagi, za który wszyscy mieszkańcy zapłacą w przyszłości. W końcu przyjdzie czas spłaty. Nie dzieje się w mieście nic więcej, co by nas wyróżniało na tle innych miast w Polsce w kontekście rozwoju. Z jedną różnicą. Władze innych miast nie zadłużają się na potęgę, by wybudować kolejne obiekty. Komu potrzebna jest sala koncertowa na Jordankach za 200 mln i kogo na nią stać? Czy tych, którzy 500 metrów dalej na targowisku stoją po dziesięć godzin dziennie w mrozie, by zarobić tysiąc zł? Dlaczego budujemy halę sportową tak ogromną, że nikt nie potrafi wyliczyć tych milionów złotych, które trzeba będzie dokładać rocznie z pieniędzy podatników na jej utrzymanie? Dla kogo te "pomniki"? W tej gigantomanii prezydent Michał Zaleski zapomniał o jednej z najważniejszej kwestii - edukacji. Wykształceni, świadomi i otwarci ludzie z pomysłami to podstawa dla rozwoju Torunia. Trzeba znaleźć sposób, aby młodzi ludzie nie uciekali do Warszawy, Poznania czy Bydgoszczy. Co robi miasto, by wesprzeć Gimnazjum i Liceum Akademickie? Mamy najmądrzejszą młodzież w Polsce, a nie promujemy tego faktu i nie staramy się tych ludzi związać jeszcze bardziej z miastem.

Czytaj też: Parlamentarzyści z regionu pomogą najlepszemu w Polsce Liceum Akademickiemu?

- Krytycznie ocenia pan też koalicję PiS i SLD. Jakie grzechy ma na sumieniu?
- Nadszedł czas, aby wszyscy torunianie zadali sobie pytanie, czy o takiej władzy marzyli. Czy Rada Miasta i prezydent dbają o dobro mieszkańców czy bardziej o swoje posady i utrzymanie władzy? Kim są torunianie dla lokalnych władz? Jakie punkty wspólne ma SLD i PiS? Czy chodzi o mieszkańców i realizację własnych programów, czy zwykły "podział łupów"? Jesteśmy poddawani ciągłym sztuczkom socjotechnicznym, manipulacjom i propagandzie. Robi się np. cyrk z budżetem partycypacyjnym za 6,4 mln zł, wmawiając ludziom, że mają wpływ, na co wydawane są ich pieniądze z podatków. Przecież to zaledwie 0,5 proc. całego budżetu! O halę sportową już nikt nie pytał torunian, a to koszt ok. 160 mln zł. Naszym zdaniem ze względu na potrzeby miasta i jego możliwości w zupełności odpowiedni byłby obiekt za połowę tych pieniędzy. Miłośnicy budowania mogą pojechać do Hiszpanii i zobaczyć puste lotniska i mieszkania, bo ludzi nie stać na ich utrzymanie.

- Nowy most drogowy nie był w ogóle potrzebny?
- Most był potrzebny. Tylko, czy musiał kosztować dwa razy więcej niż podobne mosty w innych miastach? Symbolem czego ma być ta przeprawa? Władzy rozdającej na otwarciu bezpłatne torty mieszkańcom i traktującej ich w ten sposób jak stado baranów? Tymczasem miasto się wyludnia. Młodzi uciekają. Nikt nie poczuje się szczęśliwy patrząc na most, a nie mając perspektyw. Gdzie są działania miasta mające na celu ściągnięcie biznesu i nowych firm, które mogą dać ludziom zatrudnienie? Ludzie mający pracę i godziwe zarobki już sami będą doskonale wiedzieli, na co je wydać. Nikt nie będzie oczekiwał na łaskę w postaci ciastka, bigosu, darmowego koncertu czy pokazu sztucznych ogni. Toruń potrzebuje alternatywnej wizji. Pracujemy nad nią, zachęcamy ludzi z pomysłami do aktywności społecznej czy samorządowej.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

zachcialo sie koryta

R
RUDY
W dniu 11.02.2014 o 23:43, Gość napisał:

zgadzam się, Pan Z. pasuje do parlamentu i nawet do rządu - skutecznie zadłuża miasto, bardzo skutecznie...

Niech wejdzie do rządu , europarlamentu lub gdziekolwiek i UWOLNI Toruń od swojej osoby i kliki .MAMY DOŚĆ !!!!!

G
Gość
W dniu 29.01.2014 o 07:46, Jan III napisał:

Można Zaleskiego lubić lub nie, ale wiele zrobił i pokazał, że jest skuteczny w działaniu. Gdyby tylko chciał, z palcem w nosie, wszedłby do PE. Niestety, chłodny czytelnik "sponsorowanego" artykułu o megalomanie AB szybko zorientuje się kim, a właściwie czym jest pan AB. On i parlament europejski...co za brak szczątkowego obiektywizmu, "opieka" menadżerska kilku koszykarzy to jego dzieło, Do wyczynów wielu menadżerów mam mdłe podejście i tylko żal mi ich podopiecznych. Kasa, kasa, a morale to dla sierot...Gdyby w sejmie, czy PE było więcej takich ludzi jak Michał Zaleski, stalibyśmy w zupełnie innym, znacznie wyższym miejscu. Pan AB to typowy polityczek, których całe zgraje widzimy i w sejmie i w PE.  Panie Boże oszczędź nas przed takimi postaciami...otwórz wszystkim oczy i oświeć...nasze kartki w urnach to być albo nie być kraju, regionu, miasta, gminy...

zgadzam się, Pan Z. pasuje do parlamentu i nawet do rządu - skutecznie zadłuża miasto, bardzo skutecznie...

J
Jan III

Można Zaleskiego lubić lub nie, ale wiele zrobił i pokazał, że jest skuteczny w działaniu. Gdyby tylko chciał, z palcem w nosie, wszedłby do PE. Niestety, chłodny czytelnik "sponsorowanego" artykułu o megalomanie AB szybko zorientuje się kim, a właściwie czym jest pan AB. On i parlament europejski...co za brak szczątkowego obiektywizmu, "opieka" menadżerska kilku koszykarzy to jego dzieło, Do wyczynów wielu menadżerów mam mdłe podejście i tylko żal mi ich podopiecznych. Kasa, kasa, a morale to dla sierot...Gdyby w sejmie, czy PE było więcej takich ludzi jak Michał Zaleski, stalibyśmy w zupełnie innym, znacznie wyższym miejscu. Pan AB to typowy polityczek, których całe zgraje widzimy i w sejmie i w PE.  Panie Boże oszczędź nas przed takimi postaciami...otwórz wszystkim oczy i oświeć...nasze kartki w urnach to być albo nie być kraju, regionu, miasta, gminy...

g
greg
W dniu 28.01.2014 o 14:28, koszykarz_72 napisał:

A kim jest pan Brodziński? Co on osiągnął w życiu? Z tego co wiadomo to sprowadza tylko cygara i ludzi do grania w koszykówkę. Agenci biorą praktycznie 10% pieniędzy, które są wypłacane dla zawodników koszykówki. Za wysłanie kilku e-maili w większości przypadków. Teraz ma ochotę na kolejną ciepłą posadkę, gdzie będzie można nic nie robić? Suuuperrr!

niezaleznie 'kim jest pan brodzinski' -trafnie diagnozuje sytuacje w toruniu.warto byloby sie odniesc tez do tresci, a nie tylko uskuteczniac wjazd ad personam:)

g
greg

bardzo rozsadny glos, niestety dla 'przecietnego mieszkanca rubinowa' prez. Zaleski jest Wielkim Budowniczym i tak bardzo dlugo pozostanie. Za ten nadmiernie uproszczony wizerunek odpowiadaja torunskie, bezkrytyczne media, ktorych jedyna MISJA jest podawanie lekko strawnej papki w celu utrzymania 'jako takiej' sprzedazy. Slepy zaulek zarowno dla Torunia (Zaleski) jak i dla sprzedazy gazet (brak krytycznych w poz. tego slowa znaczeniu artykulow i dziennikarskiej wnikliwosci)- niestety wszystko to z czasem sie okarze/ objawi :)

Wyjatkiem ostatnio Pomorska, ale ta niestety (droga gazeto) kompletnie nie ma woli/ pomyslu na zwiekszenie autopromocji w miastach (w Toruniu).

k
koszykarz_72
A kim jest pan Brodziński? Co on osiągnął w życiu? Z tego co wiadomo to sprowadza tylko cygara i ludzi do grania w koszykówkę. Agenci biorą praktycznie 10% pieniędzy, które są wypłacane dla zawodników koszykówki. Za wysłanie kilku e-maili w większości przypadków. Teraz ma ochotę na kolejną ciepłą posadkę, gdzie będzie można nic nie robić? Suuuperrr!

Wybrane dla Ciebie

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska