Szefowa resortu wspólnie z Pawłem Olszewskim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Cyfryzacji spotkała się w poniedziałek, 18 listopada 2024 roku w Politechnice Bydgoskiej z dziennikarzami i uczniami. Najważniejszym poruszanym tematem było cyberbezpieczeństwo i cyberhigiena młodych ludzi.
- Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje na zmianami w podstawach programowych, nad unowocześnieniem polskiej szkoły. Niedawno przyjęliśmy politykę cyfrowej transformacji edukacji. To przede wszystkim wprowadzenie cyfrowości do szkół, odważne spojrzenie na sztuczną inteligencję. Szczegóły należy skonsultować z nauczycielami i przygotować ich do prowadzenia zajęć w nowych technologiach - powiedziała Barbara Nowacka.
Dodała, że w sieci na młodzież czeka wiele zagrożeń, dlatego bardzo ważna jest wspomniana cyberhigiena i cyberbezpieczeństwo. - Im wcześniej uczniowie dowiedzą się o zagrożeniach czyhających w sieci, tym bardziej będą odporni i lepiej będą sobie radzić z fake newsami, kłamstwami, półprawdami. Staną się odpowiedzialną częścią społeczeństwa na co bardzo liczę - stwierdziła ministra resortu edukacji.
Barbara Nowacka poinformowała, że uruchomiony już został program pilotażowy warty 6 milionów złotych dotyczący wsparcia przez sztuczną inteligencję nauk ścisłych w szkołach, które najsłabiej wypadły na egzaminie ósmoklasisty.
- Szkoła nowoczesna to szkoła cyfrowa, to szkoła odporna, to szkoła w której nauczyciel prowadzi ucznia przez zmieniający się dynamicznie się świat. Przygotowujemy młodzież do zawodów, których dziś jeszcze nie umiemy nazwać. Są poza horyzontem naszej wyobraźni. Rynek pracy jest wielką niewiadomą, ale im szybciej uczniowie będą mądrze poruszać się w świecie cyfrowym, tym większa szansa, że na rynku pracy będą liderami. Tak jak polska gospodarka będzie liderem światowym, tak polska młodzież będzie liderem wysokich technologii. By tak się stało musimy szkoły wesprzeć w sprzęt, a nauczycielom pomóc nabyć odpowiednie kompetencje - zadeklarowała ministra edukacji narodowej.
W ramach prac związanych z cyberbezpieczeństwem i cyberhigieną resort współpracuje m.in. z Ministerstwem Cyfryzacji.
- Działamy razem w zakresie ucyfrowienia edukacji. Jest wiele projektów, które wspólnie przygotowujemy i wprowadzamy. Prowadzimy cyberlekcje dla nauczycieli i uczniów. Wprowadzamy nowe programy pilotażowe. Jeśli chodzi o cyberhigienę współpracujemy z ministrem sportu, aby równoważyć aktywność sportową z aktywnością właśnie w sieci - powiedział Paweł Olszewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
Zapewnił, ze jego resort zamierza możliwie szybko ograniczyć dostęp młodzieży do treści patologicznych. By tak się stało konieczna jest wola współpracy ze strony platform takich jak m.in. X, Meta, czy Facebook.
Po konferencji prasowej politycy spotkali się z uczniami szkół ponadpodstawowych i klas 7-8 szkół podstawowych. Rozmawiano również o cyberbezpieczeństwie, cyberhigienie oraz prawach i obowiązkach uczniów. - O najważniejszych problemach młodych ludzi należy rozmawiać właśnie z nimi. Temu służą tzw. okrągłe stoły. Aby skutecznie zmieniać system oświaty potrzebne są szerokie konsultacje. Należy w tym również spojrzenie uczniów na edukację i uwzględnić ich problemy - zapewniła Barbara Nowacka.
Ministra edukacji doceniła również nauczycieli za pracę z uczniami zdolnymi. Nagrody otrzymali:
Michał Plewiński (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Bydgoszczy)
Danuta Kołpińska-Kołowacik (I LO w Bydgoszczy)
Waldemar Lewicki (Zespół Szkół Elektrycznych w Bydgoszczy)
Jolanta Wencel (Technikum Leśne w Tucholi)
Tomasz Izajasz (III LO w Bydgoszczy),
Sebastian Wagner (Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Bydgoszczy)
Agnieszka Mądzielewska-Jagodzińska (VO LO w Bydgoszczy).
