
Jakie rozwiązania i zmiany czekają nas w PROW?
1) wprowadzenie w ustawach: Prawo wodne, Prawo budowlane oraz Prawo geologiczne i górnicze rozwiązań, które upraszczają procedury związane z przygotowaniem do realizacji działań mających na celu przeciwdziałanie skutkom suszy oraz zwiększenie retencji wód w obszarach miejskich, rolniczych i leśnych;
W uzasadnieniu przypomina się, że obecnie, budowa stawu i zbiornika wodnego o powierzchni przekraczającej 1000 m2 wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Zgodnie z proponowaną zmianą w art. 29 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, stawy lub zbiorniki wodne o powierzchni przekraczającej 1000 m² i nieprzekraczającej 5000 m² i głębokości nieprzekraczającej 3 m, położone w całości na gruntach rolnych, byłyby wykonywane na podstawie zgłoszenia budowy.

Wymiana korespondencji z ARiMR przez internet
2) wprowadzenie w ustawie o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przepisów umożliwiających wymianę korespondencji za zgodą strony postępowania, w tym doręczanie pism stronie tego postępowania, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, w odniesieniu do postępowań wszczynanych na wniosek złożony za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji, co pozwoli przyśpieszyć doręczenia oraz wymianę korespondencji w ramach prowadzonych przez Agencję postępowań, ograniczyć korespondencję i doręczenia w formie papierowej i obniżyć koszty obsługi Agencji w zakresie prowadzonej ze stronami korespondencji;

Zmiany w ustawie o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
3) aktualizację przepisów ustawy o RLKS (o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności) w zakresie wdrażania RLKS w perspektywie 2021–2027;
4) określenie nowych zasad i trybu konkurencyjnego wyboru wielofunduszowych LSR, przy jednoczesnym wyłączeniu spod regulacji ustawy o RLKS Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) na lata 2021–2027;
5) wprowadzenie w ustawie o RLKS przepisów umożliwiających zastosowanie procedury odwoławczej od oceny LSR do organu innego niż sąd administracyjny na poszczególnych etapach wyboru LSR;
6) wprowadzenie do ustawy o RLKS przepisów umożliwiających wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w pracach organu LGD jakim jest rada oraz komisji dokonującej wyboru LSR;
7) umożliwienie udzielenia więcej niż raz wsparcia, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, temu samemu podmiotowi lub na przygotowanie LSR obejmującej tę samą gminę;
8) wprowadzenie wyjątku do warunków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o RLKS, który umożliwi ubieganie się o wsparcie przygotowawcze w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego PROW 2014–2020 na przygotowanie LSR, przez LGD, której obszar realizacji LSR przestał spełniać warunki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o RLKS z powodu zmiany liczby ludności zamieszkałej na obszarze objętym LSR;
9) uchylenie art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o RLKS, w celu rezygnacji z warunku, który wymusza, aby gmina objęta obszarem planowanej LSR była członkiem LGD (lub zobowiązała się do współpracy z LGD), która przygotowuje tę LSR oraz jednocześnie, aby ta gmina nie była członkiem innej LGD (oraz nie zobowiązała się do współpracy z inną LGD) ubiegającej się o wsparcie przygotowawcze na przygotowanie LSR;
10) dodanie przepisu w ustawie o RLKS umożliwiającego wykorzystanie aktualnych na dzień 31 grudnia 2020 r. danych statystycznych dotyczących liczby mieszkańców na potrzeby określenia spełnienia warunku dotyczącego liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze objętym planowanym LSR przy wyborze beneficjentów wsparcia przygotowawczego do stworzenia nowej LSR na nowy okres programowania;

Zmiany w realizacji PROW
11) doprecyzowanie w przepisach ustawy o PROW 2014–2020 regulujących szczegółowe rozwiązania w odniesieniu do beneficjentów poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa”, że dotyczą one wyłącznie beneficjentów operacji z zakresu scalania gruntów;
12) zapewnienie podstaw prawnych wdrożenia w ramach PROW 2014–2020 działania „Zarzadzanie ryzykiem”;