https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Błędy na Falbance

MIROSŁAW TOMACKI
Po wybudowaniu ronda na Falbance liczba wypadków i kolizji w tym rejonie zmalała. To sukces drogowców, ale nie uniknęli też błędów.

     Jeżeli nawet dochodzi w tym miejscu do kolizji, to straty materialne są znacznie mniejsze, niż przed wybudowaniem ronda. To trzeba drogowcom zapisać niewątpliwie na plus. Ale nie wszystko na tym skrzyżowaniu jest poprawne. Zaobserwować można, że pomimo wyznaczonych kierunków ruchu na wlotach skrzyżowania, kierowcy jeżdżą po swojemu.
     Bezpieczniej prawym pasem
     Sprawdziliśmy przejeżdżając skrzyżowanie z różnych wlotów i wykonując różne manewry wokół wyspy z zawracaniem i kierunkiem "w lewo" wskazanym na znakach F-10. Najłatwiej można przejechać prawym pasem z ul. Kaliskiej w al. Jana Pawła II, czy w ul. Kruszyńską oraz zawrócić. Także z pozostałych wlotów przejazd prawym pasem nawet dokoła wyspy wbrew strzałce kierunkowej "prosto" odbywał się płynnie.
     Natomiast każdy przejazd z lewego pasa wymagał bardzo dużej koncentracji uwagi przy opuszczaniu skrzyżowania. Przykładem jest tor jazdy samochodu w pozycji 1. Przed opuszczeniem skrzyżowania kierowca pojazdu 2 ma bardzo słabą widoczność prawego pasa ruchu. Ani w bocznym prawym lusterku, ani we wstecznym kierowca nie widzi nadjeżdżających pojazdów. Jeżeli nawet zdecyduje się opuścić skrzyżowanie, to z ul. Jana Pawła II może nadjechać pojazd, który w tym miejscu ma pierwszeństwo.
     Zdjąć znaki
     Dla typowego ronda z poprawną organizacją ruchu wewnątrz skrzyżowania wprowadzono oznakowanie pionowe i strzałki kierunkowe jak dla skrzyżowania o rozszerzonych wlotach. Na przykład na pl. Biskupa M. Kozala są wyznaczone kierunki ruchu, ale jest odpowiednie oznakowanie wewnątrz skrzyżowania całkowicie odmienne niż na opisywanym rondzie. Na Falbance prawidłowo oznakowanym wlotem jest ul. Kaliska. W pozostałych przypadkach oznakowanie pionowe i poziome przy dojeździe do skrzyżowania jest sprzeczne z oznakowaniem wewnątrz jego.
     PS. Organizacja ruchu wewnątrz skrzyżowania pozwala kierowcom jechać wokół wyspy dwoma pasami i to od dawna większość z nich robi. By było zgodnie z przepisami i czytelnie dla kierowców, lepiej zdjąć znaki F-10 i zlikwidować strzałki z jezdni dla kierunku prosto i w lewo.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska