Spis treści
- Czym są Branżowe Centra Umiejętności?
- Jakie branże obejmują BCU?
- Dla kogo są dedykowane Branżowe Centra Umiejętności?
- Kto może prowadzić Branżowe Centra Umiejętności?
- Konkurs i nabór wniosków na utworzenie BCU. Trwa druga tura
- Ile można otrzymać dofinansowania i na co należy przeznaczyć środki?
- Branżowe Centra Umiejętności strukturze polskiego systemu oświaty?
Czym są Branżowe Centra Umiejętności?
Branżowe Centra Umiejętności (BCU) to miejsca kooperacji szkoły, branży i uczelni. Placówki mają powstać na terenie kraju w ciągu trzech lat. Będą wspierały rozwój kształcenia zawodowego (branżowego oraz technicznego).
Branżowe Centra Umiejętności będą miały na celu przygotowanie kadr dla polskiej gospodarki poprzez działania:
- edukacyjno-szkoleniowe,
- integrująco-wspierające,
- innowacyjno-rozwojowe,
- doradczo-promocyjne.
Zależy nam, żeby łączyć pracodawców z uczelniami i szkołami. [...] Chodzi o to, aby przewidywać technologie w konkretnej branży i zawodzie oraz przygotowywać do realizacji zadań nowoczesne kadry — wiceminister MEiN Machałek.
Projekt jest realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy a jego koszt oszacowano na 1 mld 400 mln zł.\
Jakie branże obejmują BCU?
Ministerstwo opublikowało wykaz 120 dziedzin z przypisanymi zawodami, w których można utworzyć BCU, które z założenia mają się specjalizować w określonej dziedzinie gospodarki. Wśród nich są m.in.
- automatyka,
- robotyka,
- mechatronika,
- przemysł motoryzacyjny,
- przemysł lotniczy,
- energetyka odnawialna,
- transport,
- spedycja i logistyka,
- przetwórstwo spożywcze.
Na liście znalazły się także zawody, takie jak technik budowy i strojenia fortepianów, kamieniarz, zdun czy koszykarz-plecionkarz, które są niezwykle rzadkie.
Mamy tzw. zawody szczególnie istotne z punktu widzenia dziedzictwa kulturowego [...] chcielibyśmy, aby one nie zaginęły, chociaż nie ma na nie takiego dużego zapotrzebowania — wyjaśniła wiceminister Machałek
Jak poinformowało ministerstwo edukacji i nauki, planowane jest otwarcie 120 Branżowych Centrów Umiejętności (BCU), w których będą mogli dokształcać się uczniowie, nauczyciele i osoby dorosłe. Każdej dziedzinie gospodarki zostanie przypisane jedno centrum w kraju, a o jego lokalizacji zadecyduje dana branża.
Dla kogo są dedykowane Branżowe Centra Umiejętności?
Przede wszystkim dla uczniów na drodze do zawodu, ale także dla kadry i dorosłych w trakcie zmiany ścieżki kariery.
Ponad 50 proc. dzieci uczących się teraz w szkołach będzie pracować w zawodach, których jeszcze nie ma; również większość z nas będzie musiała się przekwalifikować albo doskonalić umiejętności zawodowe; Branżowe Centra Umiejętności mają w tym pomóc — przekonywała opowiadając o projekcie w Studiu PAP wiceszefowa MEiN Marzena Machałek.
Zgodnie z danymi za rok 2019/2020 - w Polsce 57,7 proc. uczniów wybrało kształcenie branżowe, w tym 39 proc. - technika, a 17 proc. - szkoły branżowe. Średnia Unii Europejskiej wyniosła w tym czasie - 48,4 proc., zaś dane z Niemiec pokazują, że szkoły branżowe wybrało 48,1 proc. uczniów, we Francji 39,3 proc., a w Hiszpanii 36,4 proc.
„To pokazuje, że w naszym kraju zmienia się obraz kształcenia branżowego i technicznego i bycie fachowcem jest pożądane" - podsumowała dane wiceminister Machałek.
Kto może prowadzić Branżowe Centra Umiejętności?
Machałek poinformowała, że do końca 2023 r. ma powstać co najmniej 20 centrów, a kolejnych 100 do końca 2024 r. MEiN do udziału w konkursie na utworzenie i wsparcie funkcjonowania Branżowych Centrów Umiejętności zapraszam m.in.
- organizacje branżowe,
- izby gospodarcze,
- stowarzyszenia zawodowe,
- samorządy zawodowe zrzeszające osoby wykonujące dany zawód.
Branżowe Centra Umiejętności (BCU) będą prowadzone we współpracy partnerskiej trzech stron:
- organu prowadzącego (OP)
- szkołą prowadzącą kształcenie zawodowe lub Centrum Kształcenia Zawodowego (CKZ),
- podmiotem branżowym (obowiązkowym)
Organ prowadzący to minister właściwy dla danej organizacji, jednostka samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne, które prowadzą szkołę realizującą kształcenie zawodowe lub CKZ. Szkoła może pełnić podójną rolę: organu prowadzącego oraz szkoły prowadzącej).
Co ważne, BCU mogą mieć partnerów dodatkowych, których działalność musi być adekwatna do dziedziny, np. firma budowlana może być partnerem dodatkowym wyłącznie w dziedzinie związanej z pracami budowlanymi.
Konkurs i nabór wniosków na utworzenie BCU. Trwa druga tura
Pierwszy nabór wniosków do konkursu zakończył się 15 grudnia 2022. Wnioski składane były w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu informatycznego FRSE zgodnie z określonym w regulaminie konkursu wzorem i zakresem, wraz z wymaganymi załącznikami.
W 2023 roku zadecydowano jednak o kolejnym naborze. Termin składania wniosku w ramach II naboru upływa 3 kwietnia 2023 r. Planowany jest także trzeci nabór.
Ile można otrzymać dofinansowania i na co należy przeznaczyć środki?
Wartość dofinansowania wynosi od 9 000 000 PLN do 16 000 000 PLN na każde BCU, w zależności od branży. Można otrzymać dofinansowanie na działania inwestycje takie jak:
- budowa nowej infrastruktury BCU albo
- rozbudowa istniejącej infrastruktury na potrzeby BCU i/lub
- przebudowa istniejącej infrastruktury na potrzeby BCU i/lub
- adaptacja istniejącej infrastruktury na potrzeby BCU,
- Zakup wyposażenia rozumianego w szczególności jako: maszyny, sprzęt, urządzenia techniczne
- i materiały eksploatacyjne w zakresie związanym z funkcjonowaniem centrów,
- Funkcjonowanie Centrum rozumianego jako prowadzenie działań edukacyjnych,
- szkoleniowych, integrujących edukację z biznesem oraz wspierających współpracę szkół
- i uczelni z pracodawcami, a także działań innowacyjnych, rozwojowych, doradczych
- i promocyjnych.
Szczegółowe informacje dotyczące finansowania znajdują się na stronie FRSE.
Branżowe Centra Umiejętności strukturze polskiego systemu oświaty?
Docelowo BCU zostaną ustawowo umiejscowione w systemie edukacji, a tym samym w polskim systemie gospodarczym.
W tej chwili pracujemy nad ustawą, została ona wpisana do wykazu prac legislacyjnych. Lada moment do uzgodnień międzyresortowych zostanie przekazany projekt, gdzie przewidujemy sposób finansowania, funkcjonowania Branżowych Centrów Umiejętności w systemie oświaty, jako jednostki, gdzie branża może być organem prowadzącym – poinformowała wiceminister MEiN Marzena Machałek, która jest także pełnomocnikiem rządu ds. kształcenia zawodowego.
„Chcemy, żeby pracodawcy razem z nami wzięli odpowiedzialność za to, jak uczymy, jak przygotowujemy ludzi, ale też, jakie dajemy możliwości do tego, by pracownicy w dorosłym życiu mogli zdobywać nowe umiejętności i kwalifikacje, by mogli zmieniać zawody” – dodała Marzena Machałek podczas VII Konferencji Programowej „Śląski Ład”, przytaczając dane, według których ok. 50 proc. obecnych uczniów może pracować w zawodach, których jeszcze nie ma, zaś 40 proc. obecnych pracowników będzie w przyszłości zmieniać pracę.
