29 z 34
Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się...
fot. Wojciech Arkuszewicz

Akcja przesuwania 180-tonowego schronu [ZDJĘCIA]

Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się nietypowa akcja ocalania schronu z 1939 roku. Betonowa konstrukcja waży ok 180 ton i jest przesuwana o 34 metry przy pomocy specjalnych sań i siłowników. Po zbudowaniu S5 schron będzie można zwiedzać.

- Schron jako jedna całość przesuwany jest po specjalnych żelbetowych torach mających prawie metr grubości - tłumaczy Arsen Babachanian z przeprowadzającej operacje bydgoskiej firmy Gotowski. - Robimy to bardzo wolno przy pomocy specjalnych sześciu siłowników z których każdy potrafi przesunąć 140 ton. Sam bunkier znajduje się na sankach jego długości, które przesuwają się po sparowanych teflonowych podkładach.

Operacje przeniesienia polskiego przedwojennego schronu rozpoczęto w praktyce w listopadzie ub. rok od jego odkopania. Mniej więcej do połowy tkwił w ziemi. Dziś wielodniowa operacja zostanie zakończona "zsunięciem" obiektu z torów na żelbetowe fundamenty. To czasochłonny proces, bunkier przesuwano z prędkością ok. metra na godzinę.

- Obiekt znajduje się pod opieką konserwatora zabytków, więc w żaden sposób nie mogliśmy go uszkodzić czy naruszyć struktury. I to było dla nas największe wyzwanie - podkreśla Roman Michalski z firmy Gotowski.

30 z 34
Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się...
fot. Wojciech Arkuszewicz

Akcja przesuwania 180-tonowego schronu [ZDJĘCIA]

Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się nietypowa akcja ocalania schronu z 1939 roku. Betonowa konstrukcja waży ok 180 ton i jest przesuwana o 34 metry przy pomocy specjalnych sań i siłowników. Po zbudowaniu S5 schron będzie można zwiedzać.

- Schron jako jedna całość przesuwany jest po specjalnych żelbetowych torach mających prawie metr grubości - tłumaczy Arsen Babachanian z przeprowadzającej operacje bydgoskiej firmy Gotowski. - Robimy to bardzo wolno przy pomocy specjalnych sześciu siłowników z których każdy potrafi przesunąć 140 ton. Sam bunkier znajduje się na sankach jego długości, które przesuwają się po sparowanych teflonowych podkładach.

Operacje przeniesienia polskiego przedwojennego schronu rozpoczęto w praktyce w listopadzie ub. rok od jego odkopania. Mniej więcej do połowy tkwił w ziemi. Dziś wielodniowa operacja zostanie zakończona "zsunięciem" obiektu z torów na żelbetowe fundamenty. To czasochłonny proces, bunkier przesuwano z prędkością ok. metra na godzinę.

- Obiekt znajduje się pod opieką konserwatora zabytków, więc w żaden sposób nie mogliśmy go uszkodzić czy naruszyć struktury. I to było dla nas największe wyzwanie - podkreśla Roman Michalski z firmy Gotowski.

31 z 34
Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się...
fot. Wojciech Arkuszewicz

Akcja przesuwania 180-tonowego schronu [ZDJĘCIA]

Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się nietypowa akcja ocalania schronu z 1939 roku. Betonowa konstrukcja waży ok 180 ton i jest przesuwana o 34 metry przy pomocy specjalnych sań i siłowników. Po zbudowaniu S5 schron będzie można zwiedzać.

- Schron jako jedna całość przesuwany jest po specjalnych żelbetowych torach mających prawie metr grubości - tłumaczy Arsen Babachanian z przeprowadzającej operacje bydgoskiej firmy Gotowski. - Robimy to bardzo wolno przy pomocy specjalnych sześciu siłowników z których każdy potrafi przesunąć 140 ton. Sam bunkier znajduje się na sankach jego długości, które przesuwają się po sparowanych teflonowych podkładach.

Operacje przeniesienia polskiego przedwojennego schronu rozpoczęto w praktyce w listopadzie ub. rok od jego odkopania. Mniej więcej do połowy tkwił w ziemi. Dziś wielodniowa operacja zostanie zakończona "zsunięciem" obiektu z torów na żelbetowe fundamenty. To czasochłonny proces, bunkier przesuwano z prędkością ok. metra na godzinę.

- Obiekt znajduje się pod opieką konserwatora zabytków, więc w żaden sposób nie mogliśmy go uszkodzić czy naruszyć struktury. I to było dla nas największe wyzwanie - podkreśla Roman Michalski z firmy Gotowski.

32 z 34
Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się...
fot. Wojciech Arkuszewicz

Akcja przesuwania 180-tonowego schronu [ZDJĘCIA]

Na odcinku trasy s5 w miejscowości Wąsosz kończy się nietypowa akcja ocalania schronu z 1939 roku. Betonowa konstrukcja waży ok 180 ton i jest przesuwana o 34 metry przy pomocy specjalnych sań i siłowników. Po zbudowaniu S5 schron będzie można zwiedzać.

- Schron jako jedna całość przesuwany jest po specjalnych żelbetowych torach mających prawie metr grubości - tłumaczy Arsen Babachanian z przeprowadzającej operacje bydgoskiej firmy Gotowski. - Robimy to bardzo wolno przy pomocy specjalnych sześciu siłowników z których każdy potrafi przesunąć 140 ton. Sam bunkier znajduje się na sankach jego długości, które przesuwają się po sparowanych teflonowych podkładach.

Operacje przeniesienia polskiego przedwojennego schronu rozpoczęto w praktyce w listopadzie ub. rok od jego odkopania. Mniej więcej do połowy tkwił w ziemi. Dziś wielodniowa operacja zostanie zakończona "zsunięciem" obiektu z torów na żelbetowe fundamenty. To czasochłonny proces, bunkier przesuwano z prędkością ok. metra na godzinę.

- Obiekt znajduje się pod opieką konserwatora zabytków, więc w żaden sposób nie mogliśmy go uszkodzić czy naruszyć struktury. I to było dla nas największe wyzwanie - podkreśla Roman Michalski z firmy Gotowski.

Pozostało jeszcze 1 zdjęcie.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Kwotowo-procentowa waloryzacja emerytur 2025. Wyliczenia

NOWE
Kwotowo-procentowa waloryzacja emerytur 2025. Wyliczenia

Sebastian "Scarface" Skiermańki z Aleksandrowa Kujawskiego wystąpi w hitowym serialu

Sebastian "Scarface" Skiermańki z Aleksandrowa Kujawskiego wystąpi w hitowym serialu

"To największy taki wyścig w Polsce!" Prezentacja drużyn w Grudziądzu

"To największy taki wyścig w Polsce!" Prezentacja drużyn w Grudziądzu

Zobacz również

Elana - Noteć. Mnóstwo emocji, dwie czerwone kartki, dwa gole. Zdjęcia kibice + mecz

Elana - Noteć. Mnóstwo emocji, dwie czerwone kartki, dwa gole. Zdjęcia kibice + mecz

"To największy taki wyścig w Polsce!" Prezentacja drużyn w Grudziądzu

"To największy taki wyścig w Polsce!" Prezentacja drużyn w Grudziądzu