Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowlańcy na razie... w dziurze po bydgoskim dworcu. Zaglądamy na budowę [zdjęcia]

Agata Kozicka
Powstaje płyta fundamentowa pod nowy budynek dworca. Docelowo ma mieć 2 tys. metrów kwadratowych
Powstaje płyta fundamentowa pod nowy budynek dworca. Docelowo ma mieć 2 tys. metrów kwadratowych Andrzej Muszyński
Zakończyła się rozbiórka starego dworca, a pracownicy Budimexu rozpoczęli budowę nowego obiektu. Na razie jeszcze nie wystaje ponad ziemię, ale w dole wylewana jest płyta fundamentowa.

- Jesteśmy jeszcze w dziurze, w wykopie i na razie nie widać jeszcze wprawdzie, żeby obiekt wyrastał ponad powierzchnię, ale już wylewamy płytę fundamentową, żelbetową pod nowy obiekt - wyjaśnia Bartłomiej Muszyński, szef kontraktu. - Dwa tysiące metrów kwadratowych powierzchni fundamentu.
Budynek pójdzie w górę
W niej umieszczone będą elementy pionowe poziomu minus 1 nowego budynku dworcowego.
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, jak twierdzi szef kontraktu.
- Upały nie są nam straszne. Nie opóźniają prac. Więcej byłoby kłopotu z opadami - mówi i dodaje, że konieczność polewania betonowej wylewki wodą nie jest niczym wyjątkowym. Nawet gdyby nie było upałów, to i tak trzeba to robić, aby beton zbyt szybko się nie wiązał.
Dach budynku wyspowego do rozbiórki
Jednocześnie trwają prace remontowe zabytkowego budynku między peronami 3 i 4.
- Do prac elewacyjnych, które prowadzone będą pod okiem konserwatora zabytków będzie firma specjalizująca się w takich zadaniach - zapewnia Muszyński. - Na razie prowadzimy wewnątrz rozbiórkę, usuwamy stare instalacje, skuwamy stare tynki. Wkrótce zabierzemy się za położenie nowych instalacji oraz rozbiórkę dachu.
Po remoncie dworzec wyspowy będzie miał zupełnie nowy dwuspadowy dach na drewnianej więźbie z blaszaną dachówką.
Dopiero wtedy, gdy budynek uzyska solidne zadaszenie i nie będzie padało do środka, wykonawca remontu zabierze się za prace wewnątrz - płytki, tynki, malowanie.
Perony wyżej
Trwa także modernizacja torowiska na peronie 2.
- Wymieniamy podtorze, szyny i podkłady - wyjaśnia szef kontraktu na remont bydgoskiego dworca. - Aby pasażerom było łatwiej wejść do pociągu, perony będą podniesione.
Tor 6. na peronie 1. był już wprawdzie zamknięty, ale nie został jeszcze zmodernizowany.
- Musieliśmy go zamknąć na 5 tygodni, żeby zabezpieczyć go, aby nie zapadł się podczas prac budowlanych dworca - wyjaśnia Muszyński.
Wzdłuż peronu na odcinku wykopu pod dworzec postawiono na głębokość 5 metrów specjalną palisadę z metalowych kształtowników odgradzającą budowę od peronu.
Tunel w granicie, PKP wybiera kolor
Remontowany jest także główny tunel pasażerski.
- Zaczynamy na odcinku od budynku głównego do peronu 2. i jeszcze kawałek w kierunku peronu 3. - usłyszeliśmy od naszego rozmówcy. - Nowy będzie wyłożony granitem zarówno na posadzce jak i na ścianach. Zamawiający jeszcze nie zdecydował się na kolor materiału.
Wyremontowany peron 2. wraz z odcinkiem odnowionego już tunelu (tylkom od peronu 2. do 3.) wykonawca planuje oddać do użytku pod koniec listopada 2014 roku.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska