Nareszcie! Firma Budimex SA zakończyła trwającą blisko dwa lata długo oczekiwaną modernizację dworca PKP w Grudziądzu. W końcu pasażerowie mają do dyspozycji obiekt spełniający wszystkie ich potrzeby, a Grudziądz nie musi się wstydzić swojego dworca PKP... Tak powinniśmy dziś pisać, ale... nie możemy.
Termin minął, a dworzec PKP w Grudziądzu wygląda tylko gorzej
Na początku sierpnia 2023 r. spółka PKP podpisała z firmą Budimex umowę na przebudowę dworca kolejowego w Grudziądzu. Zgodnie z pierwotnym planem, inwestycja miała zostać ukończona w 87 tygodni od podpisania umowy. Mamy kwiecień 2025 roku i ten czas właśnie minął, a dworzec wygląda tylko gorzej niż dwa lata temu, choć wtedy trudno byłoby uwierzyć, że to w ogóle możliwe. A jednak "atrakcjami", które przez ten czas pojawiły się w dworcowym krajobrazie są:
zamknięte główne wejście do budynku
rusztowania i stemple podtrzymujące zadaszenie nad głównymi schodami,
jeszcze więcej dykty i sklejki zamiast szyb w oknach oraz drzwiach.
Przypomnijmy, że od zlikwidowania marketu "Biedronka" (w czerwcu 2024) na dworcu kolejowym nie ma gdzie kupić napój czy przekąskę na drogę. A za toaletę - to jest wstyd największy - nadal "robi" toi-toi ustawiony z boku budynku.
Już przed laty pisaliśmy, że grudziądzki dworzec PKP to obraz nędzy i rozpaczy. A skoro teraz jest jeszcze gorzej, to... brak nam słów.
Miało być tak pięknie... Dlaczego nadal nie jest?
Zgodnie z umową jaką w sierpniu 2023 zawarły PKP i Budimex, przebudowa dworca w Grudziądzu jest prowadzona w trybie „projektuj i buduj”. Przez rok trwać miały prace projektowe, a początek robót w terenie planowano na wiosnę 2024 roku. Wszystko miało kosztować niebagatelną kwotę około 60 mln zł.
Plan spalił jednak na panewce, bo eksperci Budimexu rozpoczynając prace przygotowujące do opracowania dokumentacji budowlanej otworzyli "puszkę Pandory". Stan dworca został określony na dużo gorszy niż ten opisany w ocenie stanu technicznego, który wcześniej przygotowano na zlecenie PKP.
Budimex zlecił więc wykonanie swojej ekspertyzy i przedstawił ją PKP. - Podstawowym wnioskiem wynikającym z tej ekspertyzy jest konieczność rozbiórki istniejącego dworca objętego wpisem do rejestru zabytków i budowa nowego obiektu - informuje Agnieszka Jurewicz z biura komunikacji spółki Polskie Koleje Państwowe.
Budynku rozebrać nie można, bo właśnie po to, aby zapobiec takim zakusom, został w lutym 2021 roku wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków.
Ekspertyzy do porównania. Negocjacje trwają
Umowa jaką PKP zawarło z Budimexem nie zakłada więc rozbiórki, a wzmocnienie konstrukcji i wymianę jej poszczególnych elementów. - Co zostało określone na podstawie wytycznych konserwatorskich oraz w ocenie stanu technicznego obiektu przez wykonawcę programu funkcjonalno-użytkowego - podkreśla Agnieszka Jurewicz z PKP.
- Inwestor (PKP - dop. red.), dla weryfikacji ekspertyzy wykonawcy (Budimex - dop. red.), zlecił również własną ekspertyzę. Wnioski z ekspertyz są weryfikowane i wdrażane w projekt budowlany, który jest w toku - informuje Robert Noremberg z działu komunikacji firmy Budimex. I podkreśla: - Wszystkie ewentualne zmiany muszą być na bieżąco konsultowane i wymagają zgody konserwatora zabytków.
PKP podtrzymuje zamiar wykonania modernizacji dworca kolejowego w Grudziądzu. Natomiast Budimex potwierdza chęć przeprowadzenia tej inwestycji. - Realizujemy ją cały czas: trwa etap projektowy - zaznacza Robert Noremberg.
Negocjacje trwają, a rozmawiać jest o czym, bo wraz ze zmianą zakresu prac zmieniają się też wydatki. Wykonawca liczy na zwiększenie wartości kontraktu. W Grudziądzu nieoficjalnie mówi się, że chodzi o kwotę rzędu 17 milionów złotych, czyli modernizacja dworca kosztowałaby łącznie blisko 80 mln zł!
Co jest potrzebne, aby remont dworca mógł się rozpocząć?
- Zakończenie etapu projektowego i uzyskanie pozwolenia na budowę - odpowiada Robert Noremberg z Budimexu. Ale najpierw... - Strony muszą wdrożyć wnioski z ekspertyz stanu technicznego budynku, akceptowalne dla obu stron z zachowaniem jak największej „tkanki historycznej” obiektu, który jest zarejestrowany jako zabytek, z zachowaniem bezpieczeństwa dla przyszłych użytkowników obiektu.
- Obecnie trwają uzgodnienia z wykonawcą sposobu dalszej realizacji umowy. Po ich zakończeniu znany będzie harmonogram inwestycji - informuje Agnieszka Jurewicz z PKP.
Kiedy to się stanie? Choć o to pytaliśmy, ani PKP, ani Budimex nie złożyły deklaracji.
Radni Lewicy przygotowali apel w sprawie modernizacji dworca PKP w Grudziądzu
Na przeciągających się negocjacjach między PKP a Budimexem i z konserwatorem zabytków w tle najbardziej tracą grudziądzanie.
Na to, że sprawę uda się "popchnąć" do przodu, liczą radni grudziądzkiej Lewicy Przemysław Decker oraz Łukasz Kowarowski, którzy od dłuższego czasu interesują się sprawą dworca PKP w Grudziądzu.
Wobec braku postępów tej inwestycji, radni proponują, aby rada miejska przyjęła wspólny apel w tej sprawie. W jego projekcie czytamy: "Rada miejska apeluje, aby zarząd PKP w trybie pilnym podjął wszelkie możliwe działania, które doprowadzą do jak najszybszego rozpoczęcia prac budowlanych zmierzających do realizacji i wykonania przedmiotowej inwestycji".
Apel, jeśli zostanie podjęty, trafić ma na biurko zarządu PKP oraz Ministra Infrastruktury.
- Sprawa jest ponadpartyjna, więc liczymy, że apel poprą wszyscy grudziądzcy radni - mówi radny Łukasz Kowarowski.
Z braku postępów tej inwestycji nie są zadowolone władze Grudziądza
- Mimo że dworzec PKP nie jest inwestycją miejską, grudziądzki samorząd podjął szereg działań zmierzających do rozpoczęcia jego modernizacji - zapewnia Karol Piernicki, rzecznik prezydenta Grudziądza. Wylicza: ratusz przygotowywał pisma w tej sprawie, poprzez miejską spółkę podpisano umowę na zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz budynku dworca, przedstawiciele władz miasta uczestniczyli w spotkaniach z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, a w obecności i przy zaangażowaniu Tomasza Szymańskiego, posła i wiceministra MSWiA, także w spotkaniach z zarządem PKP.
Do takiego spotkania prezydenta Grudziądza z Alanem Beroud, prezesem PKP S.A. doszło przed kilkoma dniami.
- Rozmawialiśmy na temat modernizacji dworca kolejowego w Grudziądzu oraz nadaniu mu dodatkowej funkcji w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej - na Facebooku napisał Maciej Glamowski. I dalej: - Z przekazanych nam informacji wynika, że rozmowy na linii PKP - wykonawca zmierzają w dobrym kierunku. (...) Po dzisiejszym spotkaniu wierzę, że prace w końcu ruszą.
Jak wygląda dworzec PKP w Grudziądzu zobacz w naszej galerii poniżej:
Dzieje się w Grudziądzu:
