https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Buspas na Kujawskiej? Niezbadane są pomysły miejskich włodarzy - felieton internauty

Paweł Karczewski
fot. Tytus Żmijewski./archiwum
Nie da się co prawda zaprzeczyć, że jadąc ulicą Kujawską w stronę ronda Bernardyńskiego stoi się w gigantycznym korku.

I z całą pewnością trzeba zrozumieć frustracje pasażerów komunikacji miejskiej z tym związane. Problem w tym, ze idąc tym tropem to należało by utworzyć podobny "bus pas" również w wielu innych miejscach w mieście m. in. na ul. Grunwaldzkiej, Fordońskiej czy Bernardyńskiej. Tu w godzinach szczytu także tworzą się ogromne korki a ruch odbywa się w tempie, którego nie powstydziłby się niejeden ślimak.

Rodzi się jednak pytanie czy pomysł miejskich włodarzy jest logiczny, ale też czy jest sprawiedliwy? Logiczny i owszem. Miasto płaci MZK, które prze korki spóźnia kursy i traci litry paliwa stojąc. Są to oczywiście pieniądze wyrzucone w błoto, a raczej puszczone z dymem silników autobusowych. Nic więc dziwnego, że miasto szuka rozwiązań. Jednak rozwiązanie nie wydaje się być fair wobec wszelkich innych kierowców prywatnych aut. Trzeba sobie powiedzieć szczerze, że w ostatnim czasie miasto nie robi wiele dla poprawy komunikacji w mieście. Zabranie jednego pasa ruchu na Kujawskiej spowoduje jeszcze dłuższy wężyk samochodów i jeszcze większe przeklinanie urzędu przez kierowców.

Może i nastroje poprawiłyby jakieś konkretne działania. Jednak większość projektów to tylko słowa a nie czyny. Grunwaldzka w stronę Osowej Góry to w szczycie niekończący się korek, a poszerzenia nie widać. Podobnie Ludwikowo. Czy kładka przez Brdę łącząca Czyżkówko i Jachcice mogła by tu pomóc? Być może, ale przydało by się pociągną ją dalej Deszczową w stronę Osowej. Fordońska to już chyba standard. Może trochę rozładował by tu ruch tramwaj do Fordonu, ale to zapewne główni "rozgrywający" zostawią sobie na kiełbasę wyborczą do kampanii prezydenckiej na przyszły rok. Problem w tym, że bydgoszczanie trzeci raz już nie dadzą się nabrać.

A most przez Brdę przy PKS? Podobno miasto czeka na decyzje w sprawie S5. Oj, żeby jeszcze długo nie czekało. A czy ktoś powiedział mieszkańcom, jak będzie wyglądał ruch w mieście przez kilka lat takiej budowy gdy zamknie się skrzyżowanie Wyszyńskiego ze Skłodowskiej czy ronda Fordońskie i Toruńskie? Brakuje zdecydowanie debat w tym kierunku.

No ale "autobus czerwony po ulicach miasta musi mknąć" , kierowcy mogą stać.

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

i
irl
obawiam się, że Kujawska ma być tylko nieco poszerzona... tak by swobodnie mieściły się dwa pojazdy w kierunku na dół
f
frych47
Trzeba powodować aby mieszkańcy z swoich samochodzików przesiadali się do komunikacji miejskiej to ruch się zmniejszy bo szerszych ulic od razu nie zbudujemy.
W
W.
W dniu 28.10.2009 o 12:36, 36OF59 napisał:

zgadzam sie powinny byc ale zauwaz jakie autobusy sa w europie az chce sie wsiasc a jakie u nas brud smrod.kto ma auto nigdy sie nie prtzesiadzie,jezdza ludzie co nie maja wyboru


Nie jest tak źle,większość autobusów w Bydgoszczy to całkiem nowe Mercedesy i Solarisy,dawno już nie ma śmierdzących Ikarusów.
36OF59
W dniu 28.10.2009 o 09:52, W. napisał:

Przecież komunikacja miejska musi być w jakiś sposób uprzywilejowana.Inaczej nie będzie miała sensu.Tak jest wszędzie.Bus-pasy są w całej Europie,zresztą nie tylko,bo są tez uprzywilejowane ścieżki rowerowe,a także w wielu miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum.Kto był w Londynie wie ,że kosztuje to 8 funtów,a bus-pasy są tam wszędzie.I my też od tego nie uciekniemy.A to,że trzeba poszerzać i budować nowe ulice jest oczywiste i bezdyskusyjne.


zgadzam sie powinny byc ale zauwaz jakie autobusy sa w europie az chce sie wsiasc a jakie u nas brud smrod.kto ma auto nigdy sie nie prtzesiadzie,jezdza ludzie co nie maja wyboru
l
lami
Poprawka ostatniego zdania.
Chodziło mi o to jak będzie wyglądać przejazd podczas tworzenia S5 w mieście-napewno tragicznie.
dlatego lepiej poruszać sie np. autobusami niz stać w korku.
Z tym, ze niech najpierw ZDMiKP wymusi na przewoźnikach obowiazek posiadania klimatyzowanych autobusów i tramwajów.
l
lami
Jeżeli chodzi o pas przy ulicy Kujawskiej, to jest tam wystarczajaco dużo miejsca by stworzyc jeszcze 1 , a mianowicie zmniejszyć obszar zieleni. Gorzej będzie właczyc ten pas do ruchu, przy rondzie Bernardyńskim , które to powinno już dawno zostać zmodernizowane.

Duży problem jest również przy TESCO. Jadąc Jana Pawła II do Toruńskiej i Fordońskiej, tam dużo dałoby przedłużenie świateł na wysokosci Słonecznego Młynu aby upłynnić ruch pojazdów. A najlepszym rozwiazaniem była by S5, przez miasto. Tak jest w Katowicach i jedzie sie elegancko i ludzie się nie skarżą.

Decydenci uważają, ze lepiej zrobić obwodnice niż drogę przez miasto. Twierdzac, ze i tak będą zaraz musieli robić obwodnice, jeżeli S5 będzie szla miastem. A ja powiem tak
Trzeba zrobić jedną i drugą drogę. Proponuję zaczać od miasta bo i tak kierowcy beda jeździc jeszcze długo przez miasto nim przyzwyczaja się do obwodnicy. a jak będzie wówczas wyglądał przejazd tamta drogą?
Napewno tragicznie. Dlatego
Proponuje zostawić auto w domu i wybrać sie autobusem bądź tramwajem.
W
W.
Przecież komunikacja miejska musi być w jakiś sposób uprzywilejowana.Inaczej nie będzie miała sensu.Tak jest wszędzie.Bus-pasy są w całej Europie,zresztą nie tylko,bo są tez uprzywilejowane ścieżki rowerowe,a także w wielu miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum.Kto był w Londynie wie ,że kosztuje to 8 funtów,a bus-pasy są tam wszędzie.I my też od tego nie uciekniemy.A to,że trzeba poszerzać i budować nowe ulice jest oczywiste i bezdyskusyjne.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska