www.pomorska.pl/bydgoszcz
Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/bydgoszcz
Opracowany przez Miejską Pracownię Urbanistyczną nowy plan zagospodarowania przestrzennego obejmuje teren zamknięty czworobokiem ulic: Gdańskiej, Kamiennej, Sułkowskiego oraz Dwernickiego.
Kilka ulic w przebudowie
Dokument przede wszystkim określa nowe warunki zabudowy obszaru, na którym działają jeszcze zakłady Makrumu. Korekta przepisów ma bowiem umożliwić budowę na ich miejscu nowego centrum handlowo-usługowego. Przy okazji ustalono jednak zasady rozbudowy kilku ulic - czterech wyznaczających granice planu oraz Leśnej i Podchorążych. Mieszkańców osiedla czekają po niej poważne zmiany.
12 metrów z chodnikami
Zacznijmy od środka. Czyli od ulic Leśnej i Podchorążych. Obie mają mieć pojedynczą jezdnię z obustronnymi chodnikami i łączyć się w formie zwykłego skrzyżowania w kształcie litery "T".
Jeden z końców Leśnej zostanie połączony z Gdańską (pod kątem prostym), a drugi z Kamienną, gdzie kierowcy będą mieli możliwość skrętu tylko w prawo. Podchorążych natomiast po staremu pobiegnie od Leśnej do Dwernickiego. Obie ulice, szerokie na 12 metrów, będą ogólnodostępne dla kierowców.
Znacznie większy wpływ na jazdę kierowców będzie miała przebudowa czterech ulic - granic tego obszaru.
Dwa węzły i rondo
W przypadku Kamiennej urbaniści zarezerwowali pas ziemi. Przeznaczony będzie pod drugą, północną jezdnię ulicy, chodniki, ścieżki rowerowe i akustyczne ekrany. Określono też kształt węzła drogowego, który docelowo ma zastąpić skrzyżowanie Sułkowskiego z Kamienną. Bezkolizyjny przejazd na nim odbywać się ma na trasie Kamiennej, czyli popularnej "wuzetki". Podobne rozwiązanie przewidziano dla skrzyżowania z Gdańską.
Więcej dowolności pozostawiono już na skrzyżowaniu Sułkowskiego z Dwernickiego. Tutaj urbaniści przewidują bowiem budowę zwykłego skrzyżowania albo ronda z prawoskrętami.
Zdecydują drogowcy
Projekt MPU trafi dziś pod obrady radnych. Jeśli zyska akceptację, to ostateczny kształt ulic będzie zależeć od Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznych. Budowa kosztownych węzłów zostanie najpewniej odłożona na dalszy plan. Resztę da się jednak zrealizować już przy okazji budowy centrum handlowo-usługowego.
Tą inwestycją zainteresowana jest właśnie firma Makrum. Niestety, wciąż nie ma dokładnej daty jej rozpoczęcia.