Przy nowym zjeździe z Szosy Rypińskiej zastosowano zjazdy łukowe. Są one niewątpliwie wygodne dla kierowców samochodów. A co z innymi użytkownikami?
- Ścieżka rowerowa i chodnik łagodnie prowadzą do sklepu. A co z tymi którzy chcą jechać prosto rowerem albo jak zeskoczyć i wskoczyć na chodnik jadąc wózkiem inwalidzkim. Na całym chodniku jak są wjazdy, to jest łagodny przejazd. Tutaj ktoś wymyślił inaczej. Może jest jeszcze czas na poprawienie tego bubla? - pyta nasz Czytelnik.
Rzeczywiście chodnik po przebudowie prowadzi w kierunku sklepu. Jest to pewne utrudnienie dla tych, którzy chcą poruszać się po prostu wzdłuż drogi wojewódzkiej. Pieszych jest tu bardzo dużo, bo ścieżka prowadzi m.in. do szpitala. Takich rozwiązań nie ma na innych zjazdach wzdłuż drogi, ani nawet na skrzyżowaniach Szosy Rypińskiej (z ulicą Koppa wiodącą do szpitala czy z ulicą Wojska Polskiego).
Nasi Czytelnicy zapytali czy taki projekt zjazdu do nowego sklepu został zatwierdzony przez ZDW, czy inwestycja jest odebrana oraz czy jest szansa na poprawienie tego rozwiązania niekorzystnego dla pieszych i rowerzystów.
Sporo zmian od czasu zgłoszeń naszych Czytelników (na przełomie roku) już zaszło. Ustawiono balustrady oraz wykonano przejście dla pieszych około 5 metrów od drogi wojewódzkiej, z obniżeniem krawężników, by można było je łatwiej pokonać.
- Przejście dla pieszych zostało przesunięte w głąb nowego zjazdu. To standardowe rozwiązanie w miejscu, gdzie zakładane są dużo większe natężenia ruchu niż w przypadku np. budynków jednorodzinnych. Przesunięcie przejścia poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu. Piesi i kierowcy mają lepszą widoczność. Poza tym dzięki takiemu rozwiązaniu pojazdy skręcające do obiektu handlowego przepuszczające pieszych zjadą na zjazd nie blokując pasa ruchu drogi wojewódzkiej. Cała infrastruktura powstał na koszt inwestora zewnętrznego – informuje Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW w Bydgoszczy.
Przy okazji inwestycji, na wysokości nowego sklepu oczyszczono chodnik, dzięki czemu jest on znacznie szerszy.
Jak zastosowane rozwiązania drogowe sprawdzą się w praktyce, okaże się już za kilka dni. Otwarcie sklepu planowane jest na 25 stycznia. Wówczas będzie można ocenić czy wystarczające będzie miejsce do zjazdu dla samochodów oraz czy rejon Szosy Rypińskiej nie będzie się korkował.
Przy okazji tej sprawy, ZDW zaznaczył, że chodnik wzdłuż Szosy Rypińskiej mimo, że został zbudowany z użyciem kostki w dwóch kolorach, nie ma statusu ciągu pieszo-rowerowego. Jest to infrastruktura dedykowana wyłącznie pieszym. Zgodnie z obowiązującym prawem jest za wąski na ścieżkę pieszo-rowerową (musi mieć ona 2,5 m szerokości). Rowerzyści powinni się więc poruszać drogą wojewódzką.
Czytaj w serwisie:
