https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz oddała drogi systemowi. I jak jest?

Agata Kozicka
W skład bydgoskiego systemu ITS wchodzą m.in. tablice VMS
W skład bydgoskiego systemu ITS wchodzą m.in. tablice VMS Tomasz Czachorowski
Według drogowców, czas przejazdu przez miasto dzięki systemowi ITS skrócił się o ponad 20 procent.

Po roku funkcjonowania w Bydgoszczy ITS -ów (inteligentnych systemów transportowych) drogowcy postanowili podsumować, co udało się wdrożyć i jak to działa.

- System działa w Śródmieściu i na ul. Fordońskiej, a w tym roku rozbudowaliśmy go o tramwaj do Fordonu, ul. Grunwaldzką między rondem Maczka a Grunwaldzkim oraz ul. Szubińską - opowiada projektujący i wdrażający system Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - W systemie mamy trzy czwarte sygnalizatorów świetlnych, w Bydgoszczy. Dzięki 10 profesjonalnym stacjom meteo możemy natychmiast reagować np. na oblodzenia. Znamy nawet stężenie solanki, jakie musimy podać, by droga przestała być śliska.

Z dumą opowiada o stacjach pomiaru ruchu. - Mamy wyniki nawet z klasyfikacją na pojazdy osobowe i ciężarowe, dzięki któremu wiemy wszystko o potokach aut w naszym mieście.

Zobacz także:Nakielska nie dla Swingów w Bydgoszczy

Jest system VMS, w którym dzięki śledzeniu tablic rejestracyjnych aut, pokazywane są na tablicach świetlnych w mieście czasy przejazdów poszczególnymi odcinkami dróg.

32 tablice informacyjne dla kierowców, kolejne z danymi o zapełnieniu parkingów, 21 nowych biletomatów, tablice przystankowe z informacją o kursowaniu komunikacji miejskiej - to też część systemu, który kosztował prawie 55 mln zł. - Bydgoszcz z tego zapłaciła 15 proc., a Unia dołożyła resztę - dodaje dyrektor Nalazek.

Wedle założeń system miał spowodować w ciągu 10 lat oszczędności w wysokości 280 mln zł. W jaki sposób? - Dzięki systemowi skracają się czasy przejazdów aut i komunikacji miejskiej - wymienia Nalazek. - Lepsze dostosowanie komunikacji miejskiej pozwala ograniczyć dziennie liczbę wypuszczanych w trasę pojazdów o jeden, dwa. To mniejsze zanieczyszczenie powietrza, np. dzięki zielonej fali.

A konkretnie, o ile udało się skrócić czas przejazdu przez miasto. - O 8 proc. planowaliśmy skrócenie czasów przejazdu tramwajów. W tej chwili czas ten jest o 13 proc. krótszy. W przypadku aut w planach mieliśmy skrócenie czasu przejazdu o 6 proc., a jest 20-24 proc. Najlepszy odcinek to ul. Wyszyńskiego, gdzie czas przejazdu skrócił się o 30 proc.

Czytaj więcej:O Jeremiego w Fordonie zadba stowarzyszenie DKF

I tyle drogowcy chcieliby, aby zostało w najbliższych 5 latach. - Nie będziemy już tych wyników podkręcali - twierdzi Nalazek. - Liczba aut zwiększa się. Sukcesem będzie utrzymanie tych liczb.

Liczby liczbami, a kierowcy nadal nie są przekonani do systemu. Zwracają uwagę, że „zielona fala” np. na Wojska Polskiego nie zawsze działa. Bo tak jest. - System sam się włącza wtedy, kiedy natężenie ruchu wzrośnie do określonego poziomu.
Tak samo - automatycznie - działa system sterowania sygnalizacją. To liczba aut dojeżdżająca do skrzyżowania o danym czasie powoduje, że cykl zmiany świateł zmienia się tak, by ruch przebiegał płynnie.

- Dlatego apelujemy, by kierowcy dojeżdżali na skrzyżowaniu aż do linii przed pasami i ustawiali się dość blisko siebie, bo dopiero wtedy system wyłapie, że na danym kierunku czekają auta - dorzuca rzecznik drogowców.
Drogowcy podają liczby, a jak Państwo oceniają z praktyki funkcjonowanie ITS-u? Gdzie są jego słabe punkty? Czekamy na opinie.

Pogoda na dzień (15.12.2016) | KUJAWSKO-POMORSKIE
Źródło: TVN Meteo Active/x-news

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomek
Jeszcze jedno odnośnie ITS, co do zapełnienia. Zapełnienie "MAŁE, ŚREDNIE, DUŻE" rzekomo coś wnosi? Co to właściwie znaczy? To tak jakby MOŻE będzie miejsce, według mnie zbędna opcja, w każdym przypadku i tak trzeba pojechać i poszukać miejsca.
T
Tomek
Piatek 09.12.16 około 15:30. Aleje JP II / ul.Glinki => Akademicka (Fordon) około 9km. Czas przejazdu 55min. Dziękuję. Przejazd do fordonu od Inowrocławia lub Solca Kuj. jest niczym przeprawa do sąsiedniego miasta..... Największym problemem zawsze był i jest zjazd z Kapuścisk i most nad Brdą na ul.Kazimierza Wielkiego. Brak synchronizacji świateł, przejazd sześciu może ośmiu aut na zielonym. Odciążeniem mogła być wyremontowana ul.Sporna lecz zamiast dwóch pasów ruchu do ul.fordońskiej stworzono chodniki po obu stronach drogi i szeroką ścieżkę rowerową. Zamiast stawiać przez to kilometry barierek można było zbudować dwa prawoskręty i przyspieszyć przejazd. Najciekawsze w tym jest to, iż przy każdej awarii świateł na powyższych skrzyżowaniach ruch odbywał się plynnie.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska