Ranking awaryjności — jak wybrać samochód, który psuje się jak najrzadziej?
Na naszych drogach przybywa aut, w tym coraz więcej elektryków, ale nawet one potrafią zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Jak więc znaleźć auto, które będzie naprawdę niezawodne i nie zaskoczy nas awarią?
Używane auta a awaryjność — na co zwrócić uwagę?
Kupując używane auto, warto korzystać z rankingów awaryjności oraz opinii ekspertów. W gąszczu ogłoszeń pełnych idealnych obietnic łatwo trafić na model z ukrytymi wadami lub fabrycznymi problemami. Dlatego najlepiej zdać się na sprawdzone zestawienia i porady fachowców, by wybrać samochód, który nie zmusi nas do częstych wizyt u mechanika.
Oto najnowszy raport ADAC
Rankingów awaryjności jest sporo. Jednym z rankingów bezawaryjności aut, który warto wziąć pod uwagę przy kupnie używanego samochodu jest ten przygotowywany przez ADAC. Ten niemiecki automobilklub co roku przygotowuje raporty dotyczące samochodów używanych. Powstaje na podstawie zgłoszeń dokonywanych przez kierowców, których samochody uległy awarii na trasie.
W najnowszym raporcie ADAC 2025 dotyczącym roku 2024 niemiecki automobilklub został wezwany do do ponad 3,6 mln awarii na drogach. Psuły się zarówno auta spalinowe jak i elektryczne. Ponieważ tych ostatnich na drogach porusza się coraz więcej, więcej też jest awarii pojazdów.
W 2024 r. odnotowano 43 678 wezwań z prośbą o pomoc. Jak zaznacza ADAC, wzrost liczby usterek samochodów elektrycznych nie jest powodem do niepokoju, ale całkiem normalnym zjawiskiem, gdy rośnie liczba modeli z elektrycznymi układami napędowymi. Raport ADAC 2025 wskazuje, że młodsze samochody elektryczne (z roczników 2020–2022) są mniej awaryjne niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi. Na przykład, czteroletnie pojazdy elektryczne miały wskaźnik awaryjności wynoszący 8,5 na 1000 pojazdów, podczas gdy dla pojazdów spalinowych wynosił on 12,9. Portal auto-swiat.pl przedstawił najbardziej awaryjne pojazdy według ADAC w 2024 roku.
Te samochody psują się najczęściej - lista
Wybór samochodu to często decyzja na lata – warto więc wiedzieć, które modele mogą generować więcej problemów niż radości z jazdy.
Motoryzacja

W poniższej galerii przedstawiamy zestawienie najbardziej awaryjnych aut według segmentów - od miejskich „B”, przez kompaktowe „C”, aż po samochody dostawcze. Dane pochodzą z raportów serwisowych i opinii użytkowników – skupiamy się na konkretnych rocznikach, które odznaczały się wyraźnie wyższą awaryjnością.
Co najczęściej psuje się w samochodach?
Od lat najczęstszą przyczyną unieruchomienia samochodu w Niemczech są problemy z akumulatorem rozruchowym.
W 2024 roku najczęstszymi przyczynami awarii były:
Akumulator (44,1 proc.) – awarie akumulatorów pozostają główną przyczyną interwencji.
Silnik i motormanagement (22,8 proc.) – problemy z silnikiem oraz systemami zarządzania silnikiem.
Układ elektryczny (10,5 proc.) – awarie rozrusznika, alternatora, oświetlenia i innych komponentów elektrycznych.
Opony (8,8 proc.) – problemy z ogumieniem.
Systemy zamków i immobilizery (7,1 proc.) – awarie systemów zabezpieczeń.
Rankingi awaryjności pokazują pewne grzechy poszczególnych modeli samochodów. Może to pomóc w podjęciu decyzji zwłaszcza przy zakupie używanego auta. Warto jednak decyzje podejmować kompleksowo biorąc pod uwagę także testy drogowe i recenzje, historię konkretnego egzemplarza, koszty utrzymania, dostępność i ceny części czy warunki użytkowania danego egzemplarza.