
Ceny paliw już dawno nie były tak wysokie, a będą jeszcze rosnąć. Z czego wynikają?
Obecnie sytuację zakupową polskich rafinerii pogarsza też mocno osłabienie złotówki do dolara. W wyniku interwencji FED (amerykańskiego banku centralnego) w pierwszym tygodniu października dolar zdrożał do złotówki +1,77% (+7 groszy wg NBP). W piątek, 5 października w tabelach NBP notowany był już po 3,7518 zł. W kwietniu dolar kosztował średnio 3,42 zł (czyli ok. 33 groszy taniej), a baryłka ropy Brent 71,8 USD/zł (czyli 11,5 dolara na baryłce mniej niż dziś).
Z czego wynikają tak wysokie ceny paliw? Dlaczego będą jeszcze rosły? Dowiesz się o tym z kolejnych zdjęć w tej galerii.
Zobacz też wideo: Paliwo Plus. "Wzrośnie cena wszystkich produktów"

Ceny paliw już dawno nie były tak wysokie, a będą jeszcze rosnąć. Z czego wynikają?
W sumie w skali miesiąca wzrost ceny ropy i dolara oznacza zwiększenie teoretycznych kosztów zakupu surowca do polskich rafinerii o 21 groszy na litrze surowca (ropy Brent). Średnia tych kosztów w okresie 05.09-06.10.2018 r. w porównaniu do średniej kwietnia 2018 r. zwiększyła się zaś o +34 gr/l. Jak na razie nic nie zapowiada, by w końcówce roku sytuacja ta uległa zmianie.
Rosną też tzw. ceny ARA, czyli ceny paliw importowanych na kontynent europejski, uśrednione z trzech największych europejskich portów przeładunkowych Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia.
Wprawdzie jeśli porównamy średnią cenę Pb9b na ARA w kwietniu 2018 r. do średniej okresu 07.09-06.10.2018 r. okazuje się, że ceny benzyny nieznacznie spadły (-0,06%), ale już ceny oleju napędowego (diesla) wzrosły prawie 12% (11,85%). Jeżeli zaś porównamy sytuację obecną ze średnimi cenami ARA z lutego 2018 r. wzrosty wynoszą odpowiednio: Pb95 +33,42%, a ON +42,39%
Z czego wynikają tak wysokie ceny paliw? Dlaczego będą jeszcze rosły? Dowiesz się o tym z kolejnych zdjęć w tej galerii.
Zobacz też wideo: Paliwo Plus. "Wzrośnie cena wszystkich produktów"

Ceny paliw już dawno nie były tak wysokie, a będą jeszcze rosnąć. Z czego wynikają?
Trzeba też zwrócić uwagę na bardzo mocne wzrosty cen hurtowych oleju napędowego, niewspółmiernie większe od ceny benzyny. Hurtowe ceny diesla są dziś już 25 gr/l wyższe niż benzyny (tj. +200 zł/m3). Warto też zwrócić uwagę, że jeśli benzyna taniała równomiernie zarówno w Orlenie, jak i Lotosie (były dni, że pozycje te w obu cennikach były identyczne, zaś największe różnice między obu rafineriami nie przekroczyły 2 zł/m3), to już w przypadku ON notujemy wahania ok. 10 zł/m3.
Z czego wynikają tak wysokie ceny paliw? Dlaczego będą jeszcze rosły? Dowiesz się o tym z kolejnych zdjęć w tej galerii.
Zobacz też wideo: Paliwo Plus. "Wzrośnie cena wszystkich produktów"