Spis treści
Dlaczego warto czytać książki o biznesie i zarządzaniu?
Książki mają moc zmieniania życia. Są jednak nośnikiem informacji i rad, które zadziałają, dopiero gdy wprowadzimy je w życie.
Przedsiębiorcy mogą się skarżyć na brak czasu na czytanie czy kursy szkoleniowe, jednak, jak bez inwestycji we własny rozwój, osiągać coraz lepsze w wyniki w biznesie?
Z listy ponad 100 książek wszech czasów o tematyce biznesowej, opracowanej przez GoodReads na podstawie ponad 1,5 tysiąca głosów czytelników, wybraliśmy 7 perełek. A spośród biznesowych bestsellerów Empiku w roku 2022, prezentujemy 3 pozycje z pierwszej dziesiątki.
Nasza lista to książki biznesowe dla początkujących, jak i zaprawionych przedsiębiorców szukających zmian, lepszych, bardziej skutecznych rozwiązań.
TOP 10 inspirujących książek biznesowych
- Stephen R. Covey – 7 nawyków skutecznego działania – autor bestsellerów przedstawia holistyczne podejście do rozwiązywania problemów osobistych i zawodowych. Stosuje wnikliwe spostrzeżenia i celne anegdoty, które ułatwiają czytelnikowi wizualizacje opisywanych metod. Książka wydana w 2006 roku cieszy się popularnością i nie schodzi z rankingów o tematyce biznesowej.

7 nawyków skutecznego działania
Warren Bennis – Droga lidera. Klasyczna nauka przywództwa – prowadzenie udanego biznesu to także sztuka bycia liderem. Tylko Warren Bennis mógł napisać tak inspirującą książkę na temat przywództwa, która porusza temat wystarczająco dogłębnie, a przy tym zawiera tak wiele odkrywczych tez. Rosabeth Moss Kanter, profesor w Harvard Business School.
Dale Carnegie – Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi – chyba najsłynniejsza książka, która podnosi pewność siebie i zaufanie, jaką kiedykolwiek opublikowano. Książka uczy m.in. jak nakłonić ludzi do podążania za naszym sposobem myślenia, jak pozyskiwać nowych klientów i być lepszym mówcą.

Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi
- Daniel Goleman – Inteligencja emocjonalna – Amerykański psycholog Goleman, na autentycznych przykładach przedstawia pięć kluczowych umiejętności inteligencji emocjonalnej i pokazuje, w jaki sposób decydują one o naszym sukcesie.

Inteligencja emocjonalna w praktyce - Daniel Goleman
Chet Holmes – Zarządzanie Sprzedażą – autor, marketingowiec i szkoleniowiec przedstawia strategie sprzedaży i wyjaśnia podłoże ich efektywności. 70 proc. praktycznych wskazówek do 30 proc. teorii to optymalne proporcje dla kogoś, kto szuka sprawdzonych rozwiązań i chce od razu je testować.
Richard Koch – Menedżer 80/20 – pracuj mniej, osiągaj więcej – według recenzji innych autorów i wydawcy, to prawdziwy „Game changer” w podejściu do zarządzania i pracy. Koch pokazuje, jak zastosować w biznesie ideę, że 80 procent wyników pochodzi z zaledwie 20 procent wysiłku.
Greg McKeown – Esencjalista – autor kieruje naszą uwagę na nakładanie priorytetów naszym działaniom. Stosując selektywne kryteria dla tego, co jest istotne, możemy skierować czas, energię i wysiłek na realizację ważnych celów.
Kiyosaki Robert – Bogaty ojciec. Biedny ojciec. Czego bogaci uczą swoje dzieci na temat pieniędzy i o czym nie wiedzą biedni i klasa średnia – ten ponadczasowy poradnik dotyczy co prawda finansów osobistych, ale wielu ludzi sukcesu, dzieląc się swoim doświadczeniem, wspomina, że to właśnie ta książka nauczyła ich lepszego zarządzania funduszami i zmieniła ich przekonania na temat finansowego dobrostanu.
- Brian Tracy – Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę – publikacja jednego z najbardziej znanych biznesmenów, trenerów i mówców motywacyjnych. Jak zapewnia wydawca: „To znakomity podręcznik dla początkujących przedsiębiorców. Opisano w nim nie tylko najważniejsze kwalifikacje każdego biznesmena, ale także szereg istotnych kwestii, które bardzo często zostają niedostatecznie przeanalizowane na etapie planowania działalności.”
- Graham Benjamin – Inteligentny inwestor. Najlepsza książka o inwestowaniu wartościowym – autor (inwestor i filozof nowoczesnego inwestowania) odczarowuje sekrety zarządzania pieniędzmi i wzbogacania się poprzez umiejętne inwestowanie. Dużo uwagi poświęca wyjaśnieniu kim jest inwestor i pracy z przekonaniami, ale nie brakuje tu praktycznych rozwiązań. Pierwsze wydanie ujrzało światło dzienne w 1949 roku, od tamtej pory jest regularnie wznawiane i rozbudowywane o komentarze ekspertów. Książka, która o inwestowaniu wartościowym uczy od ponad 70 lat.
Jak się edukować w zarządzaniu i przedsiębiorczości, kiedy doba ma tylko 24 godziny?
W dzisiejszym zabieganym świecie szczególnie osoby prowadzące firmy nie narzekają na brak zajęć. Jednak edukacja w zakresie przedsiębiorczości i zarządzania jest ważną inwestycją. Książki o biznesie mogą nas nauczyć m.in.
- zarządzania finansami,
- zarządzania sobą w czasie,
- budowania zespołu,
- skutecznej sprzedaży,
- delegowania zadań,
- zarządzania zespołem,
- komunikacji z pracownikami, oraz klientami,
- skalowania biznesu,
- wartościowego inwestowania,
- planowania budżetu firmowego,
- marketingu,
- negocjowania,
- wyznaczania i osiągania celów,
- i wielu innych, cennych umiejętności.
Ale jak znaleźć czas na czytanie książek? Jednym z rozwiązań może być ich odsłuchiwanie w formie audiobooków. Pozwala to wykorzystać maksymalnie np. czas spędzony w samochodzie w drodze do firmy lub na biznesowe spotkania.
Inni preferują e-booki. Elektroniczna forma książek ma wiele zalet. Jedną z najważniejszych jest ekologiczna forma oraz możliwość czytania na różnych nośnikach: e-czytnik, smartphone, tablet czy laptop. Można też mieć przy sobie wiele interesujących tytułów, co w przypadku tradycyjnych książek papierowych jest niemożliwe, ze względu na gabaryty.
