Realizacja projektu "Wyrównywanie Szans Edukacyjnych w powiecie chełmińskim - II'' potrwa do 30 grudnia.
Skorzysta 3 tys. uczniów
Starostwo Powiatowe prowadzi go w partnerstwie z gminami powiatu, SP w Trzebczu Szlacheckim i Katolickim Gimnazjum i Liceum w Chełmnie.
- Skierowany jest do uczniów wszystkich szkół prowadzących kształcenie ogólne - informuje Joanna Tołyż z Zespołu Zarządzania Projektami w Starostwie Powiatowym w Chełmnie. - Wartość projektu to ponad 1,1 miliona złotych, z czego dofinansowanie wynosi ponad 940 tys. złotych. Jego celem jest stworzenie warunków równych szans edukacyjnych ponad 3 tysiącom uczniów.
Szkoły rozpoczęły rekrutację do pokalowskiego projektu, a partnerzy w Starostwie Powiatowym podpisali umowy. Projekt jest kontynuacją ubiegłorocznego, który cieszył się dużym zainteresowaniem uczniów. Korzystali zarówno z wycieczek edukacyj- nych, jak i dodatkowych godzin przygotowań do matury.
Jak środki na dodatkowe zajęcia wykorzystano w szkołach?
- W szkołach gminy Unisław prowadzono dodatkowe zajęcia z kilku przedmiotów: języków polskiego i niemieckiego, matematyki, z przedsiębiorczości oraz doradztwa zawodowego - wymienia Iwona Burdak, skarbnik Urzędu Gminy Unisław.
W Katolickim Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącym w ubiegłym roku pieniądze przeznaczono na zajęcia z fizyki, chemii i kółka zainteresowań.
- Kupiona została luneta do obserwacji nieba - mówi Anna Ciechanowska, główna księgowa katolickiej szkoły. - Dużo uczniów, nie tylko z naszej szkoły, jest chętnych, by z niej korzystać. W tym roku zamierzamy pozyskane środki wydać na zajęcia związane z fizyką i chemią.
Chcą wyrównać poziom
W gminie Chełmno w 2010 roku nadprogramowe złotówki wydano m.in. na zajęcia wyrównawcze dla słabych uczniów.
- Nie tylko, co dla równowagi, także na ciekawe lekcje dla tych wyjątkowo ambitnych - informuje Krzysztof Wypij, wójt gminy Chełmno. - Staramy się wyrównywać poziom nauczania. Tak więc uczniowie ze szkół podstawowych w Kolnie, Starogrodzie i w Małych Łuna-wach mogli skorzystać z dodatkowych lekcji języka polskiego, matematyki oraz przyrody.
W tym roku uczestnicy projektu także będą mogli brać udział w różnych formach zajęć.
- Dyrektorzy mogą zaproponować lekcje dydaktyczno-wyrównawcze i edukacyjne podnoszące wiedzę z przedmiotów szkolnych - dodaje Joanna Tołyż. - Dodatkowe godziny można wykorzystać na doskonalenie technik efektywnego czytania i pisania i warsztaty dla maturzystów.
Organizowane będą lekcje naukowo-techniczne, z przedsiębiorczości, filmoznawstwa, dziennikarsko-teatralne czy z pierwszej pomocy. Ciekawe będą zajęcia: "Świadomy obywatel", "W lokalnej społeczności", z zakresu kulturoznawstwa, "Podróże o kulturze", "Jestem częścią świata kultury". Kształtują twórcze myślenie i rozwijają zainteresowania.
Specjalistyczne zajęcia to przede wszystkim: logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, z plastykoterapii, nauki czytania w bibliotece i z zakresu funkcjonowania w środowisku. Objęte nimi zostaną dzieci posiadające opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i charakteryzujące się specyficznymi zaburzeniami rozwojowymi.
Walka z agresja i szlifowanie rosyjskiego
Zajęcia socjoterapeutyczne, dla uczniów o specyficznych potrzebach będą przeciwdziałać patologiom, agresji i uzależnieniom, czyli ograniczać negatywne zjawiska i zwiększać poczucie bezpieczeństwa w szkole.
Ciekawe będą zajęcia innowacyjne z języka rosyjskiego, modelarstwa, tzw. CLIL i języka angielskiego z zastosowaniem wideokonferencji. Ich cel to zastąpienie tradycyjnych form nauczania nowoczesnymi.
Młodzież weźmie udział w programie promującym równość płci, celem którego jest eliminowanie stereotypów. Dowiedzą się czym są stereotypy i jakie krzywdzące konsekwencje mogą wywołać dla kobiet i mężczyzn w życiu społecznym i prywatnym.
Zaplanowano wycieczki edukacyjne, m.in. do parków krajobrazowych, Planetarium, Obserwatorium, teatru, opery, filharmonii, Juraparku w Solcu Kujawskim, oczyszczalni ścieków, Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie, urzędów pracy, na targi edukacyjne.