https://pomorska.pl
reklama

Elektryczne rowery i hulajnogi to coraz większy problem. Naruszane jest bezpieczeństwo – zauważyła wreszcie władza

Marek Weckwerth
Jednym z bardzo wielu naruszeń przepisów jest ten związany z parkowaniem e-hulajnóg. Zastanawiające jest co powodowało użytkownikiem tego jednośladu, który zostawił go na środku ścieżki rowerowej?
Jednym z bardzo wielu naruszeń przepisów jest ten związany z parkowaniem e-hulajnóg. Zastanawiające jest co powodowało użytkownikiem tego jednośladu, który zostawił go na środku ścieżki rowerowej? Marek Weckwerth
To, że wielu użytkowników elektryczny rowerów i hulajnóg nie ma pojęcia o przepisach i bezpieczeństwie, widać na ulicach gołym okiem. Zauważyła to wreszcie policja - wypisywane są mandaty i wnioski do sądów.

Włos jeży się na głowie – tak wiele jest nagannych zachowań ludzi jeżdżących na elektrycznych hulajnogach i pesudorowerach.

Przepisy w tym zakresie są jasne i obowiązują od wielu lat (te regulujące poruszanie się na e-hulajnogach od 20 lipca 2021 r.), ale najwyraźniej czasu było jeszcze za mało (to oczywiście sarkastyczna konstatacja autora tekstu), aby je sobie przyswoić, bowiem skala naruszeń przepisów – co na co dzień obserwujemy na drogach i o czym donosi policja - jest przeogromna.

Mniejszy problem (bo nie są tak popularne) sprawiają użytkownicy napędzanych silnikami elektrycznymi urządzeń transportu osobistego (UTO), takich jak unicykle, deskorolki czy segwaye.

Coraz więcej zdarzeń

Policyjna statystyka w zakresie wykroczeń nijak ma się do rzeczywistości, bo mundurowi są skupieni na „poważniejszych” zadaniach drogowych, choć ostatnio zaczęli baczniej przyglądać się jednośladom. Spójrzmy zatem na dane dotyczące wypadków...

W ubiegłym roku w województwie kujawsko-pomorskim zginęło 13 rowerzystów (o 44,4 proc. więcej niż w 2023 r.), a 101 odniosło rany (o 3,8 proc. mniej). Statystyki nie dzielą cyklistów na zwykłych i poruszających się na elektrycznych jednośladów. Użytkownicy hulajnóg elektrycznych uczestniczyli w 16 wypadków (77,8 proc. więcej), nikt nie zginął. Odnotowano 1 wypadek użytkownika UTO (w 2023 r. były 2).

W ostatnich miesiącach w naszym regionie doszło do kilku groźnych wypadków z udziałem młodych ludzi jadących na elektrycznych hulajnogach, w tym śmiertelnego 17-letniej dziewczyny. Doniesienia z innych części kraju także są niepokojące.

Władza zaczyna dostrzegać problem

Jak już wspomnieliśmy ten narastający problem zaczyna dostrzegać policja, która organizuje akcje kontrolne, ale – co przede wszystkim napawa optymizmem, bo może zainicjować działania legislacyjne – władze państwowe.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pod koniec maja pochyliła się nad tym Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KR BRD), czyli międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd).

- Trzeba zwrócić szczególną uwagę na dynamiczny wzrost liczby osób poruszających się hulajnogami i rowerami elektrycznymi, urządzeniami transportu osobistego oraz motorowerami. Dlatego należy rozważyć wprowadzenie różnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego - powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

W dyskusji na ten temat wzięli udział członkowie KRBRD: przedstawiciele Komendy Głównej Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Sprawiedliwości, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Instytutu Transportu Samochodowego, Polskiego Związku Motorowego oraz samorządów.

Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na potrzebę wzmocnienia nadzoru policyjnego nad przestrzeganiem przepisów przez użytkowników pojazdów, które z uwagi na przekroczone parametry, takie jak moc elektrycznego silnika czy dopuszczalna prędkość, powinny być klasyfikowane jako motorowery lub motocykle elektryczne.

Niektórzy nie mają pojęcia, że łamią prawo

W tej materii jest dużo do zrobienia, bowiem bardzo wiele osób kupuje „rowery”, które nimi nie są, bowiem ze względu na dużą moc silnika kwalifikują się do kategorii motorowerów, a nawet motocykli.

Przykład z 27 maja z Cichoradza w powiecie toruńskim, gdzie 14-latek jadący elektrycznym jednośladem przypominającym tylko rower spowodował kolizję z ciężarówką.

Policjanci stwierdzili, że według przepisów był to motorower. Pojazd nie był zarejestrowany ani ubezpieczony (a powinien), chłopak nie posiadał stosowanych uprawień do kierowania ani wymaganego w tym przypadku kasku.

Jak informuje asp. Dominika Bocian z Komendy Miejskiej Policji w Toruniu - młody kierowca i jego rodzice, którzy przybyli na miejsce, byli przekonani, że to zwykły rower elektryczny.

Prawda była inna, a zatem – zgodnie z procedurą - funkcjonariusze sporządzili dokumentację do sądu rodzinnego o ukaranie. O braku ubezpieczenia poinformowany został także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Takich przypadków policja odnotowuje w regionie coraz więcej i dlatego przypomina i przestrzega: - Nie każdy jednoślad z silnikiem elektrycznym to rower!

Komentarze 1

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gadanie
Oczywiście problem z huiajnogami jest, ale coraz mniejszy. Miasto przecież też skutecznie wydzieliło strefy do parkowania i już nie ma tak rozwalonych hulajnóg byle gdzie. Nadal najwięcej prawa łamią jednak kierowcy samochodów!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wystarczy pół szklanki tego, a zamiokulkas odżyje i wypuści mnóstwo nowych liści

Wystarczy pół szklanki tego, a zamiokulkas odżyje i wypuści mnóstwo nowych liści

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska