Wśród założeń znajduje się takie, które mówi, że dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej nazywa oraz wyróżnia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie. Maluch wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność). Rozpoczynając naukę w szkole dziecko potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
To nie koniec wiedzy, która może stanowić podstawy naszej ekologicznej świadomości. Kolejny punkt w podstawie programowej to pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Kilkulatek, który kończy wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole powinien rozpoznawać i nazywać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Przedszkolak nabywa już na tyle rozsądku, że np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę. Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich
możliwości.