Co to jest przystanek wiedeński?
To rodzaj przystanku tramwajowego, który po raz pierwszy powstał (jak nazwa wskazuje) w Wiedniu. Konstrukcja takiego przystanku polega na podniesieniu nawierzchni jezdni, w rejonie przystanku tramwajowego, do poziomu chodnika. Takie rozwiązanie umożliwia znacznie łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju pieszym, a także poprawia ich bezpieczeństwo.
- Przystanki wiedeńskie mają na celu poprawę komfortu związanego z wsiadaniem do tramwaju, zwłaszcza osobom starszym. Buduje się je w miejscach, w których występuje duża różnica wysokości pomiędzy stopniem tramwaju, a jezdnią, z której wsiadają piesi. W Poznaniu, na przystanku tramwajowym „Rynek Jeżycki” ten problem był najmocniej widoczny – zwłaszcza w przypadku starszych modeli tramwajów. Należało wysoko podnieść nogę, aby móc wsiąść do tego środka transportu, co stanowiło trudność dla osób starszych, a także rodziców z dzieckiem w wózku, czy osób niepełnosprawnych – komentuje Julia Langa, Yanosik
Gdzie w Polsce można spotkać przystanki wiedeńskie?
W naszym kraju infrastruktura przystanków wiedeńskich jest wciąż rozwijana. Tego rodzaju inwestycje możecie spotkać m.in.:
- w Poznaniu na ul. Gwarnej i Strzeleckiej, oraz na Górnej Wildzie, Jeżycach i Górczynie,
- w Łodzi na ul. Piotrkowskiej,
- we Wrocławiu na ulicach: Glinianej, Piłsudskiego, Przyjaźni, Hubskiej, Krupniczej, Trzebnickiej i Marii Skłodowskiej-Curie,
- w Krakowie na ulicach: Krakowskiej, Dunajewskiego, Basztowej, Podchorążych, Lubicz czy Królewskiej,
- w Warszawie przy tunelu W-Z czy na ul. Kawęczyńskiej,
- w Toruniu na placu św. Katarzyny,
- w Olsztynie na ul. Kościuszki,
- w Gdańsku na ul. Siennickiej i ul. Teofila Lenartowicza,
- w Bytomiu na ul. Katowickiej.
Jak prawidłowo korzystać z przystanków wiedeńskich?
- Kierowcy muszą zachowywać szczególną ostrożność w okolicy przystanków tramwajowych, a co za tym idzie powinni zwolnić i obserwować, czy pieszy nie wychodzi zza tramwaju na jezdnię. W przypadku przystanków wiedeńskich wyniesiona platforma jezdni dodatkowo wymusza zwolnienie. Ponadto, kierowcy powinni poczekać za tramwajem aż ten wypuści i wpuści wszystkich pasażerów, i odjedzie – mówi Julia Langa, Yanosik
Fragment ulicy, na którym znajduje się przystanek wiedeński nadal pozostaje jezdnią, a więc gdy nie ma na nim aktualnie tramwaju, jeżdżą nią samochody. Pieszy może wejść na platformę przystanku wiedeńskiego dopiero w momencie, w którym podjedzie tramwaj. Wówczas kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie i muszą odczekać aż pojazd odjedzie.
Z kolei, gdy na przystanku nie znajduje się tramwaj, to piesi mają zakaz przebywania na jego powierzchni. To wciąż jezdnia, na której jest ruch samochodowy.
