Coraz więcej polskich przedsiębiorców dostrzega więc w posiadaniu własnej strony WWW szansę na skuteczny marketing i promocję towarów i usług. Wymagania rynku wymuszają na firmach, aby tworzone strony były coraz bardziej zaawansowane technologicznie i umożliwiały m.in. składanie zamówień i śledzenie stanu ich realizacji.
Wskaźniki powoli rosną, ale…
Główny Urząd Statystyczny zbadał jak polskie przedsiębiorstwa wykorzystują dobrodziejstwa Internetu. Raport dotyczy okresu 2014 – 2018. Wynika z niego, że obecnie 2/3 firm w kraju ma własną stronę WWW. Liderami w tym podsumowaniu są duże przedsiębiorstwa, aż 90 proc. z nich prowadzi działania on-line. Na drugim biegunie plasują się małe podmioty gospodarcze. W tym wypadku na obecność w sieci stawia tylko 62,5 proc. przedsiębiorców.
Przeczytaj także:
W porównaniu z 2014 rokiem największy przyrost firmowych stron internetowych odnotowano w branży dostaw wody, gospodarowania ściekami i rekultywacji. W cztery lata wynik wzrósł z 74,5 proc. do 84,4 proc. Na drugim miejscu znajduje się naprawa i konserwacja komputerów oraz sprzętu komunikacyjnego z przyrostem o 7,1 proc., a na trzecim obsługa rynku nieruchomości z wynikiem 6,3 proc.
- Strona internetowa to wizytówka firmy. Warto żeby na pierwszy rzut oka nazwa rzucała się w oczy, a tuż obok można umieścić krótki opis czym przedsiębiorstwo się zajmuje. Kolejny krok to menu podstron z aktualnościami, ofertą produktową, cennikiem, kontaktem i najczęściej zadawanymi pytaniami. Galeria ze zdjęciami to także element, który podnosi atrakcyjność – podpowiada Bartłomiej Gadzimski, właściciel firmy Zenbox.
…Polska nadal w ogonie Europy
Unijna średnia przedsiębiorstw posiadających stronę internetową kształtowała się w 2017 roku na poziomie 77 proc. Polska średnia była o 10 proc. niższa. Liderem we wspólnocie jest Skandynawia. Na pierwszym miejscu plasuje się Finlandia ze wskaźnikiem 96 proc., na drugim Dania z wynikiem 95 proc., a na trzecim Szwecja z wynikiem 91 proc. Zdecydowanie najgorzej pod tym względem jest w Rumunii. Tam tylko 45 proc. firm używa stron WWW. Nieco lepiej jest w Bułgarii ze wskaźnikiem 51 proc. Za Polską w tym zestawieniu są jeszcze tylko Łotwa, Portugalia i Grecja.
- Polacy nie lubią stać w kolejkach. Rośnie popularność zakupów internetowych
- Nigdy wcześniej Polacy nie płacili tak dużo za mieszkania
- 44 proc. planowanego przez Polaków budżetu na prezenty zostanie wydane online
Po co mi strona internetowa? To pytanie, które często zadają osoby zakładające działalność gospodarczą. Wiele z nich uważa, że wystarczą media społecznościowe i umieszczenie tam kontaktu oraz oferty produktowej. To błąd. Strona internetowa jest niezbędna w rozkręcaniu firmy i jej promocji, a do tego nie musi być wcale droga.
Głównym zadaniem firmowej witryny jest prezentacja wyrobów, katalogów oraz cenników produktów i usług. W 2018 r. z wymienionej funkcji stron korzystało 61,2 proc. polskich firm. Najchętniej stawiają na to przedsiębiorstwa finansowe i ubezpieczeniowe (88,5 proc.). Podium uzupełniają firmy zajmujące się komunikacją (82,5 proc.) oraz wytwarzaniem i dostarczaniem energii elektrycznej (80,6 proc.). Kolejną ważną funkcjonalnością strony WWW jest umieszczanie informacji o wolnych stanowiskach pracy i możliwość przesyłania on-line dokumentów aplikacyjnych. Z tej formy interakcji z internautami najchętniej korzystają podmioty z branży informacyjnej i komunikacyjnej. Wynik 59,2 proc. aż o 19,7 proc. wyprzedza drugą w zestawieniu branżę finansowo-ubezpieczeniową.
Obejrzyj wideo:
60 Sekund Biznesu: Wina z Polski coraz częściej doceniane w Europie
