Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zmienia się od 4 maja w galeriach, bibliotekach, hotelach, sklepach budowlanych i u fizjoterapeutów

(TIK)
Zdjęcie ilustracyjne. Od 4 maja otwarte mają być galerie handlowe, sklepy meblarskie i budowlane
Zdjęcie ilustracyjne. Od 4 maja otwarte mają być galerie handlowe, sklepy meblarskie i budowlane Marzena Bugała
Od poniedziałku otwarte zostaną centra handlowe, niektóre instytucje kultury, w tym biblioteki. Będzie też można korzystać z zabiegów rehabilitacyjnych. Co z hotelami i sklepami budowlanymi? Poznajcie szczegóły.

Zmiany od 4 maja dotyczą m.in. funkcjonowania obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2000 m kw. (galerii handlowych, parków handlowych i obiektów handlowych nieprowadzących przeważającej działalności spożywczej).

Nowe zasady funkcjonowania galerii i centrów handlowych

Na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych działalność gospodarczą mogą prowadzić wszystkie sklepy z wyłączeniem:

  • Stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin),
  • Stref gier,
  • Kin,
  • Wysp handlowych, w tym także gastronomicznych.

Ministerstwo Rozwoju sugeruje organizację stanowisk pracy w sklepach z zachowaniem 2-metrowej odległości między pracownikami i klientami galerii. Rekomenduje też organizację pracy pracowników z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego. Należy ograniczyć do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Spotkania powinny być prowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości między osobami (minimum 2 m). W miarę możliwości lepiej wybierać kontakt telefoniczny i/lub mailowy.

Klienci powinni też mieć możliwość zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie znajdującym się na terenie obiektu handlowego lub w punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu. Ewentualnie ustawienie automatów do zakupu maseczek.

Właściciele sklepów znajdujących się na terenie galerii lub centrów handlowych są zobligowani do zainstalowania możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach (również do placówek wewnątrz), a także w toaletach i przy kasach.

Natomiast klienci mają obowiązek noszenia w sklepach rękawiczek jednorazowych (lub rękawiczek foliowych) zapewnionych przez operatora danego sklepu.

Strefa gastronomiczna

Na ternie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych należy stworzyć wydzielone strefy gastronomicznej z widoczną, fizyczną barierą oddzielającą. W każdej strefie na jedną osobę powinno przypadać min. 15 m kw.

Osoby stojące w kolejce powinny stać w 2-metrowych odstępach. W utrzymaniu odpowiedniego dystansu powinny im pomóc umieszczone w widocznych miejscach wskazówki (naklejki na podłodze lub stojące znaki).

Od 4 maja, czyli od momentu otwarcia galerii i centrów handlowych w ramach odmrażania gospodarki, w strefie gastronomicznej będzie można kupować żywność wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, czyli na terenie galerii, ani na ulicy.

Infrastruktura współtowarzysząca

Klienci są zobligowani do parkowania na co drugim miejscu, a w przypadku braku takiej możliwości o zachowanie dystansu przy wsiadaniu/wysiadaniu z pojazdów.

Z codziennego użytku pozostają wyłączone wszelkiego rodzaju fontanny, place zabaw i kąciki zabaw. Nie wolno również korzystać z szatni, przechowalni ubrań i przedmiotów.

Wznowienie działalności hoteli i miejsc noclegowych

Od 4 maja br. otwarte zostaną hotele oraz obiekty oferujące miejsca noclegowe.

Usługi hotelarskie i noclegowe będą mogły być świadczone pod warunkiem zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Ograniczona będzie liczba gości, którzy jednocześnie mogą znajdować się w obiekcie. Ich właściciele powinni umieszczać w widocznym miejscu (przed wejściem i w recepcji) informację o maksymalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w danej części budynku. Każdy obiekt będzie musiał stosować iloraz: liczba pokoi razy dwie osoby.

Zalecamy także ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji. Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu, obiekcie czy pensjonacie będzie dotyczył osób tam nie zakwaterowanych.

Konieczne jest również umieszczenie na terenie hotelu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind oraz przy wyjściu z toalet.

Rekomendujemy zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji. Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji. Zalecamy również dezynfekcję sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.

Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Jednocześnie sprzątanie pokoi będzie się odbywało jedynie na życzenie klienta.

Ze względów bezpieczeństwa nie będzie możliwości spożywania posiłków w częściach restauracyjnych, natomiast będą mogły one być wydawane bezpośrednio do pokoi. Wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz inne przestrzenie w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, będą wyłączone z użytkowania do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania.

Otwierane są też sklepy meblarskie i budowlane

Nowe zasady ich funkcjonowania:

  • Zapewnienie informacji nt. konieczności utrzymania ograniczonej liczby osób w sklepie. Na jedną osobę przypada minimum 15 m kw.
  • Rezygnacja z organizowania animacji, w tym roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji na terenie sklepów, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.
  • Po każdym kliencie należy zdezynfekować PIN-pady. Właściciele sklepów powinni zadbać o bieżącą dezynfekcję toalet, wind, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.

Ministerstwo Rozwoju sugeruje "ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Spotkania powinny odbywać się przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 metry). W miarę możliwości wybierajmy jednak kontakt telefoniczny i/lub mailowy. W okresie pandemii koronawirusa należy też zrezygnować ze szkoleń i wyjazdów. Pracownicy sklepu powinni też dbać o zachowywanie bezpiecznej odległości w kontaktach z klientami (min. 1,5 metra). Nie dotyczy to jednak stanowisk kasjerskich oraz punktów obsługi klienta, które dodatkowo muszą być wyposażone w zabezpieczenia w formie przezroczystych przegród oddzielających klienta od pracownika."

Należy też nadzorować liczbę klientów oraz sprawdzać, czy klient wchodząc do sklepu zdezynfekował ręce oraz czy posiada zakryte usta i nos. Na terenie sklepów obowiązuje również zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów; z wyjątkiem przestrzeni socjalnej zarezerwowanej dla pracowników.

Biblioteki - nowe zasady funkcjonowania

Nowe wytyczne, w ramach odmrażania sektorów polskiej gospodarki, dotyczą również pracy bibliotek.

Ministerstwo Rozwoju zachęca do korzystania z dostępnych zasobów on-line. "Preferujemy udostępnianie zbiorów w trybie wypożyczeń na zewnątrz. Równocześnie prosimy o zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy i między współpracownikami (1,5-2 metry). Rekomendujemy ustawienie przesłony ochronnej (np. z pleksi) w punkcie kontaktu użytkownika z bibliotekarzem (np. na ladzie bibliotecznej) oraz innych stanowiskach obsługi czytelników. Zalecamy też wydzielenie „drogi brudnej”, czyli miejsca zwrotu książek, oraz „drogi czystej” dla książek wypożyczanych z biblioteki. Rekomendujemy również ograniczenie użytkowania księgozbioru w wolnym dostępie oraz katalogów kartkowych oraz wykorzystania multimediów i innych urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y, ekrany dotykowe)."

Zostają przywrócone zabiegi rehabilitacyjne

Od 4 maja br. będzie można znowu korzystać z zabiegów rehabilitacyjnych. Chodzi o gabinety fizjoterapeutyczne w systemie rehabilitacji ambulatoryjnej. Nadal jednak będą zamknięte salony masażu.

Osoby chore i cierpiące na dolegliwości bólowe będą mogły korzystać z rehabilitacji leczniczej. Zabiegi rehabilitacyjne będą mogły się odbywać przy zachowaniu wszelkich zasad higieny i dystansu między fizjoterapeutą i pacjentem.

- Przed wykonaniem usługi rekomendujemy wywiad telefoniczny, którego celem jest ustalenie występowania u danej osoby objawów choroby lub ryzyka narażenia na chorobę. Ma być on przeprowadzony na podstawie ankiety wstępnej kwalifikacji, rekomendowanej przez Krajową Izbę Fizjoterapeutów - podaje Ministerstwo Rozwoju. - Odradzamy uczestniczenie w zabiegach osób towarzyszących, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne). Decyzję każdorazowo będzie podejmował fizjoterapeuta, a osoba towarzysząca musi być zabezpieczona analogicznie jak pacjent. Co ważne, w przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby tj. uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, pacjent nie powinien zostać wpuszczony na teren gabinetu.

Pacjentów będzie obowiązywać noszenie maseczek i zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie zabiegów. Obowiązkowe noszenie maseczek medycznych bądź przyłbic oraz rękawiczek jednorazowych będzie obowiązywało też fizjoterapeutów.

Po każdym zabiegu wymagana będzie dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów, z którymi pacjent miał kontakt podczas zabiegu – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualnie elementy urządzeń zabiegowych).

Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć pacjentów powinien być tak ułożony, aby nie doprowadzić do gromadzenia się pacjentów w poczekalni (rekomendujemy utrzymanie co najmniej 2 m odległości między pacjentami). W salonie, na jedną osobę powinno przypadać przynajmniej 15 metrów kwadratowych (nie wliczając osoby świadczącej usługę). Odległości mogą być mniejsze, jeśli salon wykorzysta odgrodzenia (np. przepierzenia lub ścianki).

Gospodarka jest odmrażana, ale zagrożenie nie znika! Najważniejsze stałe zasady bezpieczeństwa

Ja przypomina Ministerstwo Rozwoju, stopniowy powrót do normalności nie zwalnia nas ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Muszą one stać się podstawą naszego codziennego funkcjonowania. O czym należy pamiętać szczególnie?

  • Zachowuj 2-metrową odległość od innych w przestrzeni publicznej.
  • Obowiązkowo zasłaniaj nos i usta w miejscach publicznych.
  • Ściśle przestrzegaj zasad sanitarnych w miejscach gromadzenia ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu).
  • Kwarantanna i izolacja dla osób zarażonych lub potencjalnie zarażonych.
  • Załączniki – instrukcje:
    - mycia rąk ü https://gis.gov.pl/zdrowie/zasady-prawidlowego-mycia-rak/
    - dezynfekcji rąk ü https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/
    - prawidłowego zdejmowania maseczki ü https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
    - prawidłowego zdejmowania rękawiczek ü https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska