Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zniechęca Polaków do odpowiedzi na oferty pracy? Jak przyciągnąć właściwych kandydatów i przyspieszyć rekrutację?

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Kandydaci selekcjonują ogłoszenia o pracę, których przybywa. Jak zachęcić do udziału w rekrutacji?
Kandydaci selekcjonują ogłoszenia o pracę, których przybywa. Jak zachęcić do udziału w rekrutacji? GettyImages.com
„Nieodpowiednio sformułowane ogłoszenie o pracę może zniechęcić do aplikowania nawet połowę kandydatów” – podkreślają eksperci Pracuj.pl. Co cenią kandydaci na rynku pracy? Karty na stół i konkretne informacje! „Drogę do starania się o stanowisko potrafią zakłócić różne elementy. Zaliczają się do nich brak widełek wynagrodzenia, żmudne formularze czy mała responsywność pracodawcy”. Chcesz skrócić czas rekrutacji i znaleźć właściwych ludzi do firmy? Przemyśl własną komunikację i to, co im oferujesz. Prezentujemy wyniki badań Pracuj.pl, które pokazują co zniechęca kandydatów do wysyłania CV.

Spis treści

Ogłoszeń o pracę jest sporo. Kandydaci mają w czym wybierać

Jak wynika z analizy Pracuj.pl, już 2021 rok był rekordowy pod względem liczby ofert pracy zamieszczonych na Pracuj.pl, a mimo to kolejne miesiące 2022 roku przynoszą wzrosty. W maju br. zamieszczono aż 98 545 ogłoszeń, o 18 proc. więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Nieco bardziej zniuansowane jest podejście do sytuacji wśród pracowników. Blisko 4 na 10 Polaków badanych przez Pracuj.pl potwierdza, że obecnie mają większy wybór ofert i łatwiej jest im wybrać pracę, o którą chcą się starać, niż to było 2-3 lata temu.

To powoduje, że kandydaci mogą z większą uważnością selekcjonować oferty według swoich oczekiwań. Jednym z wyznaczników jest wynagrodzenie. Brak informacji o zarobkach bardzo często dyskwalifikuje ofertę w oczach potencjalnego pracownika.

Lepszych warunków poszukują również pracownicy posiadający zatrudnienie chętnie poszukują lepszych warunków, co dodatkowo napędzają inflacja oraz presja płacowa.

Komunikacja z kandydatem zaczyna się już od ogłoszenia o pracę

Jak komentuje Anna Hołdyńska, ekspertka ds. Projektowania Treści w Grupie Pracuj, widać, że Polacy coraz częściej w bardziej przemyślany sposób podchodzą do decyzji o wysłaniu CV.

– Są bardziej świadomi jakości i treści ogłoszeń o pracę. Od pracodawcy wymagają bardzo konkretnych informacji zamieszczonych w ofercie: danych opisujących specyfikę stanowiska, przyszłych obowiązków, widełek wynagrodzeń, jak i zrozumiałego procesu rekrutacji – wyjaśnia ekspertka.

– Dlatego tak ważne jest, by prowadzić transparentną komunikację z kandydatami już od momentu publikacji ogłoszenia o pracę. Kiedy osoba szukająca pracy wybiera między kilkoma podobnymi ofertami, decydować zaczynają detale. – podkreśla Anna Hołdyńska, Grupa Pracuj.

Co zniechęca kandydatów do wysyłania CV?

Aż 47 proc. badanych potwierdza, że jeżeli proces rekrutacji wiąże się z dużą ilością formularzy rekrutacyjnych i rubryk, które musi wypełnić kandydat oprócz wysłania pracodawcy CV, potrafią się zniechęcić do danej oferty.

Oprócz długich formularzy do wypełnienia źle widziane jest również:

  • długi czas rekrutacji (powyżej dwóch tygodni),
  • brak informacji o etapie rekrutacji,
  • brak informacji o tym, kiedy można spodziewać się wyników,
  • brak informacji o odrzuceniu oferty,
  • brak podanych widełek płacowych,
  • brak informacji o planowanej dacie rozpoczęcia pracy.

– W procesie rekrutacji kandydaci coraz częściej oczekują, że pracodawca będzie postępował wobec nich jak marki konsumenckie wobec klientów. Liczy się szybkość reakcji, personalizacja, poświęcona uwaga. Dlatego tak ważny jest kontakt ze wszystkimi kandydatami, także tymi, którzy nie przejdą z powodzeniem rekrutacji – zauważa Konstancja Zyzik.

– Drugą kwestią jest szybkość procesów rekrutacyjnych. Kandydaci nie chcą zbyt długo czekać na odpowiedź, już dwa tygodnie wydają się dla nich zbyt długim czasem. Jeśli stan oczekiwania się przedłuża, chcą wiedzieć, z czego to opóźnienie wynika. Responsywność ze strony rekrutera świadczy o zaangażowaniu firmy i zainteresowaniu pracownikiem – dodaje ekspertka.

Dlaczego warto podawać wynagrodzenia w ofercie pracy?

Pracodawca, który jest transparentny ze swoimi benefitami zyskuje:

  • większe zainteresowanie kandydatów (poszukujący pracy chętniej złoży CV w firmie, która pokazuje, jak wycenia pracowników, niż w tej, która tego unika),
  • szansę na skuteczną i szybką rekrutację (na ogłoszenie odpowiedzą ci kandydaci, dla których proponowana stawka cenowa będzie akceptowalna),
  • renomę uczciwego pracodawcy (otwartość pracodawcy w kwestii jawności swojej oferty wzbudza zaufanie do niego, jako rzetelnego przedsiębiorcy).

Podsumowując, badania Pracuj.pl wykazały, że:

  • 78 proc. Polaków lepiej postrzega oferty pracy informujące o wynagrodzeniu.
  • 47 proc. uważa, że czasochłonny proces aplikowania zniechęca do wysłania CV.
  • Swoje CV do konkretnej oferty dopasowuje aż 57 proc. kandydatów.
  • Prawie 40 proc. badanych chce znać wynagrodzenie przed rozmową o pracę.
  • 47 proc. oczekuje informacji o wyniku rekrutacji po maksymalnie dwóch tygodniach.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Co zniechęca Polaków do odpowiedzi na oferty pracy? Jak przyciągnąć właściwych kandydatów i przyspieszyć rekrutację? - Strefa Biznesu

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska