Sukces Conchity Wurst na Eurowizji
Conchita Wurst wzięła udział w 59. Konkursie Piosenki Eurowizji, który zorganizowano w Kopenhadze. W postać tę wcielił się Thomas Neuwirth, urodzony w 1988 roku w Austrii piosenkarz wykonujący muzykę pop, jazzową, soulową, R&B i elektroniczną.
Thomas Neuwirth zaznacza w wywiadach, że kiedy występuje jako Conchita Wurst, posługuje się żeńską formą czasowników, natomiast prywatnie używa męskiej formy. Nie jest transkobietą.
Thomas Neuwirth (sceniczna Conchita Wurst) studiował modę w austiackiej Graz School of Fashion. Faktycznie jednak międzynarodową karierę zrobił jako piosenkarz i instrumentalista, który projekty muzyczne ubogaca grą na klarnecie i saksofonie.
Thomas Neuwirth stworzył postać Conchity Wurst w 2011 podczas górskiej wycieczki do Kolumbii. Wykreował alter ego, by zwrócić uwagę na problem dyskryminacji oraz braku tolerancji i akceptacji, których sam doznał. Imię Conchita zaczerpnął od imienia swojej kubańskiej koleżanki, a nazwisko z niemieckiego powiedzenia Das ist mir doch alles Wurs.
Conchita Wurst wygrała 59. konkurs Eurowizji śpiewając utwór "Rise Like a Pxoenix".
Tak teraz wygląda Conchita Wurst, w którą wciela się Thomas Neuwirth. Zobacz w naszej galerii.
Conchita Wurst ma swoją figurę woskową w muzeum
Wydała książkę autobiograficzną pt. "Ich, Conchita".
Wśród wielu wydarzeń, które miały miejsce po zwycięstwie w Kopenhadzie w 2014 roku, warto odnotować, że Conchita Wurst wystąpiła z piosenką "Rise Like a Phoenix" jako gość muzyczny podczas koncertu jubileuszowego Eurovision Song Contest’ s Greatest Hits przygotowanego przez brytyjską telewizję BBC z okazji 60-lecia istnienia Konkursu Piosenki Eurowizji.
Odebrała też trzy statuetki "Amadeusza" podczas ceremonii wręczania Austriackich Nagród Muzycznych za wygraną w kategoriach:
- Artysta roku,
- Teledysk roku (za klip do "Heroes")
- Piosenka roku (za "Rise Like a Phoenix").
Conchita Wurst ma swoją figurę woskową w wiedeńskim Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud.
Posiada konto w mediach społecznościowych, gdzie obserwuje ją ponad 400 tys. fanów.
Eurowizja - historia konkursów piosenki od 1956 roku
Eurowizja to telewizyjne widowisko muzyczne organizowane od 1956, składające się z prezentacji "na żywo" utworów wykonywanych przez przedstawicieli publicznych stacji telewizyjnych zrzeszonych w Europejskiej Unii Nadawców oraz następującego po nim głosowania, które jest zwieńczone wręczeniem pamiątkowej statuetki wykonawcy zwycięskiej piosenki i występem laureata.
Konkurs Piosenki Eurowizji jest najpopularniejszym z najdłużej trwających programów telewizyjnych na świecie, a także jednym z najchętniej oglądanych niesportowych wydarzeń międzynarodowych na świecie. Wydarzenie rokrocznie ogląda ok. 100-600 mln widzów.
