Pozbawieni skrupułów i więzi z firmą sprzedają konkurencji tajne informacje, wynoszą firmowe rzeczy czy używają ich do celów prywatnych. Niestety liczne badania z ostatnich lat dobitnie udowodniają, że także małe firmy zmagają się z problemem nieuczciwych pracowników.
Jak pokazuje raport Euler Hermes, prawie 90% firm w Polsce przynajmniej raz w ciągu ostatnich dwóch lat prowadzenia działalności spotkało się z nadużyciami pracowników. 45% z nich to były kradzieże, 21% przywłaszczenia, a 18% oszustwa. Skala problemu jest olbrzymia, często jednak nie poruszana publicznie. Pracodawcy chcą chronić reputację firmy, której pracownicy powinni być wizytówkami.
Dlaczego lojalny pracownik jest taki cenny, zwłaszcza w czasach kryzysu? Otóż nie tylko nie okrada firmy z jej rzeczy czy tajnych danych, ale przede wszystkim jest bardziej elastyczny w przypadku problemów firmy. Zostanie po godzinach by dopilnować ważny projekt, przesunie zaplanowany urlop w kryzysowej sytuacji czy nie dopuści do działań innych pracowników na szkodę firmy. Po kosztownym szkoleniu na jej koszt nie przejdzie do konkurencji, bo będzie się czuł z nią związany.