Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej pracowników oszukuje! I to już nie tylko w ogromnych korporacjach!

źródło: Katarzyna Szczurek, redaktor portalu IPO.pl, Fot. SXC
Badania pokazują, że także małe firmy zmagają się z problemem nieuczciwych pracowników.
Badania pokazują, że także małe firmy zmagają się z problemem nieuczciwych pracowników.
Co sprawia, że pracownicy oszukują? Jak temu zapobiec? Czy w ogóle jest to możliwie?

 

Nielojalni pracownicy to domena zwłaszcza wielkich korporacji. Pozbawieni skrupułów i więzi z firmą sprzedają konkurencji tajne informacje, wynoszą firmowe rzeczy czy używają ich do celów prywatnych. Taki jest powszechny pogląd.

Niestety, liczne badania z ostatnich lat udowadniają, że także małe firmy zmagają się z problemem nieuczciwych pracowników. Jak pokazuje raport Euler Hermes, prawie 90 proc. firm w Polsce przynajmniej raz w ciągu ostatnich dwóch lat prowadzenia działalności spotkało się z nadużyciami pracowników. 45 proc. z nich to były kradzieże, 21 proc. przywłaszczenia, a 18 proc. oszustwa.

Skala problemu jest więc olbrzymia!

Czytaj też: PZU. Firma, w której dobry pracownik to... przede wszystkim milczący pracownik

Dlaczego lojalny pracownik jest taki cenny, zwłaszcza w czasach kryzysu? Otóż nie tylko nie okrada firmy z jej rzeczy czy tajnych danych, ale przede wszystkim jest bardziej elastyczny w przypadku problemów firmy. Zostanie po godzinach by dopilnować ważnego projektu, przesunie zaplanowany urlop w kryzysowej sytuacji. A nawet – zapobiegnie oszustwom innych pracowników. Po kosztownym szkoleniu zafundowanym przez firmę nie przejdzie do konkurencji, bo będzie się czuł z nią związany.

Lojalność kontrolowana

Lojalny pracownik to same zalety dla zatrudniającego. Wiedzą o tym doskonale pracodawcy, którzy różnymi sposobami próbują wpływać na uczciwość swoich podwładnych. A metody te bywają różne. Jedną nich jest ciągła kontrola. Kierownicy instalują monitoring, sprawdzają komputery podwładnych, blokują dostęp do wybranych stron internetowych, a nawet montują nadajniki w samochodach czy komórkach podwładnych. Metody te z pewnością chronią firmę przed stratami, ale czy zwiększają lojalność załogi? Zdecydowanie nie. Raczej wzbudzają ich nieufność i poczucie zagrożenia.

Co więc zrobić, aby zwiększyć lojalność i przywiązanie pracowników? Z pewnością dobrze ich wynagradzać. Pensja wciąż jest w Polsce głównym wyznacznikiem zadowolenia z pracy. A zadowolenie to nieodłączny element budowania lojalności. Niestety, nadal często wynagrodzenie nie jest adekwatne do wykonywanych obowiązków. Dodatkowo jest wypłacane nieregularnie, a system przyznawania nagród i premii bywa niejednoznaczny i krzywdzący dla zatrudnionego. Większe wynagrodzenia to większe koszty działalności firmy, ale nie ma nic za darmo. Business is business i pracownicy doskonale zdają sobie z tego sprawę.

Lojalny pracownik to także zmotywowany pracownik. Dlatego warto dbać nie tylko o wspomniane już adekwatne i regularne wynagrodzenie, ale także o możliwości rozwoju. Szanse na awans, kursy doszkalające, a przede wszystkim odpowiednie do umiejętności i aspiracji stanowisko pracy to determinanty zadowolonego pracownika. Taki zatrudniony nie tylko będzie lepiej wykonywał swoje obowiązki, ale będzie mu zależało na sukcesie samej firmy, który będzie przecież także jego udziałem. Będzie też mniej skłonny zmienić pracę w przypadku dostania nowej oferty, co jest ważne z punktu widzenia wysokich kosztów nie tylko rekrutacji, ale wyszkolenia nowej osoby.

Jaki powinien być kierownik?

Poza tym, sprawiedliwy i uczciwy kierownik, traktujący wszystkich jednakowo, dbający o swoich podwładnych to podstawa. Piętnowane muszą być wszelkie przypadki prób oszustwa. Dla takich pracowników nie powinno być miejsca w firmie. Zadbać o to można już podczas rozmowy kwalifikacyjnej, rekrutując osoby także pod względem wyznawanych zasad moralnych.

Czytaj też: Znany cukiernik Andrzej Blikle: Pracownik musi pracować z przyjemnością, nie tylko dla pieniędzy! (wideo)

Jednak jest to o tyle trudne, że podczas przyjmowania do pracy każdy chce się zaprezentować jak najlepiej. Niemniej warto spróbować odróżnić realne zalety od przyswojonych technik autoprezentacji. Kultura organizacyjna to także sztuka odpowiedniego zwalniania ludzi. Redukcja zatrudnienia często jest konieczna i ważne aby odpowiednio ją przeprowadzić. Spokojna rozmowa i jasne powody zwolnienia nie tylko zmniejszą stres u osób zwalnianych, ale uspokoją pozostałych pracowników, którzy nie będą drżeli na myśl o kolejnej redukcji etatów, czy szukali na boku innej pracy.

 

Wypowiedzcie się na Forum: Co Państwo o tym myślą? Dlaczego pracownicy oszukują?

  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska