
- Osoby podające się za pracowników urzędów skarbowych lub Ministerstwa Finansów telefonują przykładowo w sprawach dodatków do PIT lub podejrzanych przelewów. Przypominamy, że resort finansów nie prowadzi telefonicznej weryfikacji prowadzonych spraw, ani nie zbiera w ten sposób informacji o podatnikach - zapewnia Kinga Błaszczyńska, rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy.

Jak dodaje, podobne próby wyłudzeń mogą pojawić się w wiadomościach wysyłanych przez oszustów. Próbują w ten sposób uzyskać dane do logowania i dane autoryzacyjne do bankowości, by następnie wykraść pieniądze z konta bankowego ofiary. Ostatnio pojawiły się również fałszywe emaile wymuszające płatność w viaTOLL. Nie dajmy się na to nabrać, bo usługa viaTOLL została zakończona z końcem września 2021 roku.

Oszuści podszywają się też pod pracowników ZUS. - Oszukują nie tylko seniorów, ale również przedsiębiorców. Nie tak dawno informowaliśmy o tak zwanym spoofingu telefonicznym polegającym na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób oszuści, podszywając się pod konsultanta infolinii ZUS, dzwonili w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS czy zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami - mówi Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Jak dodaje, konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach. Dlatego pod żadnym pozorem nikomu nie podawajmy swoich danych do logowania na PUE ZUS czy danych osobowych.
Zgodnie ze standardami ZUS, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika z klientem, konsultanci ZUS przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.