Serwis LiveCareer przeprowadził badanie, w którym 972 respondentów zapytano o ich oczekiwania względem przełożonego. Co wynika z ankiet? Za najważniejsze cechy dobrego kierownika Polacy uznali uczciwość, wspieranie członków zespołu, wiarygodność i pozytywne nastawienie. A wśród cech, których zdaniem respondentów najbardziej brakuje polskim menedżerom, badani najczęściej wskazywali poczucie humoru (25 proc. odpowiedzi).
- Kontakt z przełożonym to dla wielu osób jeden z głównych powodów stresu w pracy. Dobry menedżer powinien to zauważyć i umieć rozładować napięcie - np. wspólnym śmiechem. To tym ważniejsze, że Polacy uchodzą za bardzo zestresowany naród - mówi Żaneta Spadło, ekspertka kariery serwisu LiveCareer Polska i autorka badania.
Aż 65 proc. ankietowanych chciałoby, żeby ich przełożony skupiał się przede wszystkim na znalezieniu i pełnym wykorzystaniu ich mocnych stron. Ta potrzeba rośnie wraz ze stażem pracy i doświadczeniem pracowników. Szukanie i korygowanie słabości podwładnych jako główną metodę zarządzania popiera jedynie niecałe 35 proc. z nas.
Dodatkowo aż 57 proc. respondentów twierdzi, że feedback od przełożonego powinien być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Kolejne 36 proc. badanych oczekuje od szefa przede wszystkim pochwały, a nieco ponad 7 proc. - krytyki.
- Niewielu z nas lubi, gdy szef wytyka nam błędy i słabości, nawet jeśli ma dobre intencje. W pracy chcemy zarówno czuć się docenieni, jak i mieć możliwość rozwoju, a konstruktywny feedback od szefa najbardziej może nam w tym pomóc - komentuje Małgorzata Sury, ekspertka ds. kariery z LiveCareer.
„Badanie oczekiwań Polaków względem przełożonych” wykazało też, że tylko 53 proc. z nas ma szefa, który dba, byśmy zachowali równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, ponad 70 proc. z nas chce, by przełożony pomagał nam w rozwiązywaniu problemów zawodowych, aż 75 proc. z nas uważa, że szef powinien brać pod uwagę zdanie pracowników, nawet jeśli jest inne niż jego własne.
Badanie pokazało jednak, że - wbrew powszechnym stereotypom - pytani nie narzekają tak często. Niemal połowa respondentów twierdzi, że podoba im się rodzaj feedbacku, jaki otrzymują od menedżera, a 57 proc. z nas czuje, że szef bierze pod uwagę naszą opinię podczas podejmowania decyzji.
