Spis treści
Do kiedy można składać wnioski w sprawie suszy 2023?
Po tygodniach wyczekiwania aplikacja została uruchomiona 21 lipca. Komisje gminne oszacowały straty w zbożach. Jeszcze można zgłaszać uprawy zbierane jesienią
Ministerstwo rolnictwa przedłużyło termin składania wniosków przez rolników i komisje szacujące szkody związane z suszą z 15 do 30 października 2023 r., przekazała Wielkopolska Izba Rolnicza.
To właśnie samorząd z Wielkopolski (rada powiatowa w Pile) postulował przesuniecie terminu. Dzięki temu rolnicy, którzy mają problemy z przygotowaniem protokołów, będą mogli złożyć wniosek i ubiegać się o wsparcie.
Od 1 września w aplikacji "Zgłoś szkodę rolniczą" działa moduł dla komisji gminnych szacujących straty w uprawach rolnych. Za pośrednictwem modułu komisje gminne będą sporządzały raporty z szacowania szkód powstałych w wyniku suszy.
WIR: Resort rolnictwa szacuje się, że na pomoc suszową będą potrzebne środki z budżetu państwa w wysokości 1,497 mld zł w 2024 roku. Wtedy też prawdopodobnie nastąpi wypłata pomocy suszowej.
Aplikacja suszowa 2023. Co zmieniło się w jej działaniu?
Krok po kroku kolejność działań tłumaczy m.in. oddział Łódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Logowanie w aplikacji odbywa się przez profil zaufany. Następnie możemy otworzyć nowy wniosek i zapisać go oraz edytować, jednak podpisanie i wysłanie wniosku będzie możliwe od 20 września.
Są 3 zmiany w stosunku do kampanii 2022:
- Nie można anulować wysyłki wniosku.
- Usunięcie sekcji wniosku Informacje o szkodach na stawach rybnych oraz Informacje o szkodach na uprawach trwałych.
- Załączanie dokumentów poświadczających dodatkowe koszty poniesione na produkcji zwierzęcej.
Gdzie zgłosić suszę rolniczą? Aplikacja jest dostępna na stronie rządowej: Zgłoś szkodę rolniczą, tam też, na dole strony znajdziesz instrukcję krok po kroku. Problemy z działaniem aplikacji można zgłaszać na adres mail: [email protected].
Aby złożyć wniosek suszowy przez aplikację, należy mieć założony profil zaufany oraz przygotować:
- numer identyfikacyjny, nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,
- skan polisy ubezpieczenia ‒ co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych uprawianych w plonie głównym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych ‒ od ryzyka suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarczych, jeżeli producent rolny chce korzystać z formy pomocy w pełnych wysokościach,
- dokumentację fotograficzną szkód, spowodowanych wystąpieniem suszy, potwierdzającą ich zakres (dokumentacja jest opcjonalna, tj. dopuszcza się złożenie wniosku bez dokumentacji fotograficznej).
Jak zgłosić szacowanie strat przez komisję?
Po wielu zgłoszeniach błędów, które popełniała aplikacja do szacowania strat, w 2023 roku minister zapowiedział, że wojewodowie będą mogli powoływać gminne komisje. W tym roku rolnik ma możliwość złożenia wniosku o oszacowanie strat suszowych przez komisję klęskową.
Działanie aplikacji opiera się na monitoringu suszy prowadzonym przez Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, komisja ma fizycznie pojawić się na polu (przed zbiorami).
- Komisja przystąpi do lustracji upraw rolnych i dokona szacowania szkód spowodowanych suszą rolniczą na wniosek rolnika.
- Wniosek o oszacowanie strat przez komisję można złożyć niezależnie od wniosku w aplikacji.
- Pomoc suszowa będzie wypłacona tylko przy złożeniu wniosku przez aplikację suszową.
- Jednak samo zgłoszenie szkody przez aplikacje jest niezbędne, aby w ogóle otrzymać pomoc suszową.

Gmina Piątek w województwie łódzkim wyjaśnia, że:
Jeżeli rolnik zdecyduje się na złożenie wniosku również do komisji gminnej (wnioski dostępne w Urzędzie Miejskim w Piątku), zobowiązany będzie zrobić to z takim wyprzedzeniem, aby komisja mogła oszacować straty w terenie, tj. uprawa w plonie głównym, którą rolnik zgłasza do oszacowania, musi znajdować się na polu w dniu lustracji. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa i Wojewody szacunek dokonywany przez komisje gminne nie jest możliwy po sprzątnięciu rośliny w plonie głównym. Do wniosku należy dołączyć ksero wniosku o płatność obszarową złożonego do ARiMR za 2023 rok.
Podsumowując, można złożyć wniosek:
- tylko przez aplikację (również po żniwach) albo
- przez aplikację oraz do komisji gminnej (do lustracji uprawa musi być na polu).
Pomorski Urząd Wojewódzki zamieszcza na stronie szereg dokumentów potrzebnych do zgłoszenia i oszacowania strat spowodowanych suszą rolniczą lub innymi niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi:
- potwierdzenie prowadzenia gospodarstwa przez sołtysa,
- wniosek o powołanie komisji ds. szacowania strat-wzór,
- wzór protokołu oszacowania szkód z danymi do stosowania w 2023 r.,
- wzór protokołu oszacowania szkód bez danych do stosowania w 2023 r.,
- wytyczne dla Komisji powołanych przez Wojewodę – 2023 r.
