Jacht należący do RTW Bydgostii/Kabel, którym dowodzi kapitan Bronisław Radliński będzie starał się osiągnąć na początku sierpnia szerokość geograficzną północną 82 stopnie i 32 minuty z ewentualnym podejściem przylądka Morris Jesup, położonego na 83 stopniu i 39 minutach. Dwa lata temu "Solanus" także z Radlińskim, podczas opłynięcia archipelagu Svalbardu osiągnął 81 st. i 06 min.
- Ten termin jest o tyle ważny - mówi Radliński - że trafiamy na środek arktycznego lata, kiedy temperatury w ciągu dnia wahają się od 0 do 14 stopni. Żeglowanie na Północy z oczywistych względów jest niebezpieczne, można napotkać kry i góry lodowe. Nie chcemy jednak dziś mówić o konkretach zgodnie z zasadą "o rejsie po rejsie. Po dopłynięciu do stolicy Islandii Reykjaviku podejmiemy decyzję znając aktualne prognozy pogody.
Od marca załoga każdą wolną chwilę poświęciła na konserwowanie jachtu, naprawę i przygotowanie żagli, przegląd silnika. Jacht wzbogacił się także o niezbędny na tych szerokościach geograficznych radar, a także telefon satelitarny oraz vebasto, które ogrzewać będzie wnętrze.
Oprócz naszej redakcji patronat medialny nad rejsem objęła TVP 3 Bydgoszcz oraz Radio Pomorza i Kujaw. Głównym sponsorem jest Waldemar Achramowicz, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, a ponadto Konstanty Dombrowicz, prezydent Bydgoszczy, firmy Ochobud, PESA S.A., PUBR, TELE-FONIKA Kable i Bendiks Service, Murphy &Nye i Piekarnia 7.
ZAŁOGA SOLANUSA
Bronisław Radliński, kapitan, 52 lata. Urodził się Ostrowach koło Częstochowy, do Bydgoszczy przyjechał w 1977 roku do pracy w ZNTK. Pierwsze szlify w żeglarstwie morskim zdobywał na należącym do sekcji żeglarskiej KKS Brda "Eurosie" - zdobywcy Hornu. Był stałym opiekunem "Zentka", a po jego sprzedaniu jednym z inicjatorów i budowniczych "Solanusa". Stopień jachtowego sternika morskiego uzyskał w 1986 roku, kapitana w 1997 roku i wówczas jako I oficer opłynął Islandię przechodząc także dwukrotnie cieśninę Pentland Firth. W sumie żegluje od 22 lat, przepłynął 24 tysiące Mm.
Roman Nowak, I oficer, 54 lata, jachtowy sternik morski. Mieszka w Nakle, pedagog, żegluje od 1967 roku, jest czynnym instruktorem żeglarstwa. Pływał po Morzu Północnym, Bałtyku oraz u wybrzeży Chorwacji.
Robert Chorążewicz, II oficer, 30 lat, sternik jachtowy. Urodził się i mieszka w Bydgoszczy. Technik elektryk, absolwent Technikum Kolejowego, instruktor harcerstwa. Żegluje od 1988 roku, także na śródlądziu startując w regatach oraz turystycznie. Odbył kilkanaście rejsów po Bałtyku.
Witold Kantak, III oficer, 64 lata, jachtowy sternik morski. Mieszka w Więcborku, jest emerytowanym nauczycielem matematyki. Żegluje od 1964 roku, na morzu, gdzie przepłynął około 10 tysięcy Mm, od 1967 roku. Najważniejsze rejsy to udział w ostatnim etapie rejsu dookoła świata na "Zawiszy Czarnym" w 1998 roku, miesięczny rejs z Odessy przez Warnę Stambuł, Cyklady do Pireusu.
Henryk Lewandowski, bosman, 73 lata. Bydgoszczanin. Najstarszy członek załogi i jednocześnie najbardziej w tym gronie doświadczony. Był jednym z budowniczych "Eurosa", na którym w 1973 roku opłynął Horn. W 1977 roku także na "Eurosie", dotarł do portu Longyearbyen na Vestspitsbergenie. W 1992 roku już na "Solanusie" wziął udział w wyprawie Wiking II do Narwiku, a w 1997 roku w wyprawie Wiking III, podczas której jacht opłynął Islandię, dwukrotnie przebył Pentland Firth i dotarł do Scapa Flow słynnej, byłej już bazy Royal Navy.
Stanisław Guzek, 55 lat, żeglarz jachtowy. Mieszka w Nakle, jest prywatnym przedsiębiorcą. Był członkiem załogi, która w 2001 roku opłynęła Svalbard; właśnie na nią zakupił "Navtex", urządzenie, które pozwala zbierać prognozy pogody z zaprogramowanych stacji meteorologicznych. Żegluje także po Bałtyku, w ub. roku odbył rejs na trasie Londyn - Świnoujście.
Jarosław Pietras, 24 lata, żeglarz jachtowy. Bydgoszczanin. Pływa od 1992 roku, zawodowo jest mechanikiem, posiada uprawnienia płetwonurka i ratownika wodnego. Był również członkiem załogi podczas wyprawy w 2001 roku.
Damian Chorążewicz, 24 lata, sternik jachtowy. Bydgoszczanin, podobnie jak brat, absolwent Technikum Kolejowego i z zawodu technik elektryk. Pracuje na ATR w Bydgoszczy. Dotychczas żeglował głównie na śródlądziu, na morzu zaliczył jeden rejs na Bornholm i wyprawa na Grenlandię jest jego "chrztem bojowym".
Magdalena Raszeja, 20 lat. Studentka 1. roku inżynierii ruchu morskiego na Wydziale Nawigacji w Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie. Wielokrotnie uczestniczyła w rejsach na Bałtyku, m.in. na Alandy, kilkakrotnie na Bornholm.
S/Y SOLANUS
Jacht typu jol, zbudowany w 1992 roku w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Bydgoszczy (obecnie PESA S.A.) Długość 14.30 m, w linii wodnej - 11,93, szerokość, 3,56, wysokość boczna 3 m, zanurzenie 1,8, pojemność brutto 15,32 RT, powierzchnia żagli podstawowych 79 m kw., silnik "Perkins" 37 kw
Relacje z wyprawy w każdy wtorek i sobotę w "Pomorskiej" oraz na stronie internetowej: www.grenlandia2003.com
