Zobacz wideo. Przeziębienie a zapalenie zatok. Jak je odróżnić?
Niełatwo dostać się do lekarza NFZ w Kujawsko-Pomorskiem
"Przez kilka godzin nikt w rejestracji nie odbierał. Gdy w końcu udało mi się dodzwonić, nie było wolnych miejsc", "Na kardiologa czekam już dwa lata", "Lekarz nie chciał mnie przyjąć i zaproponował teleporadę". Takich komentarzy w internecie są tysiące. Niektórzy kończą na wylaniu swojego żalu w sieci, inni decydują się pójść o krok dalej i kierują pismo do NFZ-u.
- W ostatnich 12 miesiącach w skargach złożonych do Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ pacjenci najczęściej zgłaszali: trudności w dostępie do świadczeń medycznych, odmowy udzielenia świadczenia oraz niemożność dodzwonienia się do rejestracji - mówi Daria Szcześniak z Zespołu Komunikacji Społecznej.
Których placówek w naszym regionie dotyczyły skargi? NFZ nie udzielił nam takich informacji. Wiadomo jedynie, że adresatem skarg były głównie placówki POZ i poradnie specjalistyczne.
Jak złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia?
Większość osób, mimo nieprzyjemnych doświadczeń ze służbą zdrowia, nie decyduje się na napisanie skargi, bo przeraża ich wszechobecna papierologia. Tymczasem nie ma w tym nic trudnego. Skargę można złożyć:
- pisemnie,
- mailowo na adres: skargi @nfz-bydgoszcz.pl,
- za pośrednictwem ePUAP,
- ustnie do protokołu.
Do Funduszu możemy skierować skargi dotyczące trudności w dostępie do świadczeń czy odmowy udzielenia świadczenia. Również jeśli ktoś zażądał od nas zapłaty za świadczenie, które powinniśmy otrzymać bezpłatnie, mamy prawo złożenia skargi. Zaskarżeniu podlegają także niezasadne zmiany terminów zaplanowanych zabiegów oraz badań w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej czy na oddziałach szpitalnych. Jeśli świadczenie zostanie udzielone niezgodnie z harmonogramem pracy lekarzy, które zgłaszane są do NFZ, też mamy prawo skontaktować się z Funduszem. Co ciekawe, przepisy zezwalają także na złożenie skargi w przypadku, gdy lekarz kierujący nas na badania, nie wskaże, gdzie możemy wykonać dane badanie bez opłat. Ponadto pacjenci mogą składać skargi na szeroko pojętą organizację pracy, która utrudnia dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej.
NFZ ma 30 dni na rozpatrzenie skargi. - Fundusz zwraca się do placówki, na którą złożono skargę z prośbą o wyjaśnienie i w oparciu o otrzymane informacje podejmuje decyzję, czy skarga jest zasadna. Stosowną odpowiedź przesyła pacjentowi - wyjaśnia Daria Szcześniak. Dodaje, że jeśli skargi na konkretną placówkę powtarzają się, sekcja skarg NFZ może poprosić o skontrolowanie świadczeniodawcy.
Ile skarg złożyli pacjenci do Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Oto szczegółowe dane!
