Skontaktowała się z nami Czytelniczka.
- Dostałam z Poczty Polskiej wezwanie do zapłaty prawie 1000 złotych za zaległy abonament RTV. Mam na to zaledwie siedem dni, bo w przeciwnym razie skarbówka wejdzie mi na emeryturę. To bardzo krótki termin! Rzeczywiście przestałam płacić abonament jakiś czas temu, ale dlatego, że ukończyłam 75 lat. Wiem, że wtedy z automatu poczta zwalnia z opłaty. Nie rozumiem, dlaczego w takim razie przyszło do mnie wezwanie do zapłaty. Proszę „Pomorską” o interwencję w mojej sprawie - mówi Czytelniczka.
Nie trzeba składać oświadczenia o wieku
Jak wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej, automatyczne zwolnienie od opłat abonamentowych z tytułu ukończenia 75 lat odbywa się zgodnie z przepisami Ustawy z 23 lipca 2015 roku o zmianie Ustawy o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1324), na mocy której zniesiono obowiązek składania oświadczenia o spełnianiu warunków do zwolnienia od opłat abonamentowych oraz przedstawiania dokumentu potwierdzającego uprawnienie do tego zwolnienia (tj. dowodu osobistego) przez osoby, które ukończyły 75 lat i posiadają zarejestrowany odbiornik. Ustawa weszła w życie 9 października 2015 roku.
Poczta musi znać PESEL użytkownika
Zwolnienie od opłat abonamentowych przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba ukończyła 75 lat. Warunkiem niezbędnym do uzyskania zwolnienia z tego tytułu jest dysponowanie przez operatora wyznaczonego (Pocztę Polską) numerem PESEL zarejestrowanego użytkownika odbiorników.
Co ważne, wzór wniosku rejestracyjnego zawierający numer PESEL użytkownika odbiorników wszedł w życie z dniem 13 grudnia 2007 roku na podstawie przepisów określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu z 25 września 2007 roku w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. z 2007 r., nr 187, poz. 1342).
- Zatem rejestracje odbiorników przed datą wejścia w życie wspomnianych przepisów nie zawierały numeru PESEL - wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej.
Poczta Polska otrzymała ustawowe kompetencje do korzystania z danych rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL). W oparciu o otrzymane dane z rejestru PESEL weryfikuje lub uzupełnia dane w posiadanej ewidencji użytkowników odbiorników, co skutkuje w określonych przypadkach automatycznym nadaniem uprawnień do zwolnienia właśnie dla grupy osób, które ukończyły 75 lat.
Nie przegap
Jest PESEL, to nie ma kary z upomnienia
Jak wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej, Czytelniczka nie posiadała numeru PESEL, wobec czego zwolnienie z tytułu ukończenia 75 lat nie nastąpiło z automatu. W tej sytuacji Poczta Polska mogła podjąć stosowne działania zmierzające do nadania uprawnień do zwolnienia od opat abonamentowych dopiero w wyniku interwencji, w której przedstawiono dane o dacie urodzenia Czytelniczki.
Centrum Obsługi Finansowej rozpatrzyło pozytywnie interwencję, a wezwanie do żądania zapłaty określone w upomnieniu, zostało anulowane.