Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dostała wezwanie do zapłaty zaległego abonamentu RTV, choć jest zwolniona z opłat. Pomogliśmy!

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Wideo
od 16 lat
Czytelniczka dostała wezwanie do zapłaty zaległego abonamentu RTV, choć po 75. roku życia powinna być automatycznie zwolniona z opłaty. Po naszej interwencji upomnienie anulowano.

Skontaktowała się z nami Czytelniczka.

- Dostałam z Poczty Polskiej wezwanie do zapłaty prawie 1000 złotych za zaległy abonament RTV. Mam na to zaledwie siedem dni, bo w przeciwnym razie skarbówka wejdzie mi na emeryturę. To bardzo krótki termin! Rzeczywiście przestałam płacić abonament jakiś czas temu, ale dlatego, że ukończyłam 75 lat. Wiem, że wtedy z automatu poczta zwalnia z opłaty. Nie rozumiem, dlaczego w takim razie przyszło do mnie wezwanie do zapłaty. Proszę „Pomorską” o interwencję w mojej sprawie - mówi Czytelniczka.

Nie trzeba składać oświadczenia o wieku

Jak wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej, automatyczne zwolnienie od opłat abonamentowych z tytułu ukończenia 75 lat odbywa się zgodnie z przepisami Ustawy z 23 lipca 2015 roku o zmianie Ustawy o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1324), na mocy której zniesiono obowiązek składania oświadczenia o spełnianiu warunków do zwolnienia od opłat abonamentowych oraz przedstawiania dokumentu potwierdzającego uprawnienie do tego zwolnienia (tj. dowodu osobistego) przez osoby, które ukończyły 75 lat i posiadają zarejestrowany odbiornik. Ustawa weszła w życie 9 października 2015 roku.

Poczta musi znać PESEL użytkownika

Zwolnienie od opłat abonamentowych przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba ukończyła 75 lat. Warunkiem niezbędnym do uzyskania zwolnienia z tego tytułu jest dysponowanie przez operatora wyznaczonego (Pocztę Polską) numerem PESEL zarejestrowanego użytkownika odbiorników.

Co ważne, wzór wniosku rejestracyjnego zawierający numer PESEL użytkownika odbiorników wszedł w życie z dniem 13 grudnia 2007 roku na podstawie przepisów określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu z 25 września 2007 roku w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. z 2007 r., nr 187, poz. 1342).

- Zatem rejestracje odbiorników przed datą wejścia w życie wspomnianych przepisów nie zawierały numeru PESEL - wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej.

Poczta Polska otrzymała ustawowe kompetencje do korzystania z danych rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL). W oparciu o otrzymane dane z rejestru PESEL weryfikuje lub uzupełnia dane w posiadanej ewidencji użytkowników odbiorników, co skutkuje w określonych przypadkach automatycznym nadaniem uprawnień do zwolnienia właśnie dla grupy osób, które ukończyły 75 lat.

Nie przegap

Jest PESEL, to nie ma kary z upomnienia

Jak wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej, Czytelniczka nie posiadała numeru PESEL, wobec czego zwolnienie z tytułu ukończenia 75 lat nie nastąpiło z automatu. W tej sytuacji Poczta Polska mogła podjąć stosowne działania zmierzające do nadania uprawnień do zwolnienia od opat abonamentowych dopiero w wyniku interwencji, w której przedstawiono dane o dacie urodzenia Czytelniczki.

Centrum Obsługi Finansowej rozpatrzyło pozytywnie interwencję, a wezwanie do żądania zapłaty określone w upomnieniu, zostało anulowane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska