Operacja podnoszenia dwóch części gigantycznego przęsła, ważącego blisko 2,7 tys. ton, rozpoczęła się w sobotę rano. Konstrukcję mającą 270 m długości oraz 50 m wysokości wciągały za pomocą stalowych lin cztery siłowniki zamontowane na 50-metrowej wieży montażowej.
- Łuk został podniesiony już na wysokość 38 m - tłumaczy Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg. Trwają przygotowana do scalenia obu części konstrukcji. Zostaną one wciągnięte jeszcze kilka metrów wyżej. Następnie rozpocznie się spawanie. Na ten etap generalny wykonawca - firma Strabag - zaplanował 10 dni. Co dalej? Następnie scalonym już łukiem zajmie się holenderska firma Ale, która przetransportuje go na swoich barkach z prawego brzegu Wisły na podpory. Tym razem przęsło będzie musiało pokonać dłuższą drogę niż pierwszy łuk. Spocznie ono bowiem na podporze centralnej i lewobrzeżnej.
Operacja została zaplanowano w pierwszej połowie maja. Jej rozpoczęcie zależy od warunków pogodowych. W tej chwili jego transport byłby niemożliwy z uwagi na zbyt wysoki poziom rzeki. W połowie maja ma się rozpocząć montaż płyt pomostu. To część mostu, po której będą jeździć samochody. Zostanie ona zawieszona na stalowych wieszakach, które są już montowane na pierwszym z łuków. Łącznie na przeprawie pojawi się 92 takich. - Montowane są co 10 metrów - wyjaśnia Andrzej Glonek, szef toruńskich drogowców. - Na każdym przęśle pojawi się po 46 wieszaków. Nie są one jednakowej długości. Najkrótszy z nich ma 2,8 m, a najdłuższy mierzy 38,5 m.
Trwają też prace drogowe. Nawierzchnia układana jest na rondzie przy Łódzkiej, a także odcinku trasy wschodniej od Łódzkiej do wiaduktu kolejowego. Wkrótce asfalt pojawi się na ul. Lipnowskiej i prowadzących do niej łącznicach. W tej chwili drogowcy regulują tam wpusty deszczowe. Ponadto na ul. Otłoczyńskiej powstaje ścieżka rowerowa i chodniki, a przy dojściach do przejścia podziemnego i na ul. Rypińskiej robotnicy przygotowują podłoże pod budowę chodników.
Sporo dzieje się też na pl. Daszyńskiego i w jego pobliżu. Na murach oporowych estakady łączącej ul. Żółkiewskiego z Szosą Lubicką - od strony ZDZ - wykonywana jest izolacja. Przy zjeździe z tej konstrukcji przy ul. Winnica powstają zaś gzymsy na murach oporowych. Drogowcy przygotowują się też do układania asfaltu na ul. Wschodniej. A na ul. Żółkiewskiego odtwarzają nawierzchnię po zakończonych pracach wodno-kanalizacyjnych. Na pl. Daszyńskiego powstają też chodniki i ścieżki rowerowe.
Czytaj e-wydanie »