Dwie nowe jednostki magistratu powstały z podziału dotychczasowego wydziału budżetu i księgowości. Rozporządzenie zmieniające regulamin organizacyjny Urzędu Miasta, który określa strukturę miejskich wydziałów, prezydent Torunia podpisał w połowie grudnia ub.r. Zmiany weszły od Nowego Roku.
Skąd ta decyzja? Nowa ustawa o finansach publicznych nakłada na magistrat obowiązki związane z przygotowaniem wieloletniego planu finansowego. Pierwszy dokument ma być gotowy w 2011 r. Będzie on obowiązywać przez trzy lata. Zostaną w nim opisane źródła finansowania zadań m.in. z podatków, opłat lokalnych czy zewnętrznych dotacji. Te obowiązki będą należeć do pracowników wydziału budżetu i planowania finansowego. To właśnie w tej instytucji będą analizowane m.in. warianty finansowania budowy mostu drogowego, czyli inwestycji kluczowej dla miejskich finansów w najbliższych latach. Jednostka będzie również monitorować wykonanie budżetu i pozyskiwanie dotacji zewnętrznych.
Natomiast wydział księgowości będzie opracowywać zasady polityki rachunkowości urzędu i gminy, prowadzić księgi rachunkowe, rachunków dochodów własnych, kontrole finansowe, obsługę kasową urzędu. Do wydziału budżetu i planowania przejdzie łącznie czterech urzędników oraz szefowa likwidowanego wydziału - Magdalena Flisykowska-Kacprowicz. Ona też pokieruje nową jednostką. Natomiast księgowością magistratu będzie się zajmować 26 osób. Dołączy do nich nowy dyrektor wybrany w konkursie. Ile pochłoną te zmiany? Magistrat wyda na nie łącznie ok. 6 tys. miesięcznie. Tyle bowiem wynosi pensja szefa nowej jednostki. Nie zmieni się siedziba wydziałów. Będą one działać przy ul. Grudziądzkiej 126B.
