W idealnym świecie, dyrektor finansowy powinien mieć jeden cel dbać o obecny i przyszły interes firmy, tzn. troszczyć się o zdrowie finansów przedsiębiorstwa, identyfikować ryzyka finansowe i biznesowe oraz im zapobiegać, a także recenzować od strony realnych wskaźników działania i plany zarządu oraz w znaczącym stopniu budować długofalową strategię rozwoju firmy. Niestety CFO nie mogą poświęcić całego swojego czasu na realizację tych zadań, ponieważ muszą również wypełniać obowiązki wobec administracji państwowej. A te są często nawet bardziej pracochłonne niż obowiązki wobec pracodawców.
Fiskus nie chce biegać z szabelką. Kujawsko-pomorskie urzędy skarbowe przyjazne firmom [zdjęcia]
- To właśnie dyrektor finansowy w największej mierze jest w firmie odpowiedzialny za to, żeby działała ona zgodnie z prawem, urzędnicy i sądy nie nakładali na nią kar, a jej zarząd nie trafił za kratki komentuje Przemysław Polaczek, partner zarządzający w Grant Thornton. Zmienny i niejasny system podatkowy, rozbudowane obowiązki sprawozdawcze czy setki formularzy wysyłanych regularnie do różnych instytucji państwowych powodują, że ten ciężar odpowiedzialności spoczywający na barkach CFO jest ogromny, z roku na rok stając się coraz większym ocenia.
Podatkowy labirynt
Na czym ta biurokratyczna mitręga CFO polega? Po pierwsze, dyrektorzy finansowi prowadzą politykę podatkową firmy, co w Polsce jest sporym wyzwaniem. Jak pokazuje raport "Czym byłaby firma bez dobrego CFO", polskiemu systemowi podatkowemu daleko do stabilności od swojego powstania na początku lat 90. ustawy o PIT, CIT i VAT były nowelizowane aż 139 razy, nie licząc drobnych zmian przy okazji nowelizacji innych ustaw. W samym 2016 roku w życie weszły 1784 strony maszynopisu aktów prawnych regulujących przepisy podatkowe, co stanowi aż 31 proc. całego systemu podatkowego w Polsce.
- W parze ze zmiennością przepisów podatkowych idzie ich niejasność, co najlepiej pokazuje liczba interpretacji podatkowych wydanych przez organy skarbowe w 2016 roku 33 983. Z jednej strony, warto docenić wysiłek administracji w rozwiewanie wątpliwości podatników. Z drugiej, tak ogromna liczba wniosków o interpretacje pokazuje, jak niejasny i niespójny jest w Polsce system podatkowy. Dyrektor finansowy, chcąc mieć pewność, że właściwie zinterpretował dany stan faktyczny, powinien regularnie przeglądać interpretacje podatkowe, podobnie jak orzeczenia sądów administracyjnych, co jest procesem czasochłonnym dodaje Przemysław Polaczek.
