https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dyrektorzy sprzedaży i marketingu zarabiają ponad 25 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć premie i liczne benefity

Agnieszka Kamińska
Średnie wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu wynoszą 14 881 zł brutto – wynika z najnowszego raportu płacowego firmy Antal. To oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do ubiegłorocznego badania.
Średnie wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu wynoszą 14 881 zł brutto – wynika z najnowszego raportu płacowego firmy Antal. To oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do ubiegłorocznego badania. Westend61/Getty Images
Dyrektorzy w działach sprzedaży i marketingu zarabiają miesięcznie ponad 25 tys. zł brutto. Do tego trzeba doliczyć premie i benefity. Obszar sprzedaży i marketingu pozostaje kluczowym polem inwestycji dla firm, co bezpośrednio przekłada się na wynagrodzenia.

Spis treści

Średnie wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu wynoszą 14 881 zł brutto – wynika z najnowszego raportu płacowego firmy Antal. W ubiegłorocznej edycji badania było to 13 966 zł, a to znaczy, że w tym roku pensje wzrosły o 7 proc. Pensje zasadnicze na najwyższych szczeblach menedżerskich przekraczają 25 tys. zł brutto. Oprócz tego menedżerowie mogą liczyć na premie od wyników sprzedaży i wiele benefitów.

Wynagrodzenia w sprzedaży. Takie są pensje na najwyższych szczeblach zarządzania

Spójrzmy, jakie są wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach menedżerskich. Dyrektorzy sprzedaży (w firmach prowadzących handel nowoczesny i jednocześnie tradycyjny) zarabiają 20-25 tys. zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenia dyrektorów specjalizujących się w handlu nowoczesnym mieszczą się w widełkach 18-24 tys. zł. Z kolei dyrektorzy odpowiadający tylko za handel tradycyjny otrzymują od 15 do 17 tys. zł.

Jakie są pensje na niższych stanowiskach menedżerskich? Senior key account manager zarabia miesięcznie od 10 do 15 tys. zł brutto, a menedżer odpowiadający za wyniki sprzedaży w regionie, a także key account manager otrzymują 8-12 tys. zł brutto. Nieco niższe wynagrodzenie, bo mieszczące się w przedziale 8-10 tys. zł brutto, dostaje area sales manager.

Dyrektorzy sprzedaży i marketingu zarabiają ponad 25 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć premie i liczne benefity

Tyle zarabiają dyrektorzy i kierownicy marketingu

Wynagrodzenia menedżerów w działach marketingu są dość podobne, choć na najwyższych szczeblach zarządzania nieco lepsze niż w działach sprzedaży. I tak dyrektor marketingu otrzymuje 20-28 tys. zł brutto miesięcznie. Miesięczne zarobki kierownika marketingu to od 12 do 18 tys. zł brutto. Kierownicy ds. merchandisingu i trade marketingu zarabiają od 10 do 14 tys. zł brutto. Z kolei kierownik marki otrzymuje 10-13 tys. zł brutto (pensje młodszych kierowników marki zaczynają się od 9 tys. zł brutto). Natomiast wynagrodzenia specjalistów ds. trade marketingu to 8-10 tys. zł brutto.

Dyrektorzy sprzedaży i marketingu zarabiają ponad 25 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć premie i liczne benefity

Na jakie wynagrodzenia mogą liczyć kierownicy w handlu detalicznym i e-commerce? Z raportu dowiadujemy się, że dyrektorzy komercyjni otrzymują 20-25 tys. zł brutto, z kolei dyrektorzy zakupów zarabiają 15-18 tys. zł brutto. Na stanowisku dyrektora kolekcji (w branży odzieżowej) wynagrodzenia wynoszą od 15 do 25 tys. zł brutto. A pensje digital managera to od 12 do 18 tys. zł brutto.

W sprzedaży technicznej dyrektorzy otrzymują od 20 do 28 tys. zł brutto. Kierownicy ds. rozwoju sprzedaży i oraz ci odpowiedzialni za marketing mogą liczyć na 10-15 tys. zł brutto. Natomiast kierownicy zespołów ds. obsługi klienta zarabiają 10-14 tys. zł brutto.

Dyrektorzy i kierownicy mogą też liczyć na dodatkowe apanaże – premie uzależnione od wyników sprzedażowych lub wyliczane od wartości kontraktów, a także wiele benefitów.

Firmy nie oszczędzają na menedżerach

– Mimo spowolnienia rynkowego obszar sprzedaży i marketingu pozostaje kluczowym polem inwestycji dla firm, co bezpośrednio przekłada się na wynagrodzenia. Sprzedaż jest fundamentem każdego biznesu, a oszczędności w jej strukturach są poszukiwane na końcu. Kluczowe stanowiska w sprzedaży stają się bardziej atrakcyjne dla pasywnych kandydatów z innych firm, którzy potrafią negocjować lepsze warunki zatrudnienia. Firmy nie szczędzą środków na takich pracowników, szczególnie gdy mają oni doświadczenie w sprzedaży podobnych usług czy produktów bądź mają pożądany portfel kontaktów biznesowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą – komentuje Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, business unit director w Antal Sales & Marketing.

Według niej marketing dynamicznie ewoluuje, zwłaszcza w obszarze ról digitalowych, które stają się coraz bardziej wyspecjalizowane i skomplikowane.

– To prowadzi do wzrostu wynagrodzeń w tych segmentach. Optymalizacja narzędzi marketingowych i budżetów bezpośrednio wpływa na systemy bonusowe i premiowe, zmuszając pracodawców do ciągłej ich rewizji, aby utrzymać konkurencyjność na rynku. Warto również zauważyć różnice geograficzne w podejściu do wynagrodzeń. W Europie Zachodniej pracownicy często otrzymują wynagrodzenia głównie w formie podstawowej pensji, podczas gdy w Polsce system bonusowy i prowizyjny jest bardziej powszechny – wyjaśnia Maryla Aftanasiuk-Lisiecka.

Eksperci wskazują też, że w działach sprzedaży i marketingu menedżerowie często pracują w oparciu o kontrakt B2B. Wiele firm decyduje się też na współpracę ze specjalistami i kadrą menedżerską na zasadach outsourcingu.

– To coraz popularniejsza forma. Firmy szukają specjalistów od skomplikowanych procesów np. technicznych czy informatycznych na zewnątrz, a same skupiają się tylko na swojej głównej działalności bez konieczności zatrudniania tego typu specjalistów. W dłuższej perspektywie takie podejście jest korzystne finansowo – uważa Piotr Wyborowski, doradca personalny, ekspert od rynku pracy i HR.

Źródło: „Raport płacowy” Antal 2024 - opracowanie zostało przygotowane na podstawie analizy płac 4 952 specjalistów i menedżerów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych Antal na przestrzeni drugiego półrocza 2023 i pierwszego półrocza 2024 roku.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska