Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin Ósmoklasisty. Uczniowie wciąż czekają na decyzję w sprawie egzaminu w 2022 roku

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
W bieżącym 2021 roku ósmoklasiści będą zdawać trzy egzaminy. Ich młodsi koledzy mają pisać także test z wybranego przedmiotu. Czy uda się przekonać ministra edukacji Przemysława Czarnka, aby zrezygnował w wprowadzania w 2022 czwartego egzaminu dla ósmoklasistów? Na razie wciąż nie wiadomo
W bieżącym 2021 roku ósmoklasiści będą zdawać trzy egzaminy. Ich młodsi koledzy mają pisać także test z wybranego przedmiotu. Czy uda się przekonać ministra edukacji Przemysława Czarnka, aby zrezygnował w wprowadzania w 2022 czwartego egzaminu dla ósmoklasistów? Na razie wciąż nie wiadomo Waldemar Wylegalski/ Zdjęcie ilustracyjne
- Kiedy wreszcie dowiemy się, czy musimy zdawać dodatkowy przedmiot na egzaminie 8 klas w przyszłym roku? - pytają siódmoklasiści. Na decyzję ministra edukacji czekają też rodzice i nauczyciele, ale tej wciąż nie ma.

Zobacz wideo: Matura 2023 - szykują się duże zmiany!

Problem dotyczy egzaminu ósmoklasisty w 2022 roku. Obecnie uczniowie zdają trzy egzaminy: z języka polskiego, matematyki i języka obcego (przeważnie angielskiego). W przyszłym 2022 roku ma się to zmienić: ósmoklasiści będą musieli napisać jeszcze jeden dodatkowy egzamin z wybranego przedmiotu. Mogą zdecydować się na historię, geografię, biologię, fizykę czy chemię.

Przez pandemię trzeba było wprowadzić zdalne lekcje

Gdy zapadały ustalenia o wprowadzeniu na egzaminie ósmoklasisty w 2022 roku testu z dodatkowego przedmiotu, ministrem edukacji była Anna Zalewska, a o pandemii koronawirusa nikt nie słyszał.

Przez pandemię sytuacja szkołach zmieniła się radykalnie. Obecnie starsi uczniowie szkół podstawowych (klas 4-8) uczą się zdalnie od końca października 2020. Do tego należy dodać jeszcze kilka miesięcy poprzedniego roku szkolnego 2019/2020, gdy w połowie marca zamknięto szkoły, a lekcje przez internet powoli wprowadzano od końca tego miesiąca. Uczniowie wrócili do szkół tylko odebrać świadectwa.

Apelują o odroczenie czwartej części egzaminu 8 klas

Dlatego też zdaniem wielu pedagogów, a także obecnych uczniów siódmych klas i ich rodziców w 2022 roku należałoby zrezygnować z wprowadzania zmian. Zaapelował o to m.in. ruch „Nie dla chaosu w szkole”, który domaga się rezygnacji z czwartej części egzaminu w latach 2022-2024. Pod petycją podpisało się ponad 8 tysięcy osób.

Z kolei Koalicja Obywatelska złożyła projekt ustawy dotyczący odroczenia czwartej części egzaminu ósmoklasisty. Na razie jednak bez reakcji ze strony rządu, co przekazała posłanka Kinga Gajewska w rozmowie z tvn24.pl.

Początkowo wszyscy spodziewali się, że decyzja w sprawie egzaminu ósmoklasisty 2022, zgodnie z zapowiedziami ministra edukacji Przemysława Czarnka zapadnie w zeszłym tygodniu. Tak się jednak nie stało. Wszystko wskazuje na to, że główni zainteresowani będą musieli jeszcze poczekać na rozstrzygnięcie, być może do końca roku szkolnego, ponieważ ten termin także był podawany swego czasu przez ministra edukacji.

Siódmoklasiści i rodzice chcą wiedzieć, jaki będzie egzamin

- Dlaczego nie można podjąć tej decyzji teraz? Dzieci chcą wiedzieć, co je czeka– mówi pani Aneta z Bydgoszczy, mama siódmoklasisty. - Zdecydowanie jestem za odwołaniem czwartej części egzaminu ósmoklasisty. To nierealne, żeby w kilka miesięcy udało się nadrobić zaległości. Mój syn chciałby zdawać chemię, która wchodzi w siódmej klasie i której właściwie od początku uczy się zdalnie. Nie wyobrażam sobie, żeby w ósmej klasie nadgonił braki.

Podobne zdanie mają nauczyciele i dyrektorzy szkół.

- Uważam, że czwarta część egzaminu ósmoklasisty powinna być przełożona chociaż o rok – mówi Jolanta Tarniowa, dyrektor SP 5 w Grudziądzu. - Niestety, w ubiegłym i bieżącym roku szkolnym zrealizowano bardzo mało treści. Pamiętajmy, że nie wszystko da się przekazać przez internet. Na przykład, chemia to przede wszystkim doświadczenia.

- Sercem jestem za tym, aby odsunąć w czasie wprowadzanie czwartej części egzaminu ósmoklasisty – mówi również Marek Dobucki, dyrektor SP 37 z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy. - W ostatnich dwóch latach w związku z pandemią mieliśmy dużo kłopotów w edukacji. Nie można mieć złudzeń, że nauka zdalna przynosi takie same efekty jak stacjonarna. Nawet, jeśli oceny są lepsze, nie oznacza to, że uczniowie umieją więcej, bo nie wszyscy pracują samodzielnie. Poza tym dzieci muszą sobie poradzić z powrotem do szkół pod względem psychicznym, bo tu na pewno problemów będzie wiele.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska