To tylko dwa kilometry obwodnicy, ale koszt jej budowy jest ogromny: 47 milionów złotych. A wraz z wszystkimi kosztami przygotowania inwestycji - projekty, wykup gruntów - 52 mln zł. To więcej niż połowa budżetu Nakła. Ta największa inwestycja w gminie, konieczna, jeśli miasto ma się rozwijać. Co zyska? - Trzy najważniejsze rzeczy to zmniejszenie hałasu, poprawa bezpieczeństwa oraz impuls dla rozwoju terenów inwestycyjnych w Paterku i dla także Cukrowni Nakło - wylicza burmistrz Sławomir Napierała.
Obwodnica północ-południe rodziła się w Nakle od kilkudziesięciu lat. Pierwsze plany powstawały już w latach 70. W poprzedniej kadencji rady miejskiej jej budowę udało się wpisać na listę zadań kluczowych województwa. To był pierwszy krok, dzięki któremu zaczęto liczyć na to, że będą pieniądze - tzw. zewnętrzne - na realizację przedsięwzięcia.
Przeczytaj także: Rusza budowa obwodnicy Nakła. Dziś wbiją pierwszą łopatę w ziemię
Bo 52 mln zł to przecież suma dla gminy astronomiczna. Największą jej część - 26 mln zł - gminie gwarantuje Unia Europejska (Z Regionalnego Programu Operacyjnego). Dzięki staraniom poseł Iwony Kozłowskiej oraz pośrednictwu urzędu marszałkowskiego dodatkowo 6 mln zł przekaże na budowę obwodnicy minister transportu.
Północno-południowa obwodnica Nakła nie będzie długa. Tylko 2 kilometry. Rozpocznie się rondem na ul. Nowej. Trzeba też wybudować nowy wiadukt kolejowy, mur oporowy chroniący magazyn Cukrowni Nakło. Powstanie też bezkolizyjny wiadukt i most przez Śleskę. Pierwszy kilometr trasy zakończy rondo na ul. Potulickiej (od strony wjazdu z Bydgoszczy).
Drugi kilometr prowadzić będzie łąkami - do ulicy Poznańskiej (kierunek Kcynia).
I ten odcinek jest niezwykle kosztowny. Bo tu same młode torfy, konieczna więc będzie wymiana gruntu, a tam, gdzie będą za głębokie, wykonawcę czeka palowanie betonem. To bardzo trudne i kosztowne warunki budowy. Stąd tak ogromne koszty tej najważniejszej dla Nakła inwestycji.
Eurovia zapewnia, że do końca przyszłego roku obwodnica będzie gotowa. Jeśli tylko zima będzie drogowcom sprzyjać.
Przeczytaj także: Za rok będzie tu obwodnica
Czytaj e-wydanie »